DynDns inte längre kostnadsfri. Hur ska jag komma åt min dator?

Permalänk

DynDns inte längre kostnadsfri. Hur ska jag komma åt min dator?

Hej,
Jag håller på att sätta upp en liten server i min stationära dator så att jag slipper förlita mig på Dropbox för att kontrollera mina filer.

Problemet är att jag från min ISP har dynamiskt ip vilket gör det hela krångligare. Tidigare hade jag bara kunnat registrera på DynDNS, men nu har de börjat att ta betalt. Jag behöver ett alternativ.

Edit: Jag var lite snabb med att göra en tråd. Det blir så att jag köper en riktig domän, det är inte alls dyrt. Leverantören av domännamnet tillhandahåller DNS tjänster med stöd för dynamisk DNS.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Vet inte hur avtalet på dyndns ser ut idag, reggade mitt för länge sedan. Men med no-ip krävs att ditt ip ändras minst en gång i månaden eller att du håller den aktiv genom en länk som mejlas till dig.

Köper du en domän får du se till att ha den på något ställe med tillgång till dynamiska uppdateringar. Alla webbhotell erbjuder inte den tjänsten.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Vet inte hur avtalet på dyndns ser ut idag, reggade mitt för länge sedan. Men med no-ip krävs att ditt ip ändras minst en gång i månaden eller att du håller den aktiv genom en länk som mejlas till dig.

Köper du en domän får du se till att ha den på något ställe med tillgång till dynamiska uppdateringar. Alla webbhotell erbjuder inte den tjänsten.

Det där med länk låter jobbigt.

Jag har hittat ett webhotell som erbjuder dynamisk DNS. Så kul, nu har jag en egen domän!

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

https://freedns.afraid.org/
Som DynDns fast inga krav på sporadisk inloggning.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

https://freedns.afraid.org/
Som DynDns fast inga krav på sporadisk inloggning.

freedns verkar inte fungera? åtminstone activation mail skickas inte ut ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av czan:

freedns verkar inte fungera? åtminstone activation mail skickas inte ut ....

Kollat skräpposten? Om du är säker på att det inte är på din sida kan du ju alltid pinga de och höra om det faktiskt är nåt galet. Själv reggade mig för ett par år sedan och dns uppdateringarna funkar fint.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Jag håller fortfarande liv i min gratis dyndns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

https://freedns.afraid.org/
Som DynDns fast inga krav på sporadisk inloggning.

Inte helt sant. Jag får email från Josh en gång i halvåret, där han påpekar att mitt konto inte varit aktivt på 6 månader. Så var sjätte månad måste man logga in och visa sig bara för att inte bli klassad som "dormant" och bortrensad.
Knappast ett problem om man har dynamisk IP.

Kan knappast rekommendera Josh och hans tjänst för mycket. Sjukt bra, helt enorm uptime, och han är kanonbra att ha och göra med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Jag håller fortfarande liv i min gratis dyndns.

7 maj stängs möjligheten till gratis DynDns ner.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

låg i skräpposten

Permalänk

Själv bytte jag till no-ip.biz, funkar hur smidigt som helst med "dd-wrt router"

Permalänk

Jag bytte till duckdns.org igår. Har ett vbscript som körs på min HTPC var 5:e minut när den är igång. Tyvärr så har ju comhem modemet bara stöd för dyndns om man vill att den ska uppdatera...

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

jäkligt sidospår, men värt att veta: De flesta nas-tillverkare tillhandahåller gratis dyndns-tjänster om man äger en nas från dom. Även vissa routertillverkare gör detsamma om man skulle vilja sätta upp en vpn-tunnel, ex så har asus en dyndns-tjänst för vpn om man äger en asus-router.

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

jäkligt sidospår, men värt att veta: De flesta nas-tillverkare tillhandahåller gratis dyndns-tjänster om man äger en nas från dom. Även vissa routertillverkare gör detsamma om man skulle vilja sätta upp en vpn-tunnel, ex så har asus en dyndns-tjänst för vpn om man äger en asus-router.

Helt klart bra att veta. Stort tack för info