Har inte blivit debiterad för min senaste order, vad är mina skyldigheter?

Permalänk
Medlem

Har inte blivit debiterad för min senaste order, vad är mina skyldigheter?

Tjo!

Befinner mig i en något lustig situation för närvarande. Mitt nätagg gick sönder för någon vecka sen så jag kontaktade säljaren, Dustinhome, för att diskutera garanti. Allt gick bra och jag blev erbjuden ett nytt nätagg då jag hade garanti kvar samt fick möjligheten att köpa upp mig om jag ville. Jag utnyttjade att jag kunde köpa upp mig och beställde ett bättre agg som de således skickade till mig och jag hämtade ut det nu i tisdags samt har nu installerat det i datorn och allt är frid och fröjd.

Det är här det lustiga i kråksången inträffar, det var inget postförskott på paketet och ingen faktura medföljde heller. Som den genuint ärliga person jag är, samt att jag inte vill få en oväntad faktura framöver, ringde jag Dustin i onsdags och blev genom deras växel kopplad till Klarna som trots att jag har såväl faktura som ordernummer inte kunde hitta någon utestående faktura på mig. De rekommenderade kontakt med Dustin direkt varpå jag ringde deras orderavdelning och frågade vad som pågick, därifrån blev jag vidareslussad till deras kundtjänst som först sa att jag inte skulle betala något alls eftersom det var ett RMA ärende. När jag då förklarade att jag valt att köpa upp mig sa personen jag pratade med att det stämde att jag skulle betala men att utskicket blivit felaktigt eftersom de vanligen sänder sådana här ordrar mot postförskott och inte faktura, vilket är vad min orderhistorik hos Dustin anger som betalningssätt. De lovade att kolla på ärendet och återkomma dagen efter, dvs torsdag. Personen jag pratade med lät väldigt angelägen om att lösa det här problemet så snabbt som möjligt då det tydligen var ganska problematiskt för dem om detta hade inträffat.

Värt att säga är att jag inte på något sätt valt faktura som betalningssätt utan det gjorde den person på deras kundtjänst som hade hand om mitt ärende. Jag var lite förvånad då jag förväntade mig postförskott men tänkte att det kanske är enklare för dem med faktura.

Nu sitter jag här på fredag vid lunchtid och har fortfarande inte hört något från Dustin och funderar på vad jag egentligen har för skyldigheter i det här ärendet. Känns ju lite väl magstarkt att ringa igen, dvs ett fjärde samtal, för att få betala en räkning. Samtidigt känns det lite ohederligt att jag nu sitter med ett sprillans nytt 2000 kr nätagg jag inte betalat ett öre för, även om jag bara ska betala ~1100 pga uppköpet via garantiärendet.

What do?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Du har gjort vad du kan. Det är upp till dom att debitera dig nu08-5792 9096

.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Tjo!

Befinner mig i en något lustig situation för närvarande. Mitt nätagg gick sönder för någon vecka sen så jag kontaktade säljaren, Dustinhome, för att diskutera garanti. Allt gick bra och jag blev erbjuden ett nytt nätagg då jag hade garanti kvar samt fick möjligheten att köpa upp mig om jag ville. Jag utnyttjade att jag kunde köpa upp mig och beställde ett bättre agg som de således skickade till mig och jag hämtade ut det nu i tisdags samt har nu installerat det i datorn och allt är frid och fröjd.

Det är här det lustiga i kråksången inträffar, det var inget postförskott på paketet och ingen faktura medföljde heller. Som den genuint ärliga person jag är, samt att jag inte vill få en oväntad faktura framöver, ringde jag Dustin i onsdags och blev genom deras växel kopplad till Klarna som trots att jag har såväl faktura som ordernummer inte kunde hitta någon utestående faktura på mig. De rekommenderade kontakt med Dustin direkt varpå jag ringde deras orderavdelning och frågade vad som pågick, därifrån blev jag vidareslussad till deras kundtjänst som först sa att jag inte skulle betala något alls eftersom det var ett RMA ärende. När jag då förklarade att jag valt att köpa upp mig sa personen jag pratade med att det stämde att jag skulle betala men att utskicket blivit felaktigt eftersom de vanligen sänder sådana här ordrar mot postförskott och inte faktura, vilket är vad min orderhistorik hos Dustin anger som betalningssätt. De lovade att kolla på ärendet och återkomma dagen efter, dvs torsdag. Personen jag pratade med lät väldigt angelägen om att lösa det här problemet så snabbt som möjligt då det tydligen var ganska problematiskt för dem om detta hade inträffat.

Värt att säga är att jag inte på något sätt valt faktura som betalningssätt utan det gjorde den person på deras kundtjänst som hade hand om mitt ärende. Jag var lite förvånad då jag förväntade mig postförskott men tänkte att det kanske är enklare för dem med faktura.

Nu sitter jag här på fredag vid lunchtid och har fortfarande inte hört något från Dustin och funderar på vad jag egentligen har för skyldigheter i det här ärendet. Känns ju lite väl magstarkt att ringa igen, dvs ett fjärde samtal, för att få betala en räkning. Samtidigt känns det lite ohederligt att jag nu sitter med ett sprillans nytt 2000 kr nätagg jag inte betalat ett öre för, även om jag bara ska betala ~1100 pga uppköpet via garantiärendet.

What do?

Dra iväg ett mail till deras kundtjänst, då har du gjort ditt iaf. Sen får du väl bara vänta och se vad dom gör, gör dom inget så är det väl en gåva

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Avstängd

Fan va kul o läsa om någon som faktiskt vill vara ärlig till skillnad från många andra som sånt här hänt för!

tkr att du kan vänta till nästa vecka med o ringa igen, det borde ju finnas antecknat någonstans att du ringt in så dom lär ju inte glömma bort det helt.

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem

Hade strul med just ett nätaggregat köpt från dustin för några år sedan. Efter lite mejl-konversation skickade jag in det med förfrågan om att få byta till en annan modell då jag (i efterhand....) hade läst på att det första aggregatet inte var av någon vidare kvalitet. Så vitt jag minns slutade det hela med att jag fick en ca. 400kr dyrare modell utan att behöva betala en krona extra med motiveringen "som ursäkt för strulet". Kanske något sådant som händer här

Liteoff topic kanske men vill passa på att slå ett slag för dustins kunstjänst som alltid har varit grym i garantiärenden enl. mig.

För att återgå till ämnet, jag tycker du gjort tillräckligt. Möjligen dra ett mejl och säg att du inte har möjlighet att lägga mer tid på att få betala en faktura som du inte fått, eller kanske inte ens kommer få och be dem lösa det.

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Vad jag kan se så har du gjort vad du kan och bör göra. Bollen ligger nu hos Dustin och de kommer att ta kontakt med dig när de har hittat vad som har gått fel i ditt ärende. Du får räkna med att de tidsangivelser du får är en uppskattning och de är oftast optimistiska.
Ta det lite lugnt, men hör av dig igen till Dustin om du inte hört något efter en vecka eller två.

//freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av Dusken912:

Fan va kul o läsa om någon som faktiskt vill vara ärlig till skillnad från många andra som sånt här hänt för!

Jag skulle nog själv göra likadant. Vill ju själv inte få något att göra med kronofogden eller liknande om det faktiskt skulle ligga en faktura obetald som inte kommer fram eller har fel adress...

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dusken912:

Fan va kul o läsa om någon som faktiskt vill vara ärlig till skillnad från många andra som sånt här hänt för!

tkr att du kan vänta till nästa vecka med o ringa igen, det borde ju finnas antecknat någonstans att du ringt in så dom lär ju inte glömma bort det helt.

Det är klart man ska vara ärlig, känns ju inte rätt att vara något annat. Får väl se om det kommit något innan deras kundtjänst stänger ikväll annars får jag väl helt enkelt höra av mig igen. Skrev tråden lite i syfte att se vad min moraliska kompass skulle landa och jo, påminna känns rätt.

Skrivet av MrOrsh:

Hade strul med just ett nätaggregat köpt från dustin för några år sedan. Efter lite mejl-konversation skickade jag in det med förfrågan om att få byta till en annan modell då jag (i efterhand....) hade läst på att det första aggregatet inte var av någon vidare kvalitet. Så vitt jag minns slutade det hela med att jag fick en ca. 400kr dyrare modell utan att behöva betala en krona extra med motiveringen "som ursäkt för strulet". Kanske något sådant som händer här

Liteoff topic kanske men vill passa på att slå ett slag för dustins kunstjänst som alltid har varit grym i garantiärenden enl. mig.

För att återgå till ämnet, jag tycker du gjort tillräckligt. Möjligen dra ett mejl och säg att du inte har möjlighet att lägga mer tid på att få betala en faktura som du inte fått, eller kanske inte ens kommer få och be dem lösa det.

Även jag blev erbjuden ett ersättningsagg, för mitt 4.5 år gamla med 5 års garanti, som jag skulle klassa som inte bara bättre utan t.o.m. klart bättre och även dyrare än det som jag hade innan.

Även jag ska ge en eloge till Dustins kundtjänst som varit oerhört trevlig att ha att göra med och genom de år jag varit kund hos dem är detta första gången jag någonsin stött på ett "problem" som inte löses på en gång.

Skrivet av Brightsin:

Jag skulle nog själv göra likadant. Vill ju själv inte få något att göra med kronofogden eller liknande om det faktiskt skulle ligga en faktura obetald som inte kommer fram eller har fel adress...

Har som sagt, tror jag ivf mig ha sagt, varit i kontakt med Klarna som sköter fakturorna och de har ingenting alls registrerat på varken mitt namn, personnummer eller ordernummer och enligt deras system existerar ingen faktura med mitt fakturanummer. Det var i varje fall så i onsdags när jag pratade med dem.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

vänta till nästa vecka..sen ringer du dom igen på tex tis. ibland tar det tid att fixa fram saker..fakturan kan komma en vecka elr två senare ibland eller mer

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Andyah:

fakturan kan komma en vecka elr två senare ibland eller mer

Rent krasst har de rätt att kräva betalt i upp till två år efter leverans (eller om det till och med var tre).

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem

De har även en användare på SweClockers; skicka ett pm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

De har även en användare på SweClockers; skicka ett pm.

Har gjort detta nu då Dustin ännu inte hört av sig, får se vad som händer och uppdaterar om jag får någon ny information. Tack för hjälpen

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Dustin har 3 år på sig att fakturera dig.

Det enda rätta är att kontakta Dustin och belysa felet och sedan betala för sig.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Tjo!

Befinner mig i en något lustig situation för närvarande. Mitt nätagg gick sönder för någon vecka sen så jag kontaktade säljaren, Dustinhome, för att diskutera garanti. Allt gick bra och jag blev erbjuden ett nytt nätagg då jag hade garanti kvar samt fick möjligheten att köpa upp mig om jag ville. Jag utnyttjade att jag kunde köpa upp mig och beställde ett bättre agg som de således skickade till mig och jag hämtade ut det nu i tisdags samt har nu installerat det i datorn och allt är frid och fröjd.

Det är här det lustiga i kråksången inträffar, det var inget postförskott på paketet och ingen faktura medföljde heller. Som den genuint ärliga person jag är, samt att jag inte vill få en oväntad faktura framöver, ringde jag Dustin i onsdags och blev genom deras växel kopplad till Klarna som trots att jag har såväl faktura som ordernummer inte kunde hitta någon utestående faktura på mig. De rekommenderade kontakt med Dustin direkt varpå jag ringde deras orderavdelning och frågade vad som pågick, därifrån blev jag vidareslussad till deras kundtjänst som först sa att jag inte skulle betala något alls eftersom det var ett RMA ärende. När jag då förklarade att jag valt att köpa upp mig sa personen jag pratade med att det stämde att jag skulle betala men att utskicket blivit felaktigt eftersom de vanligen sänder sådana här ordrar mot postförskott och inte faktura, vilket är vad min orderhistorik hos Dustin anger som betalningssätt. De lovade att kolla på ärendet och återkomma dagen efter, dvs torsdag. Personen jag pratade med lät väldigt angelägen om att lösa det här problemet så snabbt som möjligt då det tydligen var ganska problematiskt för dem om detta hade inträffat.

Värt att säga är att jag inte på något sätt valt faktura som betalningssätt utan det gjorde den person på deras kundtjänst som hade hand om mitt ärende. Jag var lite förvånad då jag förväntade mig postförskott men tänkte att det kanske är enklare för dem med faktura.

Nu sitter jag här på fredag vid lunchtid och har fortfarande inte hört något från Dustin och funderar på vad jag egentligen har för skyldigheter i det här ärendet. Känns ju lite väl magstarkt att ringa igen, dvs ett fjärde samtal, för att få betala en räkning. Samtidigt känns det lite ohederligt att jag nu sitter med ett sprillans nytt 2000 kr nätagg jag inte betalat ett öre för, även om jag bara ska betala ~1100 pga uppköpet via garantiärendet.

What do?

Hej!
Jag svarade på ditt PM. Vi kommer få till en lösning

Visa signatur

Frågor om ett enskilt ärende? Skicka PM med order- eller returnummer!

Med Vänliga Hälsningar
Dustin