Permalänk

Datorn låter oerhört mycket?!

Hej, min dator låter oerhört mycket på senaste tiden.
Är inte så kunnig så jag började söka, och det kom upp att jag kunde ställa min min fläkt manuellt, jag testade "SpeedFan", men jag är orolig att om jag drar ner på fläkten så skadas datorn.

PRINT: http://gyazo.com/1f1d71129755bb4e90fbe74eeba0fc7c

Vad betyder allt? Kan jag dra ner fläkten?
Jag har inte spel igång och när jag spelar kör jag CS:GO.
Vad betyder alla "Pwm1,2 och3" osv?
Är som sagt väldigt okunnig!

Min dator:
CPU Info:
Name: Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz
--------------------------------------------------------
Computer Memory:
TotalPhysicalMemory: 8,127 MB
--------------------------------------------------------
Display info:
NVIDIA GeForce GTX 660 Ti
--------------------------------------------------------
Hdd info:
Model: KINGSTON SV300S37A120G
--------------------------------------------------------
Hdd Size:
Size C: disk: 102.48 GB
--------------------------------------------------------
Optical drive:
Name: TSSTcorp CDDVDW SH-224DB

Permalänk
Medlem

skulle tro att det är antingen cpu kylaren eller grafikkortets kylare. (kan behövas dammas ur eller bytas kylpasta på dessa.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

skulle tro att det är antingen cpu kylaren eller grafikkortets kylare. (kan behövas dammas ur eller bytas kylpasta på dessa.)

Jag dammsuger ofta datorn , fläkt osv.
Vad är en kylpasta?

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

skulle tro att det är antingen cpu kylaren eller grafikkortets kylare. (kan behövas dammas ur eller bytas kylpasta på dessa.)

Har haft datorn i ett halvår!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvarding:

Jag dammsuger ofta datorn , fläkt osv.
Vad är en kylpasta?

Man ska helst inte dammsuga datorn då luft på burk är bättre. Du har inte råkat övervarva någon fläkt när du har dammsugit så att lagret kan ha gått sönder?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ollesvarding:

Jag dammsuger ofta datorn , fläkt osv.
Vad är en kylpasta?

Kylpasta är något som sitter mellan cpu'n. Annars kan du använda. www.google.se eller tryck på "visa" här under

Kylpasta är en produkt som sätts samman av olika värmeledande ämnen, som slutligen blir en (ganska) flytande "pasta". Det består av olika ämnen, beroende på märket, men kan innehålla olika metaller, eller t.o.m. diamant. Dess uppgift är att fylla ut de mikroskopiska dalarna i både kylare och värmespridaren på processorn (metall mot metall kommer aldrig sluta helt tätt, och det behövs ett flytande medium mellan dem som kan flyta runt och fylla håligheterna). Utan kylpasta kommer de mikroskopiska håligheterna istället fyllas av luft, vilket leder värme mycket sämre än kylpastan. Eftersom dess uppgift är att fylla de mikroskopiska dalarna ger kylpasta i sig ingen förbättring av kylning själv. Tvärtom kan den förhindra att värmen försvinner från källan.
Notera att kylpasta kan användas på fler områden än just på processorns värmespridare. I stort sett alla komponenter som har en värmekälla och en värmespridare i form av kylare har eller kan ha kylpasta.

Observera att det finns kylpasta som har sats ut i förväg, så kallade "kuddar". Dom liknar små klisterbitar med kylpasta, och är väldigt lätta att handskas med, speciellt för nybörjare. Sådan kylpasta är ofta sämre än vanlig kylpasta på tub, så den bör undvikas vid varmare processorer. Observera också att det är en en-gångs-kylpasta. Alltså, efter att den används kommer den att smälta och gå in i sin roll som kylpasta. Om kylaren lyfts efter att kylpastan har applicerats, måste kylpastan bytas igen. Lösningen fungerar bra om användaren bara ska kyla en processor som inte ska överklockas, samt är sval i användandet.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvarding:

Jag dammsuger ofta datorn , fläkt osv.
Vad är en kylpasta?

Hett tips är att inte dammsuga datorn (om du menar att du sätter damsugarmunstycket mot komponenter i datorn) då det kan orsaka skada. Blås hellre ut dammet (tryckluft på burk till exempel, Kjell & Co är billigast på det) eller torka med torr trasa.

Kylpasta är det du sätter mellan kontaktytorna på t.ex processorn och kylflänsen för att mer effektivt leda bort värme från komponenter som kan skadas av för höga temperaturer. Datorn låter ofta mycket för att fläktarna går på högvarv, ofta pga att någon av dina komponenter blir för varma. Det finns lite kylnings/ljudnivåguider här på Swec om du kikar lite bakåt i forumet som ger dig utförliga instruktioner i hur du lokaliserar vad som låter och varför det gör det, samt presenterar lösningar på problemet.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Man ska inte dammsuga datorer. Slangen kan skapa statisk elektricitet som kan förstöra datorn helt och dessutom kan det skada fläktarnas lager när de snurrar för snabbt. Luft på burk som Kiane nämnde är bra.

Kontrollera dina temperaturer, kan bara vara så att datorn är varm och fläktarna blåser på hårt för att ventilera ut värmen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvarding:

Jag dammsuger ofta datorn , fläkt osv.
Vad är en kylpasta?

Dammsuga? Nej nej min vän statisk elektricitet som heter duga på stackars burken. Tryck luft ska det vara. Som du finner i de flesta Datorbutiker. Eller en compressor med vatten avskiljare (bäst)
Kylpasta
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kylpasta

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Skippa SpeedFan, ladda ner t.ex. HWmonitor, starta programmet, dra igång ett spel eller liknande, rapportera temperaturer.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Skippa SpeedFan, ladda ner t.ex. HWmonitor, starta programmet, dra igång ett spel eller liknande, rapportera temperaturer.

Testar det strax, tack! På SpeedFan ligger min GPU på runt 55-60 C när jag spelar CS.

Skrivet av Bean:

Dammsuga? Nej nej min vän statisk elektricitet som heter duga på stackars burken. Tryck luft ska det vara. finner du i de flesta Datorbutiker. Eller en compressor med vatten avskiljare (bäst)
Kylpasta
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kylpasta

Tack för svaret!

Skrivet av Release:

Hett tips är att inte dammsuga datorn (om du menar att du sätter damsugarmunstycket mot komponenter i datorn) då det kan orsaka skada. Blås hellre ut dammet (tryckluft på burk till exempel, Kjell & Co är billigast på det) eller torka med torr trasa.

Kylpasta är det du sätter mellan kontaktytorna på t.ex processorn och kylflänsen för att mer effektivt leda bort värme från komponenter som kan skadas av för höga temperaturer. Datorn låter ofta mycket för att fläktarna går på högvarv, ofta pga att någon av dina komponenter blir för varma. Det finns lite kylnings/ljudnivåguider här på Swec om du kikar lite bakåt i forumet som ger dig utförliga instruktioner i hur du lokaliserar vad som låter och varför det gör det, samt presenterar lösningar på problemet.

Okej, skippar dammsugaren, ska jag bara öppna datorn och använda tryckluftet eller är det nåt speciellt ställe jag ska använda den på?

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Skippa SpeedFan, ladda ner t.ex. HWmonitor, starta programmet, dra igång ett spel eller liknande, rapportera temperaturer.

http://gyazo.com/d76e4331b8789704a32bf51d0fbdc298

http://gyazo.com/88d203242b39f87e8029bbba5e91c617

http://gyazo.com/8f9cc3138ee9fcfca1cf09d8edced2b3

Resultaten

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvarding:

Testar det strax, tack! På SpeedFan ligger min GPU på runt 55-60 C när jag spelar CS.

Tack för svaret!

Okej, skippar dammsugaren, ska jag bara öppna datorn och använda tryckluftet eller är det nåt speciellt ställe jag ska använda den på?

Om du har behov av att damma ur datorn ofta så kan det vara läge att införskaffa ordentliga dammfilter för fläktarna, min burk är i princip helt dammfri och jag har inte blåst ur den på snart 2 år, dammfilterna däremot får man göra rent då och då.

När du kör tryckluft så blås inte direkt på fläktar om du inte håller fast dem, om du blåser direkt på fläktarna så de varvar upp så dels kan de alstra upp en liten laddning men du kommer med största sannolikhet att förstöra lagren på dem. (detsamma gäller när du har dammsugit)
Annars är det bara att blåsa överallt och se till att verkligen få bort allt från kylflänsar och så, ett tips är att göra detta utomhus på balkong eller liknande då dammet kommer yra runt ganska bra.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvarding:

Testar det strax, tack! På SpeedFan ligger min GPU på runt 55-60 C när jag spelar CS.

Tack för svaret!

Okej, skippar dammsugaren, ska jag bara öppna datorn och använda tryckluftet eller är det nåt speciellt ställe jag ska använda den på?

Jag kör med compressor men de är ju samma princip som tryckluft på burk. compressor är i regel väldigt mycket starkare.
Kör luften där du ser det är mycket damm tex kylflänsen till CPU, moderkortet. Fläktarna blir det ibland lager med damm på men var försiktig håll i fläktvingarna så det inte snurrar pgr av lagrena blir slitna, och var försiktig med minnena om du kör med compressor för dom viker sig gärna och det är inte bra. Och vrål fräs aldrig med luften det ska vara jämna drag alltså aldrig hålla in.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Om du har behov av att damma ur datorn ofta så kan det vara läge att införskaffa ordentliga dammfilter för fläktarna, min burk är i princip helt dammfri och jag har inte blåst ur den på snart 2 år, dammfilterna däremot får man göra rent då och då.

När du kör tryckluft så blås inte direkt på fläktar om du inte håller fast dem, om du blåser direkt på fläktarna så de varvar upp så dels kan de alstra upp en liten laddning men du kommer med största sannolikhet att förstöra lagren på dem. (detsamma gäller när du har dammsugit)
Annars är det bara att blåsa överallt och se till att verkligen få bort allt från kylflänsar och så, ett tips är att göra detta utomhus på balkong eller liknande då dammet kommer yra runt ganska bra.

Okej tack , jag tror dock inte att datorn är så dammig, det är bara jag som är nojjig, men absolut jag testar blåsa lite med tryck!
Tack för svaret

Permalänk
Skrivet av Bean:

Jag kör med compressor men de är ju samma princip som tryckluft på burk compressor är i regel väldigt mycket starkare.
Kör luften där du ser det är mycket damm tex kylflänsen till CPU, moderkortet. Fläktarna blir det ibland lager med damm på men var försiktig håll i fläktvingarna så det inte snurrar pgr av lagrena blir slitna, och var försiktig med minnena om du kör med compressor för dom viker sig gärna och det är inte bra. Och vrål fräs aldrig med luften det ska vara jämna drag alltså aldrig hålla in.

Bra information, tack!

Permalänk
Medlem

100% hastighet på CPU-fläkten låter definitivt högt.
I BIOS/UEFI borde det gå att ställa om profiler till typ "silence" eller kanske sätta en högre måltemperatur.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

100% hastighet på CPU-fläkten låter definitivt högt.
I BIOS/UEFI borde det gå att ställa om profiler till typ "silence" eller kanske sätta en högre måltemperatur.

Vilken temp ska jag köra på deå?

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

100% hastighet på CPU-fläkten låter definitivt högt.
I BIOS/UEFI borde det gå att ställa om profiler till typ "silence" eller kanske sätta en högre måltemperatur.

Är BIOS/EUFI ett annat program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvarding:

Vilken temp ska jag köra på deå?

Skrivet av ollesvarding:

Är BIOS/EUFI ett annat program?

75 grader måltemperatur hade jag satt det på, om du kan hitta inställningen.

Googla BIOS/UEFI. Det är inget program i Windows utan är en "del" av moderkortet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

75 grader måltemperatur hade jag satt det på, om du kan hitta inställningen.

Googla BIOS/UEFI. Det är inget program i Windows utan är en "del" av moderkortet.

Okej kollar senare, tackar