HTC One M8 - Din batteritid?

Permalänk
Medlem

HTC One M8 - Din batteritid?

Hejsan

Denna tråden är främst riktad till M8 ägare.

Hur ser eran batteritid ut? Jag köpte min för cirka två veckor sedan och var överraskad hur stora youtubers hyllade batteritiden. Många visar att de fått ut allt från 1 dag till 3 dagar och fortfarande ha lite saft kvar. Jag däremot märker inte av samma långa användningstid. Mitt batteri går från 100% till 10% på cirka 12-13 timmar vilket inte riktigt lever upp till förhoppningarna. Jag spelar inga spel över huvud taget och vill påstå att jag använder den medel till mycket under en dag. Har alltid ljusstyrkan på auto och stänger av Wifi när det inte används (Även av för platstjänster). Auto-sync har jag på.

Så åter igen. Hur ser eran batteritid ut?

Såhär ser mitt batterianvändande ut:

Videos med tecken på lovande batteritid:
LinusTechTips: http://youtu.be/1gnPdiE5kVs?t=10m41s
Soldier Knows Best: http://youtu.be/x0adW6nsePA?t=6m41s
MKBHD: http://youtu.be/pwsPZi_JRrA?t=13m27s

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Oj vilka gigantiska bilder det blev, ursäktar för det!

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk

Min håller i 2-3 dagar.

Är helnöjd.

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av William George:

Min håller i 2-3 dagar.

Är helnöjd.

Låter ju väldigt lovande. Vad är det som gör att min drar slut så snabbt tro?

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Inaktiv

Din telefon har stått som "awake" hela tiden, den skall typiskt inte vara det. Det kan vara något program som hängt sig och slukar allt batteri. Prova att starta om telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenOslo:

Låter ju väldigt lovande. Vad är det som gör att min drar slut så snabbt tro?

Vad jag kan se på bilden, den första, så hålls din telefon vaken hela dagen dvs 12-13 timmar, om du kollar under första bilden under Awake så är det blått hela vägen, vilket indikerar på att telefonen inte går ner i strömsparläge. Dvs någon app/något program håller telefonen vaken

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Din telefon har stått som "awake" hela tiden, den skall typiskt inte vara det. Det kan vara något program som hängt sig och slukar allt batteri. Prova att starta om telefonen.

Jag har startat om den några gånger under dessa två veckor och har inte märkt något. Får kolla runt lite i inställningarna eventuellt installera wakelock detector som får se ifall det är någon app som ligger och busar.

Tack för att ni uppmärksammade dess ivriga vakenhet!

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Skrivet av SvenOslo:

Låter ju väldigt lovande. Vad är det som gör att min drar slut så snabbt tro?

Hmm ingen aning, jag har allting stock. Det enda jag gjorde var att stänga av NFC.

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Medlem

Som den kriminalforskare som jag är utfördes en djupare utredning på problemet och valde att ''göra mig av'' med misstänkta appar.
Boven tros ha varit Eniro, Superuser eller Flappy Bird. Partisk som jag är valde jag att anklaga Flappy Bird som den skyldige.

Har under de senaste 20 minutrarna sett att den inte varit awake 100% utav tiden som innan. Brilliant Dr.Watson!

Tack för hjälpen folks, hoppas att det löser sig annars återkommer jag imorgon.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Installera BetterBatteryStats. Den loggar och visar dig precis vilka appar som har hållt din mobil vaken, och hur länge. Det du är intresserad av är "Partial wakelocks", alltså program-genererade uppvakningar. Ser ut såhär!

Kostar runt 15 kr på Play Store har jag för mig, men gratis om man laddar ned den via XDA! http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1179809

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Installera BetterBatteryStats. Den loggar och visar dig precis vilka appar som har hållt din mobil vaken, och hur länge. Det du är intresserad av är "Partial wakelocks", alltså program-genererade uppvakningar. Ser ut såhär!

http://puu.sh/8kMxM/f237826fe8.png

Kostar runt 15 kr på Play Store har jag för mig, men gratis om man laddar ned den via XDA! http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1179809

För mig vill inte BBS fungera alls. Förstår mig inte på den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig vill inte BBS fungera alls. Förstår mig inte på den

Har du valt Partial Wakelocks, Unplugged och Current? Vad är det för fel som inträffar?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Har du valt Partial Wakelocks, Unplugged och Current? Vad är det för fel som inträffar?

Mer att den inte visar något alls

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mer att den inte visar något alls

Skulle rekommendera att du testar att installera antingen en nyare eller en gamlare version av BBS.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Skulle rekommendera att du testar att installera antingen en nyare eller en gamlare version av BBS.

Har för mig man måste roota för att bbs ska fungera på kitkat som tänkt. Kanske går att läsa i tråden på xda eller i beskrivningen på play store.

Till TS: Som andra redan skrivit så är din telefon vaken hela tiden så det är sannolikt felet du har, men det mest intressanta då man ska kolla batteritid osv är att kolla soc(screen on time) dvs klilcka på skärm och se hur länge den varit tänd. Har du gått från 100% till 10% tex på 10 timmar och tycker det är dåligt så kan man bespara folk från att sitta och försöka fixa något som inte är trasigt om tex skärmen skulle varit tänd i 10 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Har för mig man måste roota för att bbs ska fungera på kitkat som tänkt. Kanske går att läsa i tråden på xda eller i beskrivningen på play store.

Till TS: Som andra redan skrivit så är din telefon vaken hela tiden så det är sannolikt felet du har, men det mest intressanta då man ska kolla batteritid osv är att kolla soc(screen on time) dvs klilcka på skärm och se hur länge den varit tänd. Har du gått från 100% till 10% tex på 10 timmar och tycker det är dåligt så kan man bespara folk från att sitta och försöka fixa något som inte är trasigt om tex skärmen skulle varit tänd i 10 timmar.

Som du ser på bilderna så är inte skärmen på under alla timmarna.
Köpte BBS, men behöver visst root för att fungera så får ta en titt på det senare.

Idag än så länge ser min användning ut såhär:

Ingen klar förbättring, om ens någon över huvud taget. Det är i alla fall inte vaken alla timmarna men verkar ju inte ha hjälpt på mycket ännu. Får kanske avvakta och se.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Kom på en sak.
Vågar jag låsa upp telefonen för att få användning av BBS till exempel, eller är det riskabelt ifall det MÖJLIGTVIS skulle vara något hårdvarufel som kräver garanti för att fixa?

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett litet test och laddade inte min mobil över natten tills idag, jag satte telefonen i "powersave mode" över natten. Bilden säger allt. Jag syncar mail, kollar lite youtube och G+.

Jag har gått över mina 30h utan att ladda telefonen och den har 48% batteri kvar. 30h är ju vad folk påstår att telefonen ska klara vid "normal användning".

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Maila/ring till HTC och prata med dem.

(Jag hade problem med min One X när den släpptes: wifi/blåtand hade en kass antenn som inte satt som den skulle. Fick dålig mottagning på dem och batteriet drog som fan för att enheten fick jobba hårt för att hålla mottagningen överhuvudtaget.)

De förstod direkt vad problemet var, det var väl ett känt problem redan då, så jag fick en ny tfn direkt utan problem.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Jag använder Boat browser och den tar ca 50 % av batteri förbrukningen, jag brukar bara trycka på hemskärmen när jag surfat färdigt så förmodar att den ligger och kära i bakgrunden? Finns det någon app som med en knapptryckning stänger ner allt onödigt? 😃

Permalänk
Medlem

Still going strong.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Skrivet av deegan:

inte svårt att få batteriet att räcka länge om man inte använder den så mycket

Permalänk
Avstängd

Sorgligt att man hyllar en telefon som håller 1dag.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash93:

Jag använder Boat browser och den tar ca 50 % av batteri förbrukningen, jag brukar bara trycka på hemskärmen när jag surfat färdigt så förmodar att den ligger och kära i bakgrunden? Finns det någon app som med en knapptryckning stänger ner allt onödigt? 😃

Jag skulle nog installera en annan webbläsare..
Chrome har gjort stora framsteg i flyt jämfört med tidigare versioner och är nog något du borde kolla på om du inte har något emot dess gränssnitt.
Sedan kan du ju faktiskt bara stänga av programmet med den inbyggda funktionen i Android. Om jag antar att du har M8 så trycker du bara på multitasking knappen på navigationsraden och sedan drar rutan för programmet du vill stänga av åt sidan.

Skrivet av deegan:

Still going strong.

Stäng av Bluetooth och ställ in telefonen på 2G-nätverk så ska du se enormt bra batteritid.
Jag har klarat 6dagar med 3timmar surf/SMS(3h skärmtid) och 1timme röstsamtal på min Nexus 5, så M8 lär ju klara en vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Skulle rekommendera att du testar att installera antingen en nyare eller en gamlare version av BBS.

En vad?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

En vad?!?

Vadå? Fattar du inte gammal, gamlare, gamlast :cry:

Permalänk
Skrivet av stelex:

Vadå? Fattar du inte gammal, gamlare, gamlast :cry:

Gammal, äldre, äldst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Leon1:

Sorgligt att man hyllar en telefon som håller 1dag.

Vet inte hur ni använder era telefoner. Kolla här, där får jag sex timmars skärmtid med 37,66 timmars standbytid.
http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=109459

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Under den första veckan när jag hade telefonen så upplevde jag att batteriet var ganska bra, men nu är den lika kass som min gammal HTC. Idag började jag använda den 05 i morse, under jobbet så surfade jag kanske 10 min och sedan har jag lyssnat på Spotify i kanske en och en halv timme, nu har jag 37% kvar där internetbrowsern står för 30% och nästa app på 5% osv... Något fel måste det vara? Så här ser användandet ut, och Wifi är ju på hela tiden, men jag tycker att det ändå när vara mer batteri kvar?

http://forumbilder.se/DD47Q/screenshot-2014-06-18-18-11-02

Permalänk

Köpte min m8 för ca 1 månad sedan nu, och använder min mobil dagligen för musik, sms, ringa mm och jag ligger på 2-3 dagars batteritid. Grymt nöjd!