Android - bara ändra några enstaka ikoner?

Permalänk
Medlem

Android - bara ändra några enstaka ikoner?

Kan man göra så, med t.ex. Nova Launcher, eller är det alla eller inga som gäller?
Och i vilket fall, när man editerar en ikon och får upp en lista på massor att välja ifrån, kan man även välja default (t.ex. Touchwiz), samt ikoner från installerade program, eller enbart bland de som Nova (och eventuella ikonpack) lägger till?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Kan man göra så, med t.ex. Nova Launcher, eller är det alla eller inga som gäller?
Och i vilket fall, när man editerar en ikon och får upp en lista på massor att välja ifrån, kan man även välja default (t.ex. Touchwiz), samt ikoner från installerade program, eller enbart bland de som Nova (och eventuella ikonpack) lägger till?

Jag använder Nova och det fungerar utmärkt att ändra ikonen för genvägarna. Det är bara genvägarna du kan ändra ikon för, inte appen självt. Genvägen är alltså det som ligger på hemskärmen, efter att du dragit ut den från 'byrån'. Håll inne länge på genvägen tills menyn kommer upp och tryck ändra. Därefter trycker du på den nuvarande ikonen och där kan du bläddra mellan alla installerade ikoner eller välja en från ditt galleri. Easy as a small pancake.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Jag använder Nova och det fungerar utmärkt att ändra ikonen för genvägarna. Det är bara genvägarna du kan ändra ikon för, inte appen självt. Genvägen är alltså det som ligger på hemskärmen, efter att du dragit ut den från 'byrån'. Håll inne länge på genvägen tills menyn kommer upp och tryck ändra. Därefter trycker du på den nuvarande ikonen och där kan du bläddra mellan alla installerade ikoner eller välja en från ditt galleri. Easy as a small pancake.

Ja men alltså, den ersätter väl alla (som passar) när man installerar Nova - till typ Kit Kat default eller nåt liknande?
Jag vill installera Nova, behålla touchwiz-ikonerna, men ändra några stycken, typ SMS och internet och nåt mer kanske.
Kan man göra så, eller är det allt eller inget?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Ja men alltså, den ersätter väl alla (som passar) när man installerar Nova - till typ Kit Kat default eller nåt liknande?
Jag vill installera Nova, behålla touchwiz-ikonerna, men ändra några stycken, typ SMS och internet och nåt mer kanske.
Kan man göra så, eller är det allt eller inget?

Men i Nova om du kollar under Utseende och känsla -> Ikontema så borde det finnas "Standard" eller TouchWiz eller liknande. Välj det. Då ska det bli TouchWiz-ikoner. SEN ändrar du enstaka ikoner.

Borde funka

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Men i Nova om du kollar under Utseende och känsla -> Ikontema så borde det finnas "Standard" eller TouchWiz eller liknande. Välj det. Då ska det bli TouchWiz-ikoner. SEN ändrar du enstaka ikoner.

Borde funka

Aha så det temat ska ligga kvar då alltså som val, låter ju toppen i så fall, kanske värt testa då, om man inte tappar prestanda eller förlorar nån bra funktionalitet på kuppen ...

Tack för svaren

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Aha så det temat ska ligga kvar då alltså som val, låter ju toppen i så fall, kanske värt testa då, om man inte tappar prestanda eller förlorar nån bra funktionalitet på kuppen ...

Tack för svaren

Tvärt om tycker jag. Upplever min telefon snabbare med Nova, eller så är det bara för att jag nu navigerar snabbare. Myyyycket mer funktioner får du dessutom.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Kanske kul byta allt på hemskärmen iofs, verkar finnas enormt mycket ikonpack, nästan för många
Här är massa högkvalitativa, bara från en enda leverantör.

Fast blir ju lite galet då om man har en mapp med massa spel eller andra udda program som det definitivt aldrig finns ikoner för alla och behåller alla dem som original - blir liksom totalt trendbrott då att öppna den mappen om man väljer något extremt tema för allt annat ... hmm ...

http://stealthychief.com/shop/

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Kanske kul byta allt på hemskärmen iofs, verkar finnas enormt mycket ikonpack, nästan för många
Här är massa högkvalitativa, bara från en enda leverantör.

Fast blir ju lite galet då om man har en mapp med massa spel eller andra udda program som det definitivt aldrig finns ikoner för alla och behåller alla dem som original - blir liksom totalt trendbrott då att öppna den mappen om man väljer något extremt tema för allt annat ... hmm ...

http://stealthychief.com/shop/

Kika in http://www.kovdev.com/, har två av deras ikonpacks och dem är otroligt välgjorda med 1600+ appar (typ bara svenska appar som inte finns)

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Testar Nova gratisversionen.
Massa grymma funktioner ju, man kan klämma in fler ikoner i dockan och t.o.m. ha mappar där.
Och massa mer smarta saker.

En stor hake dock är att mapparna ser mycket fulare ut nu - de är liksom hoptryckta, platta, jämfört med touchwiz som kör solfjädern på höjden också så de ser större ut. En folder i dockan blir typ hälften så hög som ikonerna runtom den och ser därför helt galet ut ... om man inte fixar custom ikon till den då kanske. Detta gäller visst bara om man kör solfjäder vilket jag tycker är snyggast, men inte i Nova vad det verkar.

Sedan kan man, förvånande nog, inte ändra storleken på mapparna när de är öppna.
Små mappar blir 2 ikoner i bredd, medan stora blir 4 i bredd, och man kan ej välja hur mycket skärmyta de ska ta upp.
När jag öppnar min största mapp med 27 ikoner i så tar den upp så mycket på höjden att den går in under statusbaren i topp ... ser lagom snyggt ut om jag säger så.

Men men, lättare att irritera sig på idiotiska saker man vill ändra än på alla de saker som är positiva.

EDIT: Inte så dumt iofs med "stapel" och en ljus skiva bakom som mappstil, blir lite som runda snygga ikoner då, smälter in rätt bra.
Så enda riktiga haken kanske är att man inte alls kan konfa de öppnade mapparna, vilket känns riktigt skumt, samt att samsungs grymt fina kalenderwidget (som klarar att visa veckonummer) försvann. Det kan bli den stora dealbreakern om jag inte hittar nån motsvarande betalkalender utan reklam och skit.

EDIT2: Denna kalender verkar inte så dum ... kanske köra vidare på Nova då, får vänja mig ett tag först få se.

https://play.google.com/store/apps/details?id=mikado.bizcalpr...

EDIT3: Att namnen på apparna i mappar bara är på en rad, för att allt ska vara så extremt hoptryckt, kan ju också ge vissa problem på appar med långa namn, typ färdiga genvägar för hållplatser där bara första ordet får plats typ ... går ej ändra som sagt.
Kanske finns nån bättre launcher där man kan anpassa mappar bättre, men bortsett från det verkar allt bra med Nova ändå

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Nova funkar rätt bra ändå - till skillnad från alla andra populära launchers jag testat så kan man välja ikon manuellt från nedladdade paket. Och till skillnad från flera andra så kan man importera sin befintliga layout.
Ändrar man till fem ikoner i bredd på hemskärmen så blir även stoooora mappar bredare och mycket snyggare när de är öppna.

Fick väl mitt lite mer stilrent i alla fall, och kvickare, plus alla nya bättre funktioner i Nova.
Går väl göra mer roliga saker om man fixar nåt riktigt coolt wallpaper och matchar allt till, men jag tycket det är lite kul köra på eget foto så får va så här så länge.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)