Rätt till häv av köp?
Hej!
Behöver råd gällande min rätt som konsument.
Har en Sony xperia Z1 Compact som jag är väldigt missnöjd med.
Köpte den för ca 2-3 månader sedan och problemen började ganska direkt.
Hela chassit knakade onormalt mycket när man tryckte på de, hördes även i högtalaren när man talar i telefon så ibland hörde man knappt motparten.
Även bakstycket gick att "glida" fram och tillbaka någon millimeter.
Skickade in telefonen på service men fick tillbaka den utan åtgärd. Verkstaden sa att alla enheter var såhär vilket varken jag eller säljarna i tele2 butiken höll med om. Skickade in den två gånger till och 3de gången fick jag en utbytesenhet.
Telefonen var mer på service verkstad än hos mig under denna perioden.
Nu när jag fick den nya så började nya problem, mest mjukvarurelaterade problem.
Kitkat uppdateringen var katastrofal, massvis med buggar.
Många buggar fixades efter någon vecka med en uppdatering men telefonen var ett rent helvete att ha denna tiden.
Nu till mitt nästa problem. Har jag 4G aktiverat så stängs nätet av ca 15 ggr om dagen. Ibland hjälper det att ställa om till flygplansläge, men för de mesta är de omstart som gäller.
Har jag bara 3g så händer de mindre frekvent, kanske 5-10 ggr om dagen. Jag får ingen indikation på att mobildata inte fungerar, utan mobildata ikonen syns. Även mms går inte att skicka mer än 1 åt gången, sen får man starta om telefonen.
Nu är jag riktigt less på telefonen och tror inte jag vill ge den en ny chans.
Vad är mina valmöjligheter?
Jag har ju fått en utbytesenhet, måste jag skicka in även denna på lagning?
Eller kan jag byta till annan telefon eller rent av häva köpet?
Telefonen är köpt med abonnemang, förhöjdavgift 125:- mån betalar jag för telefonen.
Skickades från m.sweclockers.com