Permalänk
Inaktiv

Processorn har hög GHz?

Hej!
På senaste tiden har det börjat lagga på spel och min fps sjunker konstant. Ungefär var 4:e sekund går fpsen upp och ner.

Men nyligen gick jag in på aktivitetshanteraren och märkte att GHz på CPU går upp mellan 2,50-3,17 GHz varannan sekund när jag bara är på skrivbordet.
När det står att min högsta hastighet är 2,40 GHz? Nu är jag inte så kunnig på sådant så jag vet inte om det är helt normalt eller inte men det känns som att det är lite väl högt när datorn bara idlar? Och om det är något fel med processorn, kan det vara därför jag börjat lagga?
Här är ett par bilder på hur det ser ut:
http://gyazo.com/ddd7cd0760c283ba975141c83c30705e
http://gyazo.com/3ab4c7cb7f298bd001d41f6fbaf176a7

Datorn jag har är MSI GT70 0ND 1074NE. En "gaming-laptop" som jag köpte förra sommaren.
Som sagt så vet jag inte om detta är helt normalt eller inte men det är därför jag frågar om hjälp här.

Permalänk
Inaktiv

Kanske är något turbo läge som går igång. Ditt fps problem kan vara att den blir överhettad så det bör du kika på med t ex HWmonitor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wille93:

Kanske är något turbo läge som går igång. Ditt fps problem kan vara att den blir överhettad så det bör du kika på med t ex HWmonitor

Har en knapp på datorn som heter "turbo" som är någon overclock sak. Har aldrig använt den så den är avstängd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon197102:

Har en knapp på datorn som heter "turbo" som är någon overclock sak. Har aldrig använt den så den är avstängd.

Det är tillverkaren som lagt dit en extra överklockning (bör det vara i alla fall), de nyare cpuerna har ett turboläge ändå dock, min 2700k går mellan 1.6 till 3.8 ghz beroende på hur mycket som behövs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon186252:

Det är tillverkaren som lagt dit en extra överklockning (bör det vara i alla fall), de nyare cpuerna har ett turboläge ändå dock, min 2700k går mellan 1.6 till 3.8 ghz beroende på hur mycket som behövs.

Okej, men har den inte lite väl mycket ghz när jag bara är inne på skrivbordet och inte har uppet något speciellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon197102:

Okej, men har den inte lite väl mycket ghz när jag bara är inne på skrivbordet och inte har uppet något speciellt?

Det kan ju vara massa skit som ligger igång i bakgrunden, vissa "osynliga" program som bara ligger och tuggar kan dra en del processorkraft. Gå in i aktivitetshanteraren och kolla hur många program/processer som egentligen är igång

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av folmeroN:

Det kan ju vara massa skit som ligger igång i bakgrunden, vissa "osynliga" program som bara ligger och tuggar kan dra en del processorkraft. Gå in i aktivitetshanteraren och kolla hur många program/processer som egentligen är igång

Nepp, hittar inget.
Men förra månaden hade jag problem med att någon använde hela processorn och tydligen hade jag fått någon bitcoin mine virus. Lyckades få bort det, men kan det var något som finns kvar av det som inte syns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon197102:

Nepp, hittar inget.
Men förra månaden hade jag problem med att någon använde hela processorn och tydligen hade jag fått någon bitcoin mine virus. Lyckades få bort det, men kan det var något som finns kvar av det som inte syns?

Om du kunde få viruset då, har du gjort något för att förhindra att du ska få det igen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av runeman:

Om du kunde få viruset då, har du gjort något för att förhindra att du ska få det igen?

Installerat ett virusskydd. ^^ Någon som kan svara på om 3,20 ghz är mycket när jag idlar när det står max 2,40?

Permalänk

Status Launched
Lanseringsdatum Q3'12
Processornummer i7-3630QM
Antal kärnor 4
Antal trådar 8
Klockfrekvens 2.4 GHz
Max turbofrekvens 3.4 GHz<---

Verkar som den kan gå upp i 3,4 på en kärna.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Inaktiv

Brukar själv se att min hoppar upp i max hastighet lite då och då när jag är inne på skrivbordet, det är inte att processorn är tungt belastad utan att den drar nytta utav att jobba snabbare, om den varit tungt belastad så skulle du se att kärnorna används mer än som i screenshoten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon197102:

Installerat ett virusskydd. ^^ Någon som kan svara på om 3,20 ghz är mycket när jag idlar när det står max 2,40?

Den har 2.4 ghz i grundhastighet, och upp till 3.4 ghz turbo som den använder sig av helt dynamiskt. Om den går upp i 3.2 är den antingen inte idle (som i du har viruset kvar) eller också är den hindrad från att använda en lägre hastighet (som i att man manuellt ställt in en Power Plan som till exempel High Performance där cpu clock alltid ska vara ställd till max)
Om det inte redan är aktivt, välj "Balanced" power plan som tillåter underklockning ner till bara några hundra mhz vid idle.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av runeman:

Den har 2.4 ghz i grundhastighet, och upp till 3.4 ghz turbo som den använder sig av helt dynamiskt. Om den går upp i 3.2 är den antingen inte idle (som i du har viruset kvar) eller också är den hindrad från att använda en lägre hastighet (som i att man manuellt ställt in en Power Plan som till exempel High Performance där cpu clock alltid ska vara ställd till max)
Om det inte redan är aktivt, välj "Balanced" power plan som tillåter underklockning ner till bara några hundra mhz vid idle.

Grejen är att den är helt idle, då måste det ju vara något fel? Och inget turbo mode e aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon197102:

Grejen är att den är helt idle, då måste det ju vara något fel? Och inget turbo mode e aktiverat.

turbo är inget man aktiverar själv, det är en automatisk funktion som höjer klockfrekvensen när operativsystemet begär det. Beroende på det state som begärs kommer frekvensen ökas och antalet aktiva kärnor minskas

Om du är modig, installera teamviewer och låt mig kika på vad som körs på datorn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av runeman:

turbo är inget man aktiverar själv, det är en automatisk funktion som höjer klockfrekvensen när operativsystemet begär det. Beroende på det state som begärs kommer frekvensen ökas och antalet aktiva kärnor minskas

Om du är modig, installera teamviewer och låt mig kika på vad som körs på datorn.

Jo, på den här datorn har man en knapp för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon197102:

Jo, på den här datorn har man en knapp för det.

men... suck.
turbo-mode finns i processorn vare sig man har en knapp på datorn som heter "turbo" eller inte. det finns alltid där och det finns inget du kan göra åt saken.
knappen som heter "turbo" på din dator är troligtvis en funktion som överklockar processorn, och då kommer turbo-mode öka sin klockfrekvens när den går igång, men idle-mode har samma klockfrekvens.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

men... suck.
turbo-mode finns i processorn vare sig man har en knapp på datorn som heter "turbo" eller inte. det finns alltid där och det finns inget du kan göra åt saken.
knappen som heter "turbo" på din dator är troligtvis en funktion som överklockar processorn, och då kommer turbo-mode öka sin klockfrekvens när den går igång, men idle-mode har samma klockfrekvens.

Behöver inte sucka. Är ingen expert.
Men har fortfarande inte fått reda på om det är något fel eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon197102:

Jo, på den här datorn har man en knapp för det.

Ok, Men jag tror inte att knappens existens gör att processorns helt normala turbo-funktion är inaktiv. Vad den gör om mjukvaran är installerad är att försätta processorn i ett högt läge samt överklockar gpu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av runeman:

Ok, Men jag tror inte att knappens existens gör att processorns helt normala turbo-funktion är inaktiv. Vad den gör om mjukvaran är installerad är att försätta processorn i ett högt läge samt överklockar gpu.

Okej, förstör inte riktigt men strunt samma i turbo skiten.
Men är 3,20 ghz högt eller inte. Vill bara veta. Och är det anledningen till laggen? Och går det att lösa?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon197102:

Okej, förstör inte riktigt men strunt samma i turbo skiten.
Men är 3,20 ghz högt eller inte. Vill bara veta. Och är det anledningen till laggen? Och går det att lösa?

Då tar vi det igen..
"Status Launched
Lanseringsdatum Q3'12
Processornummer i7-3630QM
Antal kärnor 4
Antal trådar 8
Klockfrekvens 2.4 GHz
Max turbofrekvens 3.4 GHz"
Detta är hur den kommer från fabrik. Du kan inte stänga av och sätta på turboboost teknologin hur som, det gör du i bios, innan datorn startar, därav är vi skeptiska till att det är en knapp för det.
Tillverkaren utav laptopen, dvs Msi har troligtvis överklockat den en aning extra så den kan ja möjlighet att komma upp i kanske 3.5ghz istället för 3.4ghz, det kan även vara en knapp som inte ens har med processorn att göra. Det kan vara för Grafikkortet, själv hade jag en knapp för att klocka upp processorn en extra 0.2ghz.

Ju högre frekvens, desto snabbare kan processorn jobba. Mer = fortare. Om den droppar ner till t ex 2.4ghz i spel så kan det förklara lagget, som jag sa tidigare, kolla temperaturerna.