Formaterade hårddisken, kan inte installera W7

Permalänk
Medlem

Formaterade hårddisken, kan inte installera W7

När jag försöker installera W7 med boot-USB så får jag bara operating system not found? Vad är det för fel. Jag använde mig av Windows 7 USB/DVD Download tool för att få .ISO till USB-minnet

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Och isofilen fungerar som den ska? Kolla den först. Sedan usbpinnen i en annan dator.
Bytt startordning? Kan vara så att installationen inte startar själv.

Permalänk
Medlem

Isofilen funkar prima, provade på min andra laptop och setupen startade. Jag har även provat ändra start ordningen i BIOS och jag får samma error. "Operating system not found" :/

Permalänk
Rekordmedlem

Det räcker ibland inte att ändra bootordning på ett ställe eftersom det kan finnas en prioriteringslista per enhetstyp också tex vilken sata enhet elerl vilken usb enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elmer7:

Isofilen funkar prima, provade på min andra laptop och setupen startade. Jag har även provat ändra start ordningen i BIOS och jag får samma error. "Operating system not found" :/

Om jag förstår rätt så kan inte installationsprogrammet starta? En orsak kan vara att du anslutit din USB-sticka till en USB 3.0 port. Pröva starta från en USB 2.0 port.
Annars kan det vara sin USB-sticka som inte är kompatibel. Har hänt mig. Fick byta från Kingston till Sandisk så fungerade det för mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om jag förstår rätt så kan inte installationsprogrammet starta? En orsak kan vara att du anslutit din USB-sticka till en USB 3.0 port. Pröva starta från en USB 2.0 port.
Annars kan det vara sin USB-sticka som inte är kompatibel. Har hänt mig. Fick byta från Kingston till Sandisk så fungerade det för mig.

Jag provade med både USB 3.0 och 2.0 Port och även med tre olika USB-minnen. Väldigt skumt

Permalänk
Medlem

Låter ju som att BIOS letar boot på helf fel sökväg. Ändrar du start-ordning i BIOS, eller drar du upp boot-menyn direkt? Använd boot-menyn om du inte gjort det för att vara "säker" på att BIOS bootar ifrån rätt sökväg.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Låter ju som att BIOS letar boot på helf fel sökväg. Ändrar du start-ordning i BIOS, eller drar du upp boot-menyn direkt? Använd boot-menyn om du inte gjort det för att vara "säker" på att BIOS bootar ifrån rätt sökväg.

Jag har provat båda, Samma sak händer båda gångerna... Suttit i säkert 3 timmar och provat allt möjligt. Googlat för fullt och allt men inget värkar fungera....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elmer7:

Jag har provat båda, Samma sak händer båda gångerna... Suttit i säkert 3 timmar och provat allt möjligt. Googlat för fullt och allt men inget värkar fungera....

Låt mig gissa, du har en laptop och som köptes med windows 8?
Isåfall stäng av secure boot

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elmer7:

Jag provade med både USB 3.0 och 2.0 Port och även med tre olika USB-minnen. Väldigt skumt

Är det en bärbar med Windwos 8? Ändra i BIOS från UEFI till Legacy och möjligen även inkativera Secure Boot.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är det en bärbar med Windwos 8? Ändra i BIOS från UEFI till Legacy och möjligen även inkativera Secure Boot.

Aa det är en laptop med W8, en sony vaio sve1512c6ew.

Jag provade att stänga av secure boot och även att ändra UEFI till Legacy, Samma problem kvarstår.

Permalänk
Medlem

Okej nu lyckades jag komma in till setupen, vet inte hur men det fungerade. Men jag kan inte markera en hårddisk och trycka next. Får medelandet

Citat:

"Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of the GPT partition style."

Och när jag trycker på "New" och väljer partitionens storlek så händer inget.

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen att göra windows 8 till mer liknande windows 7 är att installera en start meny t.ex. startisback från "www.startisback.com", kostar 2 dollar efter 30 dagars testversion - grymt program.

Såvida du nu inte behöver windows 7 för att köra XP mode eller liknande så är denna lösningen den absolut bästa tycker jag.

Windows 8 är ett så mkt bättre operativsystem än windows 7 (förutom utseendet då givetvis)...

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Okej jag lyckades installera W7 på laptopen! Jag inaktiverade secure boot och ändrade från UEFI till Legacy. Sedan när jag var i menyn där du väljer vart du ska installera så höll jag ner tangenterna shift+f10 för att få upp kommandotolken. När jag fick up den skrev jag

*diskpart
*list disk
*select disk 0
*clean
*convert mbr

Och bootade om datorn, valde hårddisken och valde "next"

Tack för all hjälp!

Permalänk
Avstängd

Du har ju en partition där det förmodligen ligger en installation från fabrik googla på vilken tangent du ska trycka på för att installera samma som fabriken la in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Du har ju en partition där det förmodligen ligger en installation från fabrik googla på vilken tangent du ska trycka på för att installera samma som fabriken la in.

Det är ju detta han inte vill göra. Han fick med windows 8 på datorn, men vill nedgradera till windows 7....ganska dumt då att återställa datorn till fabriksinställningarna.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]