Permalänk
Avstängd

H80i dåliga gängor, returnera?

Har en h80i där skruvarna inte gängar .
Går det att borra upp hålen så man kan trä en lång skruv utan huvud igenom fläkt radiator fläkt sen fästa med mutter på båda sidor?
Tittar man igenom hålen så är det nästan så man ser igenom
Någon som gjort denna lösning?

Förtydligade rubriken
Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Har en h80i där skruvarna inte gängar .
Går det att borra upp hålen så man kan trä en lång skruv utan huvud igenom fläkt radiator fläkt sen fästa med mutter på båda sidor?
Tittar man igenom hålen så är det nästan så man ser igenom
Någon som gjort denna lösning?

Skall fungera, men ta bara bort gängorna så du får igenom en gängstång(lång skruv utan huvud) i samma dimension.

Edit: Kolla först så att inte någon del utav kylaren ligger emellan hålen. Ligger kylaren där så borra inte.

Varför gängstång förresten? Fungerar det inte med en lång skruv? (förutsatt att det finns rätt längd)

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Avstängd

Lämna tillbaka H80i pga gängpaj?

Hej

Hur går jag tillväga om jag vill returnera min h80i cpukylare ? Tar corsair tillbaka den utan något tjafs?
Jag har inte skruvat för hårt eller så skruvarna hamnat snett. Är bara som så att jag bytt chassi några gånger så nu gängar det inte ordentligt längre.

Ska inte behöva vara såhär. Corsair säljer en produkt med brister då tar man väl som tillverkare tag i saken och ordnar med bättre gänglösning.

Ska maila inet och höra vad dom säger. Problemet är att jag inte har lust att vara utan kylare i veckor..

Någon som har erfarenhet av att returnera pga gängpaj?

Permalänk
Medlem

är det på radden eller på pumpen du sabbat en gänga?

Permalänk
Medlem

Gängpaj... antar att du slitit sönder gängorna på kylaren när du bytat chassin?

Det tror jag inte de kommer byta det om gängorna trasiga p.g.a slitage. Slitage täcks knappast av garantin. Däremot borde det inte vara dyrt eller svårt att köpa nya låsskruvar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mina gängor på skruvarna pajade också till metallramen på pumpblocket! Hade jag inte haft ett lager med diverse skruvar (min kompis och jag har en stor samling med t.ex. skruvar från tidigare vattenkylare m.m) så vet jag fan inte vad jag hade gjort... Fick smått panikattack innan jag fann skruvar som gick att använda.

Jag ser verkligen att Inet eller Corsair kan returnera då vi knappast kan vara ensamma om problemet!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

gänga och köp tillhörande skruv

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Avstängd

Gäller skruvhålen på "utsidan" av radiatorn! då jag skruvat bort när jag bytt chassi.
Invändigt har jag inte tagit bort då jag låtit cpu kylaren sitta kvar på moderkortet och "lyft över" till nya chassit.

Känns som det finns några val här:

1.) Returnera (det ska hålla 2-3ggr utan att det ska bli gängpaj, vägrar acceptera)
2.) Skruva i M4 skruv (liiite grövre)
3.) Göra nya gängor
4.) Annan lösning, ex gängstång igenom radiatorn och fästa muttrar..kommer sitta som berget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Gängpaj... antar att du slitit sönder gängorna på kylaren när du bytat chassin?

Det tror jag inte de kommer byta det om gängorna trasiga p.g.a slitage. Slitage täcks knappast av garantin. Däremot borde det inte vara dyrt eller svårt att köpa nya låsskruvar.

Varför skulle det inte täckas av garantin? Ska man skylla sig själv för man bytt chassi eller vad menar du?
Corsair lägger inte energi på att fixa skruvhålen då ska dom stå för det också.
Varför ska jag som kund straffas för att deras gängor är värdelösa?

Gör man en sökning på google hittar man en massa trådar om samma sak..

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Varför skulle det inte täckas av garantin? Ska man skylla sig själv för man bytt chassi eller vad menar du?
Corsair lägger inte energi på att fixa skruvhålen då ska dom stå för det också.
Varför ska jag som kund straffas för att deras gängor är värdelösa?

Gör man en sökning på google hittar man en massa trådar om samma sak..

Räknas troligtvis in som normalt slitage om du bytt chassi och sådant, Gängor i plåt håller inte speciellt länge om man skruvar i och skruvar ur.
Tyvärr tror jag inte att det kommer tas på garantin om det inte är Goodwill från INETs eller Corsairs sida. (Inet är jäkligt schyssta mot sina kunder dock)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Enklast hade väl ändå varit att kontakta dem om det täcks under garantin eller inte istället för att ta upp det här. Och även om det inte gör så kan gängorna in kosta mer än 50:-

Visa signatur

Mannagrynsgröt är nog det bästa som finns.

Permalänk
Sötast

Vilket material är gängorna? Är det metall så är det tveklöst handhavandefel, likaså om det vore plast, men då hade jag kunnat köpa att de inte håller speciellt bra.

M3 är inte den grövsta gängan direkt, men de går inte sönder av sig själv heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Varför skulle det inte täckas av garantin? Ska man skylla sig själv för man bytt chassi eller vad menar du?
Corsair lägger inte energi på att fixa skruvhålen då ska dom stå för det också.
Varför ska jag som kund straffas för att deras gängor är värdelösa?

Gör man en sökning på google hittar man en massa trådar om samma sak..

Garanti täcker inte dålig kvalité...
Läs din garantisedel så ser du vad som täcks och inte. Slitage är ganska uppenbart inte en sådan del som täcks. Lite som att säga "Hej hjulen på min stol har ramlat av för att jag kör runt med den på kontoret som en bil, kan ni byta den? *trollface*" Skulle däremot historien varit "Hej jag köpte en stol och när jag tog upp den ur kartongen så ramla ett hjul av." eller "hej, när jag packa upp min stol och använde den ett par veckor så ramla ett hjul av".

Vad du gjort har uppenbara konsekvenser, du aktivt skruvar av och på av och på och av och på din kylare och tror att billigt stål ska hålla detta... knappast, du har orsakat mer slitage än vad delen är byggd för. Därför tror jag att det inte kommer täckas av garantin. Även om jag gärna vill att du ska kunna byta den kostnadsfritt så tror jag inte du kommer lyckas med det...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vilket material är gängorna? Är det metall så är det tveklöst handhavandefel, likaså om det vore plast, men då hade jag kunnat köpa att de inte håller speciellt bra.

M3 är inte den grövsta gängan direkt, men de går inte sönder av sig själv heller

Gängor på just radiatorer går ofta sönder av vanligt användande, varför skulle det tveklöst vara handhavandefel bara för att det är metall eller plast?

Permalänk
Medlem

En gängtapp kostar 50 :- och är generellt mycket användbar när man bygger dator.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Gängor på just radiatorer går ofta sönder av vanligt användande, varför skulle det tveklöst vara handhavandefel bara för att det är metall eller plast?

Plast spricker om man spänner för hårt eller så drar man sönder gängorna. Man kan också dra sönder gängorna om metallen är av dålig kvalitet. Detta är inte ett fabriksfel, produkten är designad med dessa delarna, om delar går sönder är det oftast för ägaren inte läst manualen. Står oftast spänn tills orörlig eller liknande, spänner man mer än så går gängorna sönder och det är ett handhavandefel.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade och flyttade*

Jag har sammanfogat dina trådar då s.k. korspostning (skapa flera trådar om samma eller snarlik frågeställning. Anledningen är att det ger ett rörigt och orättvist forum. Dessutom lär du få bättre svar med all information i en och samma tråd.

Jag passade även på att flytta tråden till "Kylning" och justerade rubriken åt dig. Den går bra att ändra i efterhand.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Jag har inte gjort något fel. Har varit extremt varsam och noggrann vid montering. Materialet är inte optimalt och att skylla på handhavande fel för att det inte håller är bara naivt.
Får se vad inet säger om detta. Jag är säkert den första som anmärker på detta.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Marcusk:

Gängor på just radiatorer går ofta sönder av vanligt användande, varför skulle det tveklöst vara handhavandefel bara för att det är metall eller plast?

Jasså? Kan du länka statistiken över radiatorers gängor som har gått sönder av vanligt användade? Det borde finnas en rätt så solid statistik eftersom du är så säker på detta...

Anledningen till att jag påstår att det tveklöst är handhavandefel om en metallgänga av storlek m3 går sönder är just för att det är metall, ett material jag har jobbat med i över 10 år, och inte minst för att jag har monterat en hel del hx0 kylare och har aldrig lagt märke till att materialet skulle vara sämre än något annat.

Man får dra till ganska hårt för att dra av en gänga eller två, och om man nu är bombsäker på att något "går sönder ofta" så är det inte svårare än att använda sig av ett par gummibussar, o-ringar eller låsbrickor för att vara extra försiktig.

Detta är dock kanske inget svensson tänker på, men det är inte heller corsairs ansvar att ubilda gemene man i hur hårt man behöver spänna en skruv.

Skrivet av makn:

Jag har inte gjort något fel. Har varit extremt varsam och noggrann vid montering. Materialet är inte optimalt och att skylla på handhavande fel för att det inte håller är bara naivt.
Får se vad inet säger om detta. Jag är säkert den första som anmärker på detta.

Jag hävdar gärna än en gång att metall är ett optimalt material för gängor, har du andra material som lämpar sig bättre så kanske du kan upplysa industrin om detta. "Jag var extremt varsam och noggran men ändå dog fågeln när jag bara höll den i handen..."

Usch, nu framstår jag som värsta emo trollet, men faktum är att resten av världen inte lider av samma problem.

Oavsett, det är bara att köpa en ny skruv för 5:- hos närmsta järnhandlare och skruva dit den igen istället för att bemöda med att försöka få hela skiten utbytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Jag har inte gjort något fel. Har varit extremt varsam och noggrann vid montering. Materialet är inte optimalt och att skylla på handhavande fel för att det inte håller är bara naivt.
Får se vad inet säger om detta. Jag är säkert den första som anmärker på detta.

I princip alla jag känner spänner saker helt fel. Man ska inte spänna till det sitter som berget, bra tum regel spänn tills du inte kan spänna mer med bara tre fingrar på skruvmejseln, om du måste använda hela handen, då spänner du för hårt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

I princip alla jag känner spänner saker helt fel. Man ska inte spänna till det sitter som berget, bra tum regel spänn tills du inte kan spänna mer med bara tre fingrar på skruvmejseln, om du måste använda hela handen, då spänner du för hårt.

detta stämmer rätt bra, jag bruakr säga 1 nM

och det är ungefärligt som att spänna med tre fingrar, sen vet ajg iten varför alla bränner in skruvar i en radiator, var försiktiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

detta stämmer rätt bra, jag bruakr säga 1 nM

och det är ungefärligt som att spänna med tre fingrar, sen vet ajg iten varför alla bränner in skruvar i en radiator, var försiktiga

Värsta jag sett var en kompis som körde skruvdragare i "borr" läge när han monterade sin h100.... den höll ungefär 0.3 sekunder.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Skicka en fråga till Corsair om du kan få ett par nya fästen. Säger de nej så är det bara att lösa på annan väg, vilket är en lätt match.

Att skicka tillbaka en produkt för ett såhär litet fel, vilket med största sannolikhet även förefaller sig vara ett handhavandefel, är slarvigt och representerar en trend som ger utrymme för ökade kostnader i alla led.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, mailade corsair och två dagar senare knackade ett bud på dörren med nya delar!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Har en h80i där skruvarna inte gängar .
Går det att borra upp hålen så man kan trä en lång skruv utan huvud igenom fläkt radiator fläkt sen fästa med mutter på båda sidor?
Tittar man igenom hålen så är det nästan så man ser igenom
Någon som gjort denna lösning?

H80i är väl känd för att ha dåliga gängor. Jag vet en annan kille som finns på sweclockers som köpte samma kylare. Det var väl det första som hände honom att gängorna gick sönder. Jag har en äldre version (utan i) som verkar vara av bättre kvalitet än den nyare versionen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare