BananaPi - duglig som mediecenter?

Permalänk
Medlem

BananaPi - duglig som mediecenter?

Hej,

försökte köra XBMC på min RasPi men det laggade för mycket i menyer etc för min smak.

Idag såg jag att det kommit en ny sorts enkortsdator, nämligen Banana Pi.

Hur tror ni denna hade funkat som mediecenter?

http://bananapi.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av nejo:

Hej,

försökte köra XBMC på min RasPi men det laggade för mycket i menyer etc för min smak.

Idag såg jag att det kommit en ny sorts enkortsdator, nämligen Banana Pi.

Hur tror ni denna hade funkat som mediecenter?

http://bananapi.org

Skulle säkert fungera ypperligt. Av ren nyfikenhet, provade du ett enkelt skin utan flashiga effekter eller körde du bara på standard? Gör otroligt stor skillnad att byta skin och stänga av lite funktioner.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Ser inte dum ut, kan detta vara den nya Raspberry Pi?

Permalänk
Medlem

Jag klockade min RPi till runt 900MHz och sedan flöt UI:t fint. Körde den som klient till en tv server osv också. Enda som kunde vara lite segt var om man satte igång någon tung bakgrundsprocess (scanna bilblioteket eller liknande) och sedan ville klicka runt samtidigt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Skulle säkert fungera ypperligt. Av ren nyfikenhet, provade du ett enkelt skin utan flashiga effekter eller körde du bara på standard? Gör otroligt stor skillnad att byta skin och stänga av lite funktioner.

Jag körde en vanlig nedladdad RaspBMC (http://www.raspbmc.com). Ett annat problem var att exv. SVTPlay hackade när jag körde via wifi.

Permalänk
Medlem

Banana Pi har inget community bakom sig som Raspberry Pi så det går i dagsläget inte att säga om en kan bli en ersättare till Raspberry'n.
Allwinnerchipset är väl inte känt som nån höjdare så jag är skeptisk.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Den där webbsidan verkar ju inte vara riktigt färdig, i princip inga av länkarna fungerar ju (eller är det bara jag som har något märkligt problem med dem i både Firefox, Chrome och Explorer?), den innehåller dessutom en del felaktig information och felstavningar. http://www.lemaker.org/ verkar snarare vara den faktiska webbplatsen för denna enkortsdator.

Läser man på nätet så är det många som verkar hypa upp den som efterföljaren till RaspberryPi, men det är ju inte något överhuvudtaget som är utmärkande med den. De enda som får en "wow"-känsla när dem kollar specifikationerna är ju dem tomtarna som bott i en grotta med sin RaspberryPi de senaste åren och helt missat den uppsjö av enkortsdatorer som finns på marknaden idag.

Sedan så tvivlar jag starkt på att dem fått detta kort att köra XBMC stabilt. Allwinner A20 har funnits länge, men senast jag kollade så var det fortfarande ingen som fått XBMC att fungera som det ska på det systemet. Men jag kan mycket väl ha fel. Med det sagt så är det som någon redan skrivit; RaspberryPi är så stor som den är pga. dess community; om inte folk som kan sin kod är villiga att lägga sin egna tid på att skriva mjukvara till en enkortsdator, så är det inte några andra än entusiaster som köper dessa kort, då vanligt folk bara vill kunna tanka ner och köra programmen och förväntar sig att allt ska fungera smärtfritt.

Permalänk
Medlem

Nja, det där tror jag inte på. Tonvis med stavfel, grammatiska fel och mycket "säljsnack" samt trasiga länkar.

Permalänk
Medlem

Android 4.4 ska vara på gång...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Som andra har skrivit så är allwinner inget att satsa på om man skall titta på film. Det skall gå att få XBMC att funka på en allwinner soc, men frågan är om det är värt besväret ? http://linux-sunxi.org/XBMC

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Jag har beställt en sån och kan nog köra lite tester på den när den väl kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxxorcisten:

Jag har beställt en sån och kan nog köra lite tester på den när den väl kommer

Väntar med spänning på resultat.

Tycker de ser ut som rolig liten sak med lite högre spec än pi:n, återstår bara att se hur bra optimerat det är.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tycker att SolidRuns Hummingboard är bra mycket intressantare än BananaPi.

Hummingboard har dessutom utbytbart Minne och Processor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Väntar med spänning på resultat.

Tycker de ser ut som rolig liten sak med lite högre spec än pi:n, återstår bara att se hur bra optimerat det är.

Nu har den kommit! Om du fortfarande är intresserad så ta en titt på min tråd #14824740