Linksys open source-router WRT1900AC till svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Att ha routern så oåtkomligt som på en hatthylla känns inte praktiskt.
Dessutom är den betydligt mer synlig på hatthyllan än på byrån ifrån vardagsrummet t.ex.

För att ha den i en garderob måste jag dra flertalet nätvärkssladdar och ström samt borra upp hål för att dra sladdar in i garderoben. Dessutom måste jag ge upp mitt begränsade garderobutrymme.

Aja, om ni tycker detta är smidigare lösningar så okej. Vi har inte samma verklighetsuppfattning öht.

Varför skulle man behöva routern åtkomligt?
I princip enda gången det behövs är när man kopplar in den?

Ok, du har en planlösning där det helt enkelt inte funkar, men generellt så kan man stoppa undan den någonstans.
Jag har iaf aldrig bott så att det behövt stå en router framme och lysa med sin närvaro.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ni vet, den har nog "nyckelhål" på baksidan så man kan hänga den uppe under taket.

Föregångaren var den bästa router jag haft, använde den tills jag uppgraderade till 100mbit och throughput inte räckte till längre.

Grannen tvärs över gatan (ca 100m, en park och parkering emellan) kunde utan problem surfa på mitt nät i rummen som vätte mot mig, har aldrig varit med om en så sjukt stark wifi. Körde DD-WRT på den och har nog aldrig startat om den sedan det åkte in.

Designen är klassisk, priset dock lite väl högt, men slår man ut det på livstiden är den inte så dyr per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loumark:

Jag förstår heller inte varför man klagar på utseendet. Det är en liten router, inte en möbel som tar hela ert hem. Har den funktioner som är bra och den är prisvärd (vilket inte denna är) så är utseendet det sista jag hade brytt mig om.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/92891230/storage%20box%20...

Problemet löst

Blir nog ganska överhettad så där.

Permalänk
Medlem

Dyr, ful, och dessutom är Linksys lögnare.

Från OpenWRT.org:
"Given the confusion that the mentions of OpenWrt support in Linksys press releases have caused, we would like to clarify the state of WRT1900AC support in OpenWrt and the ongoing collaboration with Linksys.

Members of the OpenWrt team have been in contact with Linksys for a while, discussing collaboration on device support in OpenWrt.
There had been no technical collaboration on device support until Belkin engineers posted a few incomplete patches in early April. These patches are currently being cleaned up, as they do not meet our quality standards.

The most important part that is still missing is a usable driver for the Marvell 802.11ac wireless chipset. Belkin is working on fixing this, but they have not given us an estimation on when such a driver will be provided.

The default firmware for this device seems to be using a proprietary driver provided by Marvell, which uses non-standard APIs for configuration. We don't know if Marvell will open source this driver, or will work on an alternative Linux driver. We believe that both approaches require a considerable amount of effort and time.

Because of these issues, we would currently recommend against purchasing this device until we have the missing pieces of software to make it functional with OpenWrt.

The Linksys press release claims that the device is "OpenWrt ready" and "Open Source ready". Given how much is still missing, and that not even the GPL code for this device was posted to the Linksys GPL code center, we consider these claims to be premature and unfortunately misleading.

Regards,

The OpenWrt Team"

Summa summarum, Linksys gör här alltså en riktig fuling. De basunerar ut "OpenWRT ready", ökar priset med 100%, och sen dumpar dom några värdelösa patchar i knät på OpenWRT-teamet.
Nästan så man får lust att elda upp den gamla WRT54'an av rent äckel över "nya" Linksys..

Nä skall man ha en prisvärd router som man kan köra OpenWRT på så är TP-Link trevliga. En TL-WDR4300 tex, kostar inte mer än en femhundring och kan köra senaste OpenWRT med såväl 2,4 som 5ghz.

Permalänk
Avstängd

På twitter nylig (18. mars) er det noen som synes å påpeke at et tidligere problem med innebygget bakdør som ble assosiert med med Linksys routere ("Cisco, Linksys, Netgear og Diamont"), skal ha blitt patchet, men åpner igjen opp for å kunne fungere som en bakdør. Det påstås at en nettleverandør/ISP vil kunne gjøre seg nytte av noe slikt, et hopp unna routeren.

"Another Easter egg in your router: the TCP/32764 backdoor is back "

Hvorvidt dette er et reelt sikkerhets problem, eller om produktet i Sweclocker's artikkelen har noe som helst å gjøre med hva disse folka påpeker vet jeg ikke for jeg er ingen ekspert på slikt.
https://twitter.com/synacktiv

Her diskuteres noen av implikasjonene av det overnevnte: https://www.youtube.com/watch?v=-B5noNAfuLE (Intentional Backdoor | TechSNAP 159)
Det poengteres at ISP kan koble på denne bakdøren, men også at dette kan skje via Wifi; og når dette er slått på kan alle på internett utnytte dette hvis jeg skjønte dette riktig.

Permalänk

Det var på tiden!

Jag sitter fan fortfarande på den gamla

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Skrivet av tyrenberg:

Det var på tiden!

Jag sitter fan fortfarande på den gamla

den har inte stöd för öppen källkod.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

den har inte stöd för öppen källkod.

Vad menar du? Är inte Tomato etc open source?

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Vad menar du? Är inte Tomato etc open source?

denna tråd handlar väl om WRT1900AC? stödjer Tomato så ny hårdvara ?

det finns inga drivrutiner till marwell wifi chippet.
http://www.sweclockers.com/nyhet/18637-linksys-wrt1900ac-inte...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

den har inte stöd för öppen källkod.

Huh? Det sa jag inget om till att börja med..? Smått förvirrad. :/

Skrivet av Ernesto:

Vad menar du? Är inte Tomato etc open source?

Samt - What he ^ said - Och inte meningen att de ska låta så drygt som det ser ut i text!

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Tomato/openwrt/etc är opensource JA.
Problemet är att OM man skulle lägga in dessa på denna router så visst det skulle troligen funka bra MEN du kommer inte att ha någon som helst WIFI då det inte finns drivrutiner för detta i Tomato/openwrt/etc.
Det KAN komma drivrutiner till detta senare frågan är då kommer dessa att vara opensource heller inte risken är ganska överhängande att dom INTE blir det och dom kommer då ej att inkluderas i tomato/openwrt/etc.
Möjligen att det skulle gå att lägga till dessa själv i efterhand (vilket troligen inte är det lättaste) men tack vare det så har ju denna router inte ett 100% stöd för opensource och att dom då marknadsför den som en sådan är ju helt åt helvete.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av tyrenberg:

Huh? Det sa jag inget om till att börja med..? Smått förvirrad. :/

Skulle du köpa en router som enligt reklamen ska ha openWRT stöd men där inte wifi funkar.
vad är anledningen varför man väljer just WRT1900AC ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

Skulle du köpa en router som enligt reklamen ska ha openWRT stöd men där inte wifi funkar.
vad är anledningen varför man väljer just WRT1900AC ?

Nope, men jag hoppas dom förstår att dom borde rätta till det där. Jag säger som grizzly;

Skrivet av grizzly666:

[...]att dom då marknadsför den som en sådan är ju helt åt helvete.

Känns bara som något har blivit fel nånstans.

Visa signatur

Citera gärna för svar.