dela upp 2 olika ljud med hdmi

Permalänk

dela upp 2 olika ljud med hdmi

Är detta möjligt? jag hade tänkt försöka spela upp en film till tv:n så andra kan titta medans jag spelar med problemet är att spelljudet kommer till tv:n istället, finns det inget sätt att dela upp ljudet på? kanske nåt program? (vill gärna spela med ljud men inte ett måste) tror själv inte det går men man vet ju aldrig och själv tycker jag att det är ganska dåligt ifall man inte kan.

har jag glömt att nämna nåt så fråga bara! mediaspelaren är vlc och hdmi är 1.4. jag har inte förstått det nya med 1.4 kan någon förklara det också? är det bara för att spela upp 3d i hd?

Edit: kabeln går direkt från datorn till tv:n (ingen tillgång till receiver)

Permalänk
Medlem

Rätt mig om jag har fel, men har för mig att detta går att ställa in i windows?
Du kan ställa in vilket program som skall vara kopplad till vilken ljudkälla?

Har för mig jag gjorde detta en gång, då sambon ville titta på netflix och jag ville lira HoN med polarna.
Tyvärr sitter jag på jobbet och kan inte kolla upp detta nu, kanske någon annan har bättre koll?

Sedan att datorn i sig kommer blir väldigt seg är en annan femma (då den kommer arbeta betydligt mera ...), men detta hoppas jag att du är medveten om ?

Permalänk

borde det inte gå att ställa in i windows och i eventuella spelen vilken ljudkälla de ska använda för att spela upp på??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Kolla ljudinställningarna för spelet/media spelaren. Kan man välja utgång i någon/både är det lätt fixat. Funkar nog annars med, men kan vara lite pilleri eller kräva tredjepartsmjukvara.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Har för mig jag gjorde något sådant här:
https://www.youtube.com/watch?v=iU5sy_f17mk

Sedan gick jag in på mixer (det som syns under varje ljudkälla) och vald vilket program som skulle spelas på respektive högtalare.
Dvs VLC sänker du på hörlurarna och dit spel sänker du på HDMI.

Nu har du ifs inte sagt vilket Windows du har, jag hade dock 7:an.
Och det va länge sedan jag gjorde detta, kanske inte fungera längre? test skadar aldrig?

Edit: Du måste ha programmen (spelet + VLC) startade för att kunna hitta dem i "mixern".

Permalänk
Medlem

Du kan peka om VLC att använda HDMI ljudet och ställa datorns default på datorljudet.
Görs i inställningarna för VLC.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Skrivet av Josasp:

Du kan peka om VLC att använda HDMI ljudet och ställa datorns default på datorljudet.
Görs i inställningarna för VLC.

Skrivet av e1m1:

Kolla ljudinställningarna för spelet/media spelaren. Kan man välja utgång i någon/både är det lätt fixat. Funkar nog annars med, men kan vara lite pilleri eller kräva tredjepartsmjukvara.

ja sry :c tänkte inte på det förens nu när jag kom hem :/

men bara för att veta ifall det finns andra sätt så ska jag testa andra alternativ som nämnts, alltid roligt med lite extra grejer, tack för hjälpen!