Köpt Seagate 600 ssd, bluescreen.

Permalänk

Köpt Seagate 600 ssd, bluescreen.

Hej!
Har köpt och installerat en Seagate 600 ssd att ha som extra spel ssd. Problemet jag har är att om jag har den i intel sata portarna (som har varit inställda på ahci sen långt tillbaka) så får jag bluescreen så fort jag försöker använda den. Den verkar fungera i asmedia portarna. Men de verkar bara klara ide vilket inte känns okej. Jag har ett Maximus VI Formula. Har precis gjort en helt ny installation också men det hjälpte inte.. Övriga diskar fungerar utan problem. Jag har senaste versionen av BIOS. Tacksam för svar och hjälp! Disken är alltså tom!

Edit: Sorry för eventuella felskrivningar. Hade en sur liten dotter på krigsstigen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr att det är ett måndagsexemplar som bör bytas ut.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

Tror tyvärr att det är ett måndagsexemplar som bör bytas ut.

Tror du? Med tanke på att den funkar i asmedia portarna så tycker man att det kanske var nåt med moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Tror du? Med tanke på att den funkar i asmedia portarna så tycker man att det kanske var nåt med moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte byta sata mode bara sådär. Då får du BS.
http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mo...

Eller jaha, fattade inte att du inte hade OS på den. Då vette fan.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Tror du? Med tanke på att den funkar i asmedia portarna så tycker man att det kanske var nåt med moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du googlar på just den SSDn och BSOD får du en del träffar, tror snarare att det är ett måndagsex än kompatibilitetsproblem, och är det det senare så vet jag inte om det är något du kan lösa.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

Om du googlar på just den SSDn och BSOD får du en del träffar, tror snarare att det är ett måndagsex än kompatibilitetsproblem, och är det det senare så vet jag inte om det är något du kan lösa.

Ändå väldigt skumt att den funkar i asmedia portarna men inte i intels. Drygt att ha installerat om datorn till ingen nytta..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem

Om du inte redan gjort det så prova med en annan SATA-kabel bara för att utesluta kabelfel.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Hej!
Har köpt och installerat en Seagate 600 ssd att ha som extra spel ssd. Problemet jag har är att om jag har den i intel sata portarna (som har varit inställda på ahci sen långt tillbaka) så får jag bluescreen så fort jag försöker använda den. Den verkar fungera i asmedia portarna. Men de verkar bara klara ide vilket inte känns okej. Jag har ett Maximus VI Formula. Har precis gjort en helt ny installation också men det hjälpte inte.. Övriga diskar fungerar utan problem. Jag har senaste versionen av BIOS. Tacksam för svar och hjälp! Disken är alltså tom!

Edit: Sorry för eventuella felskrivningar. Hade en sur liten dotter på krigsstigen.

Skickades från m.sweclockers.com

Mina Asmedia portar klarar att köra AHCI.

Står så här i mín manual (Asus Rampage IV Extreme)

ASM1061 Storage Controller(AHCI)

Allows you to enable or disable the ASM1061 storage controller.

Configuration options: [Disabled] [IDE Mode] [AHCI Mode]

If you want to use the full function of the ASM1061 storage controller (ex, AHCI), we recommend that you set this item to [AHCI Mode] and install the ASM1061 Controller Driver from the motherboard support DVD.

ASM1061 Storage OPROM [Enabled]

This item appears only when you set the previous item to [IDE Mode] or [AHCI Mode] and allows you to enable or disable the OptionRom of the ASM1061 storage controller.

Configuration options: [Disabled] or [Enabled]

Har själv dessa portar avstängda.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Mina Asmedia portar klarar att köra AHCI.

Står så här i mín manual (Asus Rampage IV Extreme)

ASM1061 Storage Controller(AHCI)

Allows you to enable or disable the ASM1061 storage controller.

Configuration options: [disabled] [IDE Mode] [AHCI Mode]

If you want to use the full function of the ASM1061 storage controller (ex, AHCI), we recommend that you set this item to [AHCI Mode] and install the ASM1061 Controller Driver from the motherboard support DVD.

ASM1061 Storage OPROM [enabled]

This item appears only when you set the previous item to [IDE Mode] or [AHCI Mode] and allows you to enable or disable the OptionRom of the ASM1061 storage controller.

Configuration options: [disabled] or [enabled]

Har själv dessa portar avstängda.

Får ta och kika på det. Verkar ju lustigt att de inte skulle klara AHCI. Det enda disken ska användas till är i princip Steam, origin och liknande. OS och andra program ligger på min Samsung 830.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Får ta och kika på det. Verkar ju lustigt att de inte skulle klara AHCI. Det enda disken ska användas till är i princip Steam, origin och liknande. OS och andra program ligger på min Samsung 830.

Skickades från m.sweclockers.com

Glömde att skriva det men enligt manualen (till mitt moderkort) står det följande: Rampage IV EXTREME Asmedia SATA 6.0 Gb/s connectors

The SATA6G_E1/E2 (red) connectors are for data drives only.

ATAPI device is not supported.

Hoppas att det löser sig.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Glömde att skriva det men enligt manualen (till mitt moderkort) står det följande: Rampage IV EXTREME Asmedia SATA 6.0 Gb/s connectors

The SATA6G_E1/E2 (red) connectors are for data drives only.

ATAPI device is not supported.

Hoppas att det löser sig.

Vet jävlar i inte vad jag gjorde men rensade den helt o hållet i SeaTools så att jag var tvungen att initiera den igen och sen skapa ny volym och nu så verkar det att fungera! Extremt mysko. Tack för hjälpen ändå! Nu blir det till att sätta spelen på installation/nerladdning hela natten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q