Permalänk
Avstängd

Vilka DNS-servrar använder folket?

Har i nuet Telia's förhandssvalda DNS servrar och det funger finfint. Har inte märkt av något problem på lång tid men har hört att man ska kunna få ett lite snabbare/responsivare nät av att byta DNS servrar till exempelvis Google. Så vilka använder ni och varför?

Permalänk
Medlem

Jag kör med Telias och har aldrig haft några problem. Ser inte varför man ska använda andra servrar som är placerade längre bort rent geografisk. Ger bara högre svarstider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Jag kör med Telias och har aldrig haft några problem. Ser inte varför man ska använda andra servrar som är placerade längre bort rent geografisk. Ger bara högre svarstider.

En tanke är ju att svaren på en vältrafikerad DNS-server alltid finns cachad medans en som inte är lika vältrafikerad inte har en uppdaterad cache och därför kan vara långsammare även om den är "närmare".

Permalänk
Rekordmedlem

Telia har rätt stora och inte så många dns servrar så de är troligen rätt uppdaterade, efter första uppslaget så finns infon lokalt och du kan ju kolla vad du har i datorns cache med ipconfig /displaydns.
Själv upplever jag andra dns servrar som långsammare än Telias och eftersom de sällans strular så kör jag med den, tänk även på att Google kan använda dns uppslag för att analysera trafik ytterligare om de vill det, Google dns är nog snarare att verktyg för att få in ännu mer data om surfvanorna än en "snäll gratistjänst"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

OpenDNS kör jag på.

Vill inte köra googles pga riktad reklam o dyl.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Jag har min egen dns resolver men det är mest för att det är kul att ha ett hemmalab.. BBB's dns har ju det mesta cachat redan så den skulle vara mycket snabbare för mig att använda, samma med google

Permalänk
Avstängd

Alltid kört på Telias så länge jag varit kund hos dom. Men fick nyligen byta till Google då inte Xhamster fungerar längre med Telias DNS..

Permalänk
Avstängd

Upplever själv att när det fungerar som det ska så är Telia (eller den ISP som du har) snabbast. Men annars så känns det som om exempelvis Google eller OpenDNS är snabbare. Eller i alla fall responsivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

En tanke är ju att svaren på en vältrafikerad DNS-server alltid finns cachad medans en som inte är lika vältrafikerad inte har en uppdaterad cache och därför kan vara långsammare även om den är "närmare".

Klokt resonemang. Dock borde Telia ha bra cache också då de lär användas mycket

Permalänk
Medlem

Den ska bli intressant att labba med lite senare. Tack som fan

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Upplever själv att när det fungerar som det ska så är Telia (eller den ISP som du har) snabbast. Men annars så känns det som om exempelvis Google eller OpenDNS är snabbare. Eller i alla fall responsivare.

Har nu bytt till OpenDNS för att testa i några dagar. Kan inte säga säkert än så länge om det är någon skillnad så jag återkommer.

Permalänk
Medlem

Använder både telias, och googles dns servrar i min pfsense router.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Har nu bytt till OpenDNS för att testa i några dagar. Kan inte säga säkert än så länge om det är någon skillnad så jag återkommer.

Laddade ner tidigare Namebench och fick reda på att allt är trögare än vad Telia erbjuder. Absolut allt. Så det är det.

Permalänk
Medlem

Här är resultatet från min namebench.
195.67.199.21 är en av Telias DNS:er och den är som synes klart snabbast i över 50% av alla uppslag.

Permalänk
Medlem

Jag har lekt lite med DNS på senaste tiden så har jag har faktiskt satt upp en egen resolver här hemma. Så alla datorer i hemnätverket använder den för att slå upp saker och ting just nu. Jag skulle väl inte säga att det ger särskilt många fördelar förutom att det är kul och att du har kontroll. I och med att så många andra nyttjar de publika DNS-servrarna, eller internetleverantörens servrar så kommer dessa ha betydligt fler cachade resultat, och på så sätt ge dig snabbare svar i allmänhet. Antagligen står dessa mer strategiskt utplacerade i näten för snabbare förfrågningar också. Nåja, oavsett vad så syns det rätt tydligt här:

Permalänk
Medlem

Jag använder Bahnhofs DNS-servrar då de är några av fåtalet som inte är förgiftade. Visst, man kan tycka att polisens barnporrfilter är vettigt men det finns risk för ändamålsglidning, så av principiella skäl kör jag på en ren DNS.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag använder Bahnhofs DNS-servrar då de är några av fåtalet som inte är förgiftade. Visst, man kan tycka att polisens barnporrfilter är vettigt men det finns risk för ändamålsglidning, så av principiella skäl kör jag på en ren DNS.

Bahnhofs DNS-servrar är dock extremt kassa, tyvärr. Nu kanske inte du har upplevt några problem med dom, men många Bahnhof kunder som använder deras DNS har haft problem under en längre tid och så fort dom byter DNS-server så är det inga som helst problem längre.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Bahnhofs DNS-servrar är dock extremt kassa, tyvärr. Nu kanske inte du har upplevt några problem med dom, men många Bahnhof kunder som använder deras DNS har haft problem under en längre tid och så fort dom byter DNS-server så är det inga som helst problem längre.

Vad för problem? Jag har aldrig haft problem med uppslag eller timeouts/långa svarstider osv om det är det som åsyftas, men jag kanske bara haft tur.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Vad för problem? Jag har aldrig haft problem med uppslag eller timeouts/långa svarstider osv om det är det som åsyftas, men jag kanske bara haft tur.

En del har mer "tur" än andra eller så kan det kanske också bero på inställningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag Googles.
Hade problem med Telias(långa svarstider, OM den överhuvudtaget fungerade) så testade Googles. Det fungerade och har helt enkelt inte brytt mig om att byta tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vad för problem? Jag har aldrig haft problem med uppslag eller timeouts/långa svarstider osv om det är det som åsyftas, men jag kanske bara haft tur.

Efter att ha hanterat X antal felanmälningar från Bahnhof kunder som har problem med att komma ut på internet (kan komma åt IP-adresser, men ej resolva hostnames) och så fort vi ber dom testa en annan DNS server så fungerar det igen, så är det tydligt att Bahnhofs DNS är trasig ibland... sen har vissa kunder tur och vissa otur.
Vår 3rd line har påpekat detta för Bahnhof flertalet gånger, om att de måste fixa sin DNS, men det händer inte mycket med det.
Däremot så är Bahnhof väldigt bra på andra saker. Ingen operatör är felfri.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk

Jag har Bahnhof och när jag ändrade till googles dns så upplevede jag att det gick snabbare att surfa. Har inga direkta belägg för att de gick snabbare, men pingar man 8.8.8.8 så får jag cirka 20ms. Om bahnhof har sina dns-servrar i stoclholm så får jag inte extremt mycket lägre svarstid, så det känns inte enormt långsökt att googles dns är snabbare.

Permalänk
Medlem

Lite förvånad över att programmet DNS Benchmark inte nämnts mer frekvent med tanke på forummedlemmarna. Programmet finns att hämta på www.grc.com. Programmet gjort av Steve Gibson Research Corporation. Ett amerikanskt program som därför som grund har DNS servrar närmare där, tills dess att man kört programmet lokalt på sin dator. Första gången man kör det kan det ta tid, men inte därefter. Förutom snabbhet på DNS servrar med rangordning gör det även säkerhetsanalys med kommentarer om eventuella förbättringsmöjligheter. På siten finns även många andra nyttiga program. Rekommenderar ett besök på den siten. Direktlänk nedan.

https://www.grc.com/dns/benchmark.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av molk:

Lite förvånad över att programmet DNS Benchmark inte nämnts mer frekvent med tanke på forummedlemmarna. Programmet finns att hämta på www.grc.com. Programmet gjort av Steve Gibson Research Corporation. Ett amerikanskt program som därför som grund har DNS servrar närmare där, tills dess att man kört programmet lokalt på sin dator. Första gången man kör det kan det ta tid, men inte därefter. Förutom snabbhet på DNS servrar med rangordning gör det även säkerhetsanalys med kommentarer om eventuella förbättringsmöjligheter. På siten finns även många andra nyttiga program. Rekommenderar ett besök på den siten. Direktlänk nedan.

https://www.grc.com/dns/benchmark.htm

Ahh, tack så mycket för tipset! Mycket trevligare program att använda, som ger precis den informationen man behöver. Underbart. Det visar sig att det inte är en så stor försämring att använda sig av en egen resolver trots allt. Återigen, svarstiden på icke cachade domäner kommer bli sämre eftersom servern står placerad "längre ner" i nätverkshierarkin. Men det rör sig om så små skillnader ändå. Komiskt att jag har i princip samma svarstid till Ownits ena DNS-server som jag har till min server som står 15 meter ifrån mig (på cachade resultat). En annan anspekt är ju om resolvern verifierar DNSSEC på uppslag. Detta gör exempelvis inte Ownits DNS-servrar. Enklast är att surfa in (eller slå upp) http://www.dnssec-failed.org/. Når ni sidan så gör er resolver INTE detta DNSSEC används för att verifiera att inte svaret ni får har blivit förfalskat/modifierat på vägen, så någon lurig person styr om er till ställen ni inte tänkt att ni ska till.

Sedan ogillar jag tjänster som exempelvis OpenDNS. Testa slå upp en domän som inte finns:

daniel@bottenskrap:~$ dig @208.67.222.222 blableawlblwalbealwblewabaw.com ; <<>> DiG 9.8.4-rpz2+rl005.12-P1 <<>> @208.67.222.222 blableawlblwalbealwblewabaw.com ; (1 server found) ;; global options: +cmd ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 3777 ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0 ;; QUESTION SECTION: ;blableawlblwalbealwblewabaw.com. IN A ;; ANSWER SECTION: blableawlblwalbealwblewabaw.com. 0 IN A 67.215.65.132 ;; Query time: 217 msec ;; SERVER: 208.67.222.222#53(208.67.222.222) ;; WHEN: Sun Apr 27 16:06:16 2014 ;; MSG SIZE rcvd: 65 --------------------------------------------- och 67.215.65.132 tillhör: 132.65.215.67.in-addr.arpa. 232996 IN PTR hit-nxdomain.opendns.com.

...och du får märkligt nog ändå ett svar - dvs, du skickas troligtvis till en sida med reklam. Och det känns lite sisådär enligt mig när resolvern kan modifiera resultat.