Ominstallation av Win 7?

Permalänk
Medlem

Ominstallation av Win 7?

Hej!
Jag har en snabb fråga som någon av er fantastiska forumanvändare här nog kan svara på.
Det är som så att jag behöver byta ut sata-sladden mellan min HDD och moderkortet till en längre (i nuläget hänger disken istället för att sitta på sin rätta plats...). Jag tänkte först att det inte var svårare än att plugga ur den, byta sladd, plugga in med ny sladd, och sen fortsätta som vanligt.
Min vän sa dock att jag måste installera om Windows (7, ultimate) om jag pluggar ur hårddisken. ...stämmer verkligen detta?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Pandemic:

Hej!
Jag har en snabb fråga som någon av er fantastiska forumanvändare här nog kan svara på.
Det är som så att jag behöver byta ut sata-sladden mellan min HDD och moderkortet till en längre (i nuläget hänger disken istället för att sitta på sin rätta plats...). Jag tänkte först att det inte var svårare än att plugga ur den, byta sladd, plugga in med ny sladd, och sen fortsätta som vanligt.
Min vän sa dock att jag måste installera om Windows (7, ultimate) om jag pluggar ur hårddisken. ...stämmer verkligen detta?

Nej, det stämmer inte. Du kan utan problem plugga ur den, fästa den rätt och sen plugga in den igen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Din "vän" ( ) har inte koll på läget.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt är all hårdvara fysiskt bortkopplad så fort datorn avstängd. Det är därför datorn gör en POST (Power On Self Test) varje gång den startar. Det Windows testar mot föregående start är om någon produkt är utbytt. Men för att detta ska vara praktiskt måste det finnas ett serienummer och en hastighet eller storlek.

Med andra ord är det bara CPU, GPU, moderkort och systemdisken rent fysiskt som kan påverka. Alla kablar, mängden ram och upplösning samt bildskärm och andra externa enheter kan inte påverka aktiveringen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon