Permalänk
Medlem

Enormt irriterande problem med router.

Hej!

Nu ligger det till såhär att jag har en DSL N55U Dual Band Router ASUS. Kostade skjortan och enligt beskrivningen ska funka prima. http://arabhardware.net/images/stories/news/2012/05-May/28052...

Jag spelar spelet Counter-Strike: Global Offensive som jag spelar ett gamemode kallat tävlingsinriktat som man får en rank efter hur bra man spelar, men jag spelar givetvis skit pga lagg så jag har förlorat i princip högsta ranken som jag jobbade hårt för att få.

Till problemet: Internet connection är så grymt ostabil, att det skulle vara något fel på trådlöshetens räckvidd är det inget fel på, sitter med alla staplar uppe, men hastigheten varierar lika mycket som börsen 1927. Om vi säger att jag startar ett test så börjar det såhär kanske 6.58 mbits sen bara drastiskt 4.80 och sen direkt 7 mbits igen och så kanske det blir en blackout och jag får 0,001 mbits hastighet i kanske 5 sekunder och sen får jag tillbaks till 6-7 mbits igen.

Detta påverkar såklart mitt spelande när jag börjar rätt fint, har extremt bra ping som ligger på 5-9. Iallafall och så kanske bara i 3-4 sekunder så stannar allting och jag får upp en röd ruta i hörnet ''Varning: Anslutningsproblem'' http://tinyurl.com/lvxflgq

Sen får jag tillbaka anslutningen och då när man kollar pingen så ligger den på 400-500 ping och går snart tillbaka till 5-10 ping igen. Det här händer mer eller mindre varje minut.

Kan även tillägga att om jag har besök och kanske min bror tittar på TV:n som använder wireless och kanske tittar på något avsnitt på netflix, då börjar jag extrem lagga med 800 ping och sånt där, eller om de startar stationära datorn som är här på nedervåningen, då händer exakt samma problem.

Jag bor inte i stan utan i en mindre by med 2000 invånare, bor lite utanför så jag kan väl säga att jag bor halvt på vischan.

Routern är helt ny, köptes kanske i Januari 2014. Finns det något jag kan göra?

Permalänk
Skrivet av Truxes:

Hej!

Nu ligger det till såhär att jag har en DSL N55U Dual Band Router ASUS. Kostade skjortan och enligt beskrivningen ska funka prima. http://arabhardware.net/images/stories/news/2012/05-May/28052...

Jag spelar spelet Counter-Strike: Global Offensive som jag spelar ett gamemode kallat tävlingsinriktat som man får en rank efter hur bra man spelar, men jag spelar givetvis skit pga lagg så jag har förlorat i princip högsta ranken som jag jobbade hårt för att få.

Till problemet: Internet connection är så grymt ostabil, att det skulle vara något fel på trådlöshetens räckvidd är det inget fel på, sitter med alla staplar uppe, men hastigheten varierar lika mycket som börsen 1927. Om vi säger att jag startar ett test så börjar det såhär kanske 6.58 mbits sen bara drastiskt 4.80 och sen direkt 7 mbits igen och så kanske det blir en blackout och jag får 0,001 mbits hastighet i kanske 5 sekunder och sen får jag tillbaks till 6-7 mbits igen.

Detta påverkar såklart mitt spelande när jag börjar rätt fint, har extremt bra ping som ligger på 5-9. Iallafall och så kanske bara i 3-4 sekunder så stannar allting och jag får upp en röd ruta i hörnet ''Varning: Anslutningsproblem'' http://tinyurl.com/lvxflgq

Sen får jag tillbaka anslutningen och då när man kollar pingen så ligger den på 400-500 ping och går snart tillbaka till 5-10 ping igen. Det här händer mer eller mindre varje minut.

Kan även tillägga att om jag har besök och kanske min bror tittar på TV:n som använder wireless och kanske tittar på något avsnitt på netflix, då börjar jag extrem lagga med 800 ping och sånt där, eller om de startar stationära datorn som är här på nedervåningen, då händer exakt samma problem.

Jag bor inte i stan utan i en mindre by med 2000 invånare, bor lite utanför så jag kan väl säga att jag bor halvt på vischan.

Routern är helt ny, köptes kanske i Januari 2014. Finns det något jag kan göra?

Dold text

vilken internetleverantör har du? comhem, telia, BBB,
är det nån annan router inkopplad. VDSL, fiber, kopparkabel? hur är nätet draget fram till huset ?
så var min hastighet med comhems router. stäng av dom funktioner som du inte behöver.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kör du trådlöst? Byt isf kanal till en som ingen annan är på eller dra en kabel.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Är nog inget fel på routern utan på internetanslutningen. Vilken leverantör, teknik och hastighet har du? Telia, Fiber, 10 Mbit/s?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Försök först att leta reda på om problemet är internt i nätverket eller externt. Öppna cmd på din dator och skriv ipconfig. Default gateway som är angivet är med största sannolikhet din router. Skriv "ping ip -t" i CMD så kommer du skicka ping-paket mot din router konstant (i mitt fall, ping 192.168.0.1 -t). Här borde det enkelt synas om time går ostabilt upp och ner. Klicka ctrl+c för att avbryta så ser du även packet loss (paket som inte kom fram). Den ska också givetvis vara så låg som möjligt. I och med att du sitter på trådlöst så kan det gå lite upp och ner, men det ska inte vara några extrema hopp. Är det väldigt svajigt redan här så ligger problemet internt i ditt nätverk - med största sannolikhet routern.

Om det ser bra ut internt så kan det vara din ISP som bråkar. Testa pinga någonting externt, t ex ping.sunet.se och följ resultaten därifrån. Du kan även använda kommandot tracert ping.sunet.se för att specifikt kunna se vart det hoppar någonstans (bör testas om det är strul externt). Annars skulle jag föreslå att använda kabel, i alla fall för att testa. Spelar också mycket FPS-spel och skulle aldrig kunna tänka mig sitta på trådlöst.

Varningsmeddelandet du ser i CS:GO beror på packet loss (paket som inte kommer fram).