Permalänk
Medlem

Har jag placerat fläktarna rätt?

Hej. Har ett Cooler Master Elite 430 chassi. Såhär sitter dom:

Röd=utblås och blå=inblås.

Eftersom datorn blir så varm så undrar jag om jag verkligen har placerat fläktarna rätt?

Edit: Eller värmen beror på något annat?

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

Bakre ska vara utblås.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag är absolut ingen expert men jag tycker du ska flytta den röda ett steg åt vänster enligt bild och den blå i bak bör vara röd så kan det hjälpa för du får inte ut varm luften och kanske flytta den undre fläckten till fronten

Men skulle vilka veta vad du har för kylare till cpu, grafikkort mm

Skrivet av moxzii:

Hej. Har ett Cooler Master Elite 430 chassi. Såhär sitter dom:
http://i.imgur.com/4hHwg1V.png

Röd=utblås och blå=inblås.

Eftersom datorn blir så varm så undrar jag om jag verkligen har placerat fläktarna rätt?

Edit: Eller värmen beror på något annat?

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna prova att vända den bakre så den blåser ut varmluft istället, jag är absolut inget proffs men det skulle jag ha gjort.

Permalänk
Medlem

Som övriga säger, vänd bakre så den blåser ut istället.
Annars ser det bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Jag är absolut ingen expert men jag tycker du ska flytta den röda ett steg åt vänster enligt bild och den blå i bak bör vara röd så kan det hjälpa för du får inte ut varm luften och kanske flytta den undre fläckten till fronten

Men skulle vilka veta vad du har för kylare till cpu, grafikkort mm

Det går inte flytta den till vänster för då slår den i CPU kylaren. Varför ska jag flytta den undre till fronten? Det är stockkylare jag använder.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk

Skulle nog ta fläkten på fönstret och använda den som utblås också, beroende på vilken GTX 660 du har. Om du t.ex. har en stockkylare så är det helt onödigt att ha den som inblås, då det är plast i vägen för det mesta.

Hur har du kylt CPUn? Om du har en Hyper 212 Evo el. liknande, så använd två fläktar på vardera sida som blåser åt bakre fläkten (Push/Pull)

Permalänk
Medlem
Skrivet av roer:

Du skulle kunna prova att vända den bakre så den blåser ut varmluft istället, jag är absolut inget proffs men det skulle jag ha gjort.

Skrivet av Dahle86:

Bakre ska vara utblås.

Skrivet av MacAllan:

Som övriga säger, vänd bakre så den blåser ut istället.
Annars ser det bra ut.

Okej, men då ändrar jag om så jag har bakre och ovan som utblås och resten som inblås.
Edit: Men om jag gör det så får ju inte CPU:n någon luft?

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Skulle nog ta fläkten på fönstret och använda den som utblås också, beroende på vilken GTX 660 du har. Om du t.ex. har en stockkylare så är det helt onödigt att ha den som inblås, då det är plast i vägen för det mesta.

Hur har du kylt CPUn? Om du har en Hyper 212 Evo el. liknande, så använd två fläktar på vardera sida som blåser åt bakre fläkten (Push/Pull)

MSI 660ti. Tror jag behöver den där för den på under sidan är det låg RPM på och den blåser halft på kablar och GPU:n.

Till CPU:n har jag stockkylaren.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

Isf rekomenderar jag att flytta sidofläckten till fronten det gwr bättre flöde till hela lådan du behöver inte jätte mkt luft till en ref kylare den får nog tillräkligt och den blåser ut mkt varmluft i bak vilket gör att din inblås i bak om den står mot en vägg kan få in en del av den luften(inte så farligt) men iaf byt den i bak till utblås flytta den i sidopanelen till fronten den blåser juh fortfarande Rakt mot gpun men ger mer luft till övriga lådan:)

Skrivet av moxzii:

Det går inte flytta den till vänster för då slår den i CPU kylaren. Varför ska jag flytta den undre till fronten? Det är stockkylare jag använder.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Isf rekomenderar jag att flytta sidofläckten till fronten det gwr bättre flöde till hela lådan du behöver inte jätte mkt luft till en ref kylare den får nog tillräkligt och den blåser ut mkt varmluft i bak vilket gör att din inblås i bak om den står mot en vägg kan få in en del av den luften(inte så farligt) men iaf byt den i bak till utblås flytta den i sidopanelen till fronten den blåser juh fortfarande Rakt mot gpun men ger mer luft till övriga lådan:)

Är inte lönt för det sitter en likadan fläkt på fronten och sen blåser den i fronten mer på HDD:n och kablar.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

Försök göra bättre kabel dragning om det går och sätt en fläckt där den gör mer nytta där även om hdd o kablar är lite i vägen imo

Skrivet av moxzii:

Är inte lönt för det sitter en likadan fläkt på fronten och sen blåser den i fronten mer på HDD:n och kablar.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Försök göra bättre kabel dragning om det går och sätt en fläckt där den gör mer nytta där även om hdd o kablar är lite i vägen imo

Har redan gjort vad jag kan.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moxzii:

Okej, men då ändrar jag om så jag har bakre och ovan som utblås och resten som inblås.
Edit: Men om jag gör det så får ju inte CPU:n någon luft?

Klart den får luft!
Man är inte ute efter att blåsa luft direkt på någon komponent med dessa fläktarna, man är ute efter att skapa ett luftflöde genom datorn.
Vänder du bakre fläkten till utblås så har du 3 fläktar för inblås i nedre delen och två för utblås i övre delen, detta skapar ett bra luftflöde genom chassit vilket är det primära målet.

Permalänk
Medlem

Hade haft kvar sådär för att få lite positivt tryck i lådan för att hålla bort damm så mycket som möjligt

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Han får juh fortfarande positivt tryck om han byter bakre fläckten med 3 mot 2 det blir bara bättre luftflöde och får bort den varma luften bättre:)

Skrivet av Tandborste:

Hade haft kvar sådär för att få lite positivt tryck i lådan för att hålla bort damm så mycket som möjligt

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Hade haft kvar sådär för att få lite positivt tryck i lådan för att hålla bort damm så mycket som möjligt

Enda sättet att hålla damm borta så mycket som möjligt är att ha dammfilter på inblåsen och inga andra hål i chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Han får juh fortfarande positivt tryck om han byter bakre fläckten med 3 mot 2 det blir bara bättre luftflöde och får bort den varma luften bättre:)

Förvisso sant, men jag hade ändå kört på lika. Problemet är nog inte fläktarna placering utan klarna på cpu och Gpu. Är det referens på gpu så är ju den inte mycket att hänga granen. Så jag hade snarare bytt ut cpu kylaren mot typ en Evo.
Fläktarna pressar ju in svalare luft som stiger upp mot taket. Det och är det referens på gpu så drar ju den ut en massa.
Förvisso, är det Twin Frozr så hade jag nog kört sidofläkten som utlån vid närmare eftertanke..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Enda sättet att hålla damm borta så mycket som möjligt är att ha dammfilter på inblåsen och inga andra hål i chassit

Utgick från att det var det, dumt nog. Men nog fan hjälper det, har bara utblås i toppen i mitt 350D och har aldrig haft så lite damm i burken..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Klart den får luft!
Man är inte ute efter att blåsa luft direkt på någon komponent med dessa fläktarna, man är ute efter att skapa ett luftflöde genom datorn.
Vänder du bakre fläkten till utblås så har du 3 fläktar för inblås i nedre delen och två för utblås i övre delen, detta skapar ett bra luftflöde genom chassit vilket är det primära målet.

Jaha, visste jag inte.

Jo en sista grej, då ska jag vända etiketten utåt så den blåser ut va? Var ett tag sen jag lärde mig det så jag är lite osäker nu.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moxzii:

Jaha, visste jag inte.

Jo en sista grej, då ska jag vända etiketten utåt så den blåser ut va? Var ett tag sen jag lärde mig det så jag är lite osäker nu.

Brukar finnas pilar i plastramen som visar vilket håll den blåser på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Brukar finnas pilar i plastramen som visar vilket håll den blåser på..

Där fanns två pilar, ena pekade åt vänster och andra neråt. Vet du vad som menas med det? Har vänt den nu så som utblås (tror jag iallafall).

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moxzii:

Där fanns två pilar, ena pekade åt vänster och andra neråt. Vet du vad som menas med det? Har vänt den nu så som utblås (tror jag iallafall).

Ena visar vilket håll fläkten snurrar och den andra vilket håll luften går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ena visar vilket håll fläkten snurrar och den andra vilket håll luften går.

Okej. Tack för hjälpen:)

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.