Intel HD Graphics 4400, räcker det för TV:n?

Permalänk

Intel HD Graphics 4400, räcker det för TV:n?

Tjena

Hade tänkt att köpa mig följande laptop: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2601990

Jag kommer mestadels att koppla upp datorn till tv:n, och se filmer via VLC.

Jag har hört mig för lite angående "grafikkortet", och det är ingen som riktigt kan besvara om det räcker till med detta, om det absolut inte ska lagga på tv:n när man kopplar upp datorn.

Vad säger ni? Behöver man ett separat grafikkort i laptopen för att det absolut absolut inte ska lagga?

Har haft problem med detta på tidigare laptops, och jag vill inte få det problemet igen.

Stationär är tyvärr inget alternativ.

Fick följande svar ifrån INET:

Den grafiken (HD 4400) klarar av film men då du utryckligen vill köpa något som inte i några lägen kan bli lagg så vill jag inte vagga in dig i falsk säkerhet av att den klarar det.

Permalänk
Medlem

Inget problem alls sålänge du har bra mediaspelare med hårdvarustöd a la XBMC eller MPC Home Cinema

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Helt utan att kunna ge dig ett säkert svar så beror nog flytet helt på upplösningen. Men det borde väl klara 1080p iaf.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Avstängd

Inga problem. Intel HD Graphics 4400 klarar allt du kan tänkas vilja titta på.

Permalänk
Inaktiv

Fungerar hur bra som helst till alla sorters video.

Permalänk

Räcker för att kolla på vanlig "2D" film i full HD iaf... även strömmat.

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Inget problem alls sålänge du har bra mediaspelare med hårdvarustöd a la XBMC eller MPC Home Cinema

Skrivet av Ronnie60:

Helt utan att kunna ge dig ett säkert svar så beror nog flytet helt på upplösningen. Men det borde väl klara 1080p iaf.

Skrivet av Sensuella Sven:

Inga problem. Intel HD Graphics 4400 klarar allt du kan tänkas vilja titta på.

Skrivet av Killbom:

Fungerar hur bra som helst till alla sorters video.

Skrivet av skurtbert:

Räcker för att kolla på vanlig "2D" film i full HD iaf... även strömmat.

Jag har dock idag en Intel HD 4000, och den laggar ibland när jag kopplar upp den till tv:n via VGA, så jag är inte lika säker som er dessvärre. Vet inte om det är TV:n det kan hänga på? Tv:n är 5 år gammal och har full hd upplösning (1080).

Fick följande svar ifrån INET:

Den grafiken (HD 4400) klarar av film men då du utryckligen vill köpa något som inte i några lägen kan bli lagg så vill jag inte vagga in dig i falsk säkerhet av att den klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Jag har dock idag en Intel HD 4000, och den laggar ibland när jag kopplar upp den till tv:n via VGA, så jag är inte lika säker som er dessvärre. Vet inte om det är TV:n det kan hänga på? Tv:n är 5 år gammal och har full hd upplösning (1080).

Fick följande svar ifrån INET:

Den grafiken (HD 4400) klarar av film men då du utryckligen vill köpa något som inte i några lägen kan bli lagg så vill jag inte vagga in dig i falsk säkerhet av att den klarar det.

Jag har en NUC med HD4000, och har absolut INGET lagg what so ever.
Så en HD4400 borde klara det galant.
Anledningen att det lagga kanske hade mer med saken att du kört VGA att göra, eller ännu mer troligt att du kört med konstiga inställningar i programmet du använt.
Så länge du inte ska ge dig in på 4k video så ska grafikkortet klara det där utan problem.
Men som alltid så behöver man rätt inställningar, men detta hade varit sant även om du kört med ett Titan grafikkort också.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Jag har dock idag en Intel HD 4000, och den laggar ibland när jag kopplar upp den till tv:n via VGA, så jag är inte lika säker som er dessvärre. Vet inte om det är TV:n det kan hänga på?

HD 4400 har betydligt bättre stöd för 23.976 fps (vad i stort sett alla långfilmer/stora tv-produktioner är inspelade i) än vad gamla HD 4000 har. Det kan resultera i att bilder dubbleras under filmuppspelning och orsaka det du kallar lagg. Att köra via VGA lär inte heller hjälpa då det också beror på din tv/skärm.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Jag har en NUC med HD4000, och har absolut INGET lagg what so ever.
Så en HD4400 borde klara det galant.
Anledningen att det lagga kanske hade mer med saken att du kört VGA att göra, eller ännu mer troligt att du kört med konstiga inställningar i programmet du använt.
Så länge du inte ska ge dig in på 4k video så ska grafikkortet klara det där utan problem.
Men som alltid så behöver man rätt inställningar, men detta hade varit sant även om du kört med ett Titan grafikkort också.

Kikar egentligen mest på bluray rippar / dvd rippar, så känns som att det kan ha med VGA:n att göra. (har ingen hdmi utgång på den datorn).

Dock när det laggar så kör jag med Viaplay, och jag har ändå en 250/250 lina, det är inget jättelagg så att jag inte kan se sändningen, men det är ett irriterande lagg som kommer var femte sekund med en eftersläpning, inget buffrande med andra ord, när en fotboll är i luften så kan den hacka fram bland annat.

Permalänk
Avstängd

Det är nog VLC som är boven, deras dxva stöd kan bugga ibland, kör mpc-hc istället.

Viaplay kan du inte hårdvaru accelerera så där krävs en bra processor.

Permalänk
Skrivet av reflux:

HD 4400 har betydligt bättre stöd för 23.976 fps (vad i stort sett alla långfilmer/stora tv-produktioner är inspelade i) än vad gamla HD 4000 har. Det kan resultera i att bilder dubbleras under filmuppspelning och orsaka det du kallar lagg. Att köra via VGA lär inte heller hjälpa då det också beror på din tv/skärm.

Så med andra ord, om jag kör med HDMI med denna datorn som jag tänker köpa (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2601990), och oftast kollar på "lågupplöst film" (blurayrippar, dvdrippar, viaplay), så bör det fungera galant?

Nu kanske jag är paranoid, men 7000 kronor är en liten investering för mig åtminstone

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Johanboyboy:

Så med andra ord, om jag kör med HDMI med denna datorn som jag tänker köpa (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2601990), och oftast kollar på "lågupplöst film" (blurayrippar, dvdrippar, viaplay), så bör det fungera galant?

Nu kanske jag är paranoid, men 7000 kronor är en liten investering för mig åtminstone

Det kommer fungera hur bra som helst! Jag kör Full HD i 60 FPS på MYCKET sämre datorer. Även en enkelkärning ATOM klarar av film i finaste kvalisorten med rätt inställningar. Rätt inställningar är VLC, MPC HC, XBMC eller andra program med rätt inställningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Så med andra ord, om jag kör med HDMI med denna datorn som jag tänker köpa (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2601990), och oftast kollar på "lågupplöst film" (blurayrippar, dvdrippar, viaplay), så bör det fungera galant?

Förutsatt att din skärm klarar av frekvensen korrekt så ja, bättre än många datorer med separata grafikkort då dessa inte alltid fixar 23.976 fps så bra heller.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Jag har en Gigabyte BRIX med Intel HD Graphics 4400 (i7-4500U) och den spelar upp blu-ray filmer @ 45mbit/s bitrate utan problem. Den klarar även 4K på youtube utan några större bekymmer...

Permalänk
Skäggig legend

Svar på frågan som alla andra har sagt: Nemas problemas. Klarar mitt HD 4000 biffen så gör HD 4400 det med råge. (1080p).

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Så med andra ord, om jag kör med HDMI med denna datorn som jag tänker köpa (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2601990), och oftast kollar på "lågupplöst film" (blurayrippar, dvdrippar, viaplay), så bör det fungera galant?

Nu kanske jag är paranoid, men 7000 kronor är en liten investering för mig åtminstone

Om du ska använda datorn till annat kan det vara värt att notera att den har "låg" upplösning, jag skulle gärna han 1920x1080, vet dock inte hur mycket man måste lägga till för det.

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Om du ska använda datorn till annat kan det vara värt att notera att den har "låg" upplösning, jag skulle gärna han 1920x1080, vet dock inte hur mycket man måste lägga till för det.

Fast upplösningen är väl mer en "smaksak" än något som påverkar prestandan. Känner inget behov över att ha en hög upplösningen på skärmen, eftersom jag inte ska kika speciellt mycket på film eller dylikt via datorn, blir väl mer vanligt slösurf.

Permalänk
Medlem

Går alldeles utmärkt att se på olika sorters material med Intel 4400.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Jag har en 22" 1080p skärm kopplat med VGA i HD 4000, funkar utan problem att spela allt.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Kikar egentligen mest på bluray rippar / dvd rippar, så känns som att det kan ha med VGA:n att göra. (har ingen hdmi utgång på den datorn).

Dock när det laggar så kör jag med Viaplay, och jag har ändå en 250/250 lina, det är inget jättelagg så att jag inte kan se sändningen, men det är ett irriterande lagg som kommer var femte sekund med en eftersläpning, inget buffrande med andra ord, när en fotboll är i luften så kan den hacka fram bland annat.

Fast just Viaplay, laggar även för mig. Men det har med Viaplay i sig att göra och inte grafikkortet.
För jag har nämligen samma lagg på min andra dator också.
Jag sitter på en 100/100 lina.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die