Permalänk
Medlem

frågor om nätverk

tjena jag undrar några saker och jag finner bäst svar här!
kan någon förklara
ap bridge point to point (ap=acess point vet jag)
ap client
ap bridge point to multibridge point
ap bridge-wds
universal repeater

jag har två routrar som går att ha dessa inställningar vilken ska jag ta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

tjena jag undrar några saker och jag finner bäst svar här!
kan någon förklara
ap bridge point to point (ap=acess point vet jag)
ap client
ap bridge point to multibridge point
ap bridge-wds
universal repeater

jag har två routrar som går att ha dessa inställningar vilken ska jag ta?

Alla dessa är inte lika mellan APs, de heter lite olika och fungerar lite olika.
Jag kan ta upp vad de brukar vara, men egentligen måste man läsa manualen för produkten.

1. AP Bridge PtP
Ansluter till en annan AP som klient, ingen egen SSID.
Ibland binder till MAC/BSSID, ibland till SSID.

2. AP Client
I stort sett samma som 1, ibland exakt samma eller så finns bara ett val.
Ibland är denna antingen den som binder till SSID eller den som binder till BSSID, då blir andra valet andra bindingen.

3. AP Bridge to Multipoint
Knepigare, brukar vara att den bryggar och samtidigt broadcastar en SSID själv.
I så fall en repeater men som ansluter via lan med, vilket repeaters brukar göra ändå, men ibland inte.
Kan vara en WDS brygga men ibland även tillverkarspecifika protokoll, då fungerar det bara mellan samma produkter.

4. AP Bridge WDS
Säger sig självt, en WDS brygga.
WDS fungerar vanligtvis bara mellan samma tillverkare, men ibland mellan olika tillverkare.
WDS rent generellt är inte särskillt bra och jag avråder från det om man kan undvika.

5. Universal Repeater
Betyder vanligtvis att den ansluter till en AP baserat på SSID och sedan broadcastar samma SSID och skickar vidare paketen.
Brukar som vanligt resultera i halva farten, ofta så får paketen APns MAC dessutom, dålig lösning.

Mitt råd är att försöka undvika repetera signaler, koppla alla via kabel, ge samma SSID, crypto, password men olika kanaler.
Stäng av DHCP om det är på, endast din router ska vara DHCP server på närverket.

Repeterar man wireless-signaler över wireless så får man halva farten för varje hopp.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Alla dessa är inte lika mellan APs, de heter lite olika och fungerar lite olika.
Jag kan ta upp vad de brukar vara, men egentligen måste man läsa manualen för produkten.

1. AP Bridge PtP
Ansluter till en annan AP som klient, ingen egen SSID.
Ibland binder till MAC/BSSID, ibland till SSID.

2. AP Client
I stort sett samma som 1, ibland exakt samma eller så finns bara ett val.
Ibland är denna antingen den som binder till SSID eller den som binder till BSSID, då blir andra valet andra bindingen.

3. AP Bridge to Multipoint
Knepigare, brukar vara att den bryggar och samtidigt broadcastar en SSID själv.
I så fall en repeater men som ansluter via lan med, vilket repeaters brukar göra ändå, men ibland inte.
Kan vara en WDS brygga men ibland även tillverkarspecifika protokoll, då fungerar det bara mellan samma produkter.

4. AP Bridge WDS
Säger sig självt, en WDS brygga.
WDS fungerar vanligtvis bara mellan samma tillverkare, men ibland mellan olika tillverkare.
WDS rent generellt är inte särskillt bra och jag avråder från det om man kan undvika.

5. Universal Repeater
Betyder vanligtvis att den ansluter till en AP baserat på SSID och sedan broadcastar samma SSID och skickar vidare paketen.
Brukar som vanligt resultera i halva farten, ofta så får paketen APns MAC dessutom, dålig lösning.

Mitt råd är att försöka undvika repetera signaler, koppla alla via kabel, ge samma SSID, crypto, password men olika kanaler.
Stäng av DHCP om det är på, endast din router ska vara DHCP server på närverket.

Repeterar man wireless-signaler över wireless så får man halva farten för varje hopp.

tack för svaret!
jag har router 1 kopplat i nätverket och vill ha router 2 nere och signaler skickas från 1 till 2 och man kan få ut internet genom kabel på router 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

tack för svaret!
men om jag vill ha en router på nedervåningen (har huvudroutern uppe) och vill koppla datorer med kabel vilken ska jag ta då?

Förstår inte din fråga.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Alla dessa är inte lika mellan APs, de heter lite olika och fungerar lite olika.
Jag kan ta upp vad de brukar vara, men egentligen måste man läsa manualen för produkten.

1. AP Bridge PtP
Ansluter till en annan AP som klient, ingen egen SSID.
Ibland binder till MAC/BSSID, ibland till SSID.

2. AP Client
I stort sett samma som 1, ibland exakt samma eller så finns bara ett val.
Ibland är denna antingen den som binder till SSID eller den som binder till BSSID, då blir andra valet andra bindingen.

3. AP Bridge to Multipoint
Knepigare, brukar vara att den bryggar och samtidigt broadcastar en SSID själv.
I så fall en repeater men som ansluter via lan med, vilket repeaters brukar göra ändå, men ibland inte.
Kan vara en WDS brygga men ibland även tillverkarspecifika protokoll, då fungerar det bara mellan samma produkter.

4. AP Bridge WDS
Säger sig självt, en WDS brygga.
WDS fungerar vanligtvis bara mellan samma tillverkare, men ibland mellan olika tillverkare.
WDS rent generellt är inte särskillt bra och jag avråder från det om man kan undvika.

5. Universal Repeater
Betyder vanligtvis att den ansluter till en AP baserat på SSID och sedan broadcastar samma SSID och skickar vidare paketen.
Brukar som vanligt resultera i halva farten, ofta så får paketen APns MAC dessutom, dålig lösning.

Mitt råd är att försöka undvika repetera signaler, koppla alla via kabel, ge samma SSID, crypto, password men olika kanaler.
Stäng av DHCP om det är på, endast din router ska vara DHCP server på närverket.

Repeterar man wireless-signaler över wireless så får man halva farten för varje hopp.

Skrivet av Josasp:

Förstår inte din fråga.

jag har router 1 kopplat i nätverket och vill ha router 2 nere och signaler skickas från 1 till 2 och man kan få ut internet genom kabel på router 2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 007onex:

jag har router 1 kopplat i nätverket och vill ha router 2 nere och signaler skickas från 1 till 2 och man kan få ut internet genom kabel på router 2

Du ska troligen ha 2an som ap client i så fall

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska troligen ha 2an som ap client i så fall

tack för svaret!
jag märkte nyss att jag hade en ''Nätverk via elnät''adapter hemma så jag kan koppla den till router 2, hur ska jag ställa in då?
jag förlorar inte på hastigheten då va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

tack för svaret!
jag märkte nyss att jag hade en ''Nätverk via elnät''adapter hemma så jag kan koppla den till router 2, hur ska jag ställa in då?
jag förlorar inte på hastigheten då va?

Poweline har en thoughput på ca 70Mbit, så det blir nog bra.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Poweline har en thoughput på ca 70Mbit, så det blir nog bra.

så är det bara och köra ap client?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 007onex:

så är det bara och köra ap client?

Du behöver en sån enhet i varje ände så har du inte ett par kan du inte använda den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver en sån enhet i varje ände så har du inte ett par kan du inte använda den.

hehe jo de är ett par annars så kommer ju inte internet överhuvudtaget
men ska jag kör ap client då för att göra båda routrarna till en o samma ? bästa alternativet?
tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

tack för svaret!
jag märkte nyss att jag hade en ''Nätverk via elnät''adapter hemma så jag kan koppla den till router 2, hur ska jag ställa in då?
jag förlorar inte på hastigheten då va?

du förlorar väldigt mycket hastighet om du kör nätverk via elnätet. hur mycket vet jag inte, men det är inga gigabit-hastigheter.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver en sån enhet i varje ände så har du inte ett par kan du inte använda den.

Skrivet av morxy49:

du förlorar väldigt mycket hastighet om du kör nätverk via elnätet. hur mycket vet jag inte, men det är inga gigabit-hastigheter.

aa det är några Mbt/s men nt värre än köra utan, men om jag vill lägga ihop två routrar som är kopplade med kabel vad väljer jag då?
alltså router 2 är inkopplad i router 1 och de ska vara ett namn som man kopplar till (lite hjärnsläpp kommer nt på)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 007onex:

aa det är några Mbt/s men nt värre än köra utan, men om jag vill lägga ihop två routrar som är kopplade med kabel vad väljer jag då?
alltså router 2 är inkopplad i router 1 och de ska vara ett namn som man kopplar till (lite hjärnsläpp kommer nt på)

Du ska inte koppla ihop 2 routrar då får du adresseringsproblem, man måste konfigurera om så att du bara har en router och den andra enheten ska enbart fungera som switch/ap.
Du skriver rätt otydligt hur du vill koppla och blandar tekniker så du får vara tydligare om det ska gå att förstå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

så är det bara och köra ap client?

Nej vanlig AP, samma SSID, Crypto, Nyckel men olika kanaler.

Skrivet av morxy49:

du förlorar väldigt mycket hastighet om du kör nätverk via elnätet. hur mycket vet jag inte, men det är inga gigabit-hastigheter.

Som sagt, ca 70Mbit thoughput.
Säkert mer än hans uppkoppling och säkert mer än hans WiFi.

Skrivet av 007onex:

aa det är några Mbt/s men nt värre än köra utan, men om jag vill lägga ihop två routrar som är kopplade med kabel vad väljer jag då?
alltså router 2 är inkopplad i router 1 och de ska vara ett namn som man kopplar till (lite hjärnsläpp kommer nt på)

Samma SSID (namn), olika kanaler, inte nära helst typ 1 och 13.

Skrivet av mrqaffe:

Du ska inte koppla ihop 2 routrar då får du adresseringsproblem, man måste konfigurera om så att du bara har en router och den andra enheten ska enbart fungera som switch/ap.
Du skriver rätt otydligt hur du vill koppla och blandar tekniker så du får vara tydligare om det ska gå att förstå.

Nej, som jag skrev innan.
Han ska stänga av DHCP på ena routern, bara ha huvudroutern som DHCP.
Stäng även av NAT på andra routern.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Nej vanlig AP, samma SSID, Crypto, Nyckel men olika kanaler.

Som sagt, ca 70Mbit thoughput.
Säkert mer än hans uppkoppling och säkert mer än hans WiFi.

Samma SSID (namn), olika kanaler, inte nära helst typ 1 och 13.

Nej, som jag skrev innan.
Han ska stänga av DHCP på ena routern, bara ha huvudroutern som DHCP.
Stäng även av NAT på andra routern.

tack för svaren!