Permalänk
Medlem

Internet utan telejack?

Hej, ska flytta till hus som av någon anledning inte drog telejack kablar, antar att det var för avancerat för dom. Och det finns inget fiber, och det nämns nu som först. Undrar nu ifall det finns några möjligheter alls? Tänker ju inte betala för att dra kablar till ett hus som hyrs. Använder ju bredbandet ganska friskt, med att spela,streama och massa annat.

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband är väl enda alternativet, hur det funkar att spela på vet jag inte men övriga saker bör det klara.

Permalänk
Medlem

Kabeltv kanske? Fast det låter ju något långsökt ifall huset inte har telefon eller fiber inkopplat. Vad är det för ställe? Stuga långt ute i skogen eller? Kan ju inte tänka mig att något som är byggt de senaste 50 åren inte skulle ha telefon indraget. Om det tvärtom är extremt nybyggt så är det väl inte omöjligt att de har skippat telefonledningar men då skulle det varit fiber.

Nu verkar det ju i och för sig som att mobilt internet är enda alternativet men det kommer inte fungera bra för någon som använder internet mycket och streamar spel, tittar på twitch, youtube, netflix etc. man kommer mycket snabbt slå i datamängdtaket.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Mobilt bredband är väl enda alternativet, hur det funkar att spela på vet jag inte men övriga saker bör det klara.

Var rädd för det Har hört att det ska vara rena skiten när man spelar.

Skrivet av thompson:

Kabeltv kanske? Fast det låter ju något långsökt ifall huset inte har telefon eller fiber inkopplat. Vad är det för ställe? Stuga långt ute i skogen eller? Kan ju inte tänka mig att något som är byggt de senaste 50 åren inte skulle ha telefon indraget. Om det tvärtom är extremt nybyggt så är det väl inte omöjligt att de har skippat telefonledningar men då skulle det varit fiber.

Ne det ligger i ett samhälle, ne kan inte heller fatta hur fan man kan bygga ett hus och inte dra telefonjack, och det har inte fiber heller. Inte så gammalt hus, men inte jätte nytt heller. Skumt som fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyndler:

Var rädd för det Har hört att det ska vara rena skiten när man spelar.

Ne det ligger i ett samhälle, ne kan inte heller fatta hur fan man kan bygga ett hus och inte dra telefonjack, och det har inte fiber heller. Inte så gammalt hus, men inte jätte nytt heller. Skumt som fan


http://kampanj.net1.se/banner-bredband-bensin/?gclid=CNvr45uu_L0CFYJ02wodvZMAow

Man får prova i några dagar och skicka tillbaka om man inte är nöjd.

Funkar att surfa på för mig som bor på landet men inte spela för jag är för långt bort från masten.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

http://kampanj.net1.se/banner-bredband-bensin/?gclid=CNvr45uu_L0CFYJ02wodvZMAow

Man får prova i några dagar och skicka tillbaka om man inte är nöjd.

Funkar att surfa på för mig som bor på landet men inte spela för jag är för långt bort från masten.

Med begränsad datamängd är det inte direkt ett val tyvärr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fyndler:

Med begränsad datamängd är det inte direkt ett val tyvärr

Du har inte direkt så mycket val där du är nu. Det finns i princip inga obegränsade abonnemang längre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog försökt satsa på http://www.3.dk/Privat/Mobilt-bredband/Abonnement/MB-200GB/ . 200gb gräns men får användas fritt i Sverige och det är 4g om det finns täckning till det där du ska flytta. !

Permalänk
Medlem

Känns väldigt skumt, flytta till ett annat hus helt enkelt

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har inte direkt så mycket val där du är nu. Det finns i princip inga obegränsade abonnemang längre.

Ne det är väll så, fritt eller inte spelar nog ingen roll tyvärr. För alla klagar på att det e rena skiten när dom spelar

Skrivet av jonnin01:

Jag skulle nog försökt satsa på http://www.3.dk/Privat/Mobilt-bredband/Abonnement/MB-200GB/ . 200gb gräns men får användas fritt i Sverige och det är 4g om det finns täckning till det där du ska flytta. !

Tack för länken, men mobilt bredband ska tydligen vara skit när det kommer till spelande

Skrivet av aMpari:

Känns väldigt skumt, flytta till ett annat hus helt enkelt

Ja det lutar åt det allvarligt. Känns för fan som man går tillbaka till uppringt modem :/ Ne känns inte seriöst alls

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband är nog tyvärr ditt ända alternativ om där inte finns telejack. Om du får en stabil 4g mottagning då funkar det ok att spela med. Låg på runt 30 i ping i cs med 4g.

Permalänk

Det är kanske inte så dyrt att dra in telefonledningar? Det är ju trots allt bara koppar. Kanske hyresvärden kan stå för en del av kostnaden?

Permalänk
Skrivet av Fyndler:

men mobilt bredband ska tydligen vara skit när det kommer till spelande

4G funkar fint att spela med för mig, 30-40 ping, 20-30Mbit/s ner ~10Mbit/s upp

Mätning jag gjorde just nu:

Permalänk
Medlem
Skrivet av WilliamB96:

4G funkar fint att spela med för mig, 30-40 ping, 20-30Mbit/s ner ~10Mbit/s upp

Mätning jag gjorde just nu:
http://www.speedtest.net/result/3462195663.png

30-40 ping känns inte så attraktivt när man kan ha 2-5 ping med fiber i många bostäder.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

30-40 ping känns inte så attraktivt när man kan ha 2-5 ping med fiber i många bostäder.

Så du rekommenderar att han drar ut fiber, till en villa som saknar telejack, som han dessutom hyr?

Klart att 2-5ping är önskvärt, men vakna. Han har inte den möjligheten, så han får välja mellan mindre bra alternativ helt enkelt & det är det han ber om hjälp med.

Jag hade nog hört med hyresvärden om det går att få in teleledningar, alternativt om det är ett mindre hus på en typ gård han hyr, om dom har internet man kanske kan hyra in sig på eller liknande, eller hur förra hyresgästen löste det...

Skrivet av Fyndler:

Ja det lutar åt det allvarligt. Känns för fan som man går tillbaka till uppringt modem :/ Ne känns inte seriöst alls

Tillochmed uppringt modem kräver dock teleledning

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Mobilt bredband är nog tyvärr ditt ända alternativ om där inte finns telejack. Om du får en stabil 4g mottagning då funkar det ok att spela med. Låg på runt 30 i ping i cs med 4g.

Ja tyvärr är det nog så. Jodå stabilt 4g ska nog gå, dock så vill man ju ha obegränsat. Sitta och tanka exempel ett ps4 spel känns inte så optimalt på begränsat kanske

Skrivet av HellDildo:

Det är kanske inte så dyrt att dra in telefonledningar? Det är ju trots allt bara koppar. Kanske hyresvärden kan stå för en del av kostnaden?

Inte helt omöjligt, vill dock inte lägga ett öre på det då vi ska köpa hus lite längre fram

Skrivet av WilliamB96:

4G funkar fint att spela med för mig, 30-40 ping, 20-30Mbit/s ner ~10Mbit/s upp

Mätning jag gjorde just nu:
http://www.speedtest.net/result/3462195663.png

Det var ju inte speciellt dåligt, får jag fråga vart du bor?

Skrivet av Ramsam:

Så du rekommenderar att han drar ut fiber, till en villa som saknar telejack, som han dessutom hyr?

Klart att 2-5ping är önskvärt, men vakna. Han har inte den möjligheten, så han får välja mellan mindre bra alternativ helt enkelt & det är det han ber om hjälp med.

Jag hade nog hört med hyresvärden om det går att få in teleledningar, alternativt om det är ett mindre hus på en typ gård han hyr, om dom har internet man kanske kan hyra in sig på eller liknande, eller hur förra hyresgästen löste det...

Tillochmed uppringt modem kräver dock teleledning

Ja det är ett hus som är byggt på samma tomt, fast ändå inte Det ligger väldigt bra, precis som vanliga hus med grannar i ett bostadsområde. Jag får lov att sitta via wifi på deras och då höjer dom till högsta bredband som möjligt (adsl) dock. Men bättre än inget, vill ju kunna surfa och spela utan problem. Dom säger att ena hyresgästen har kört mobilt (inget jag redigt vill ha) och andra har dom delat wifi med. Frågan är ju bara hur det kommer att bli med singnalen, om det verkligen kommer bli bra motagning eller om man tappar väldans mycke. Haha ja du har rätt till och med uppring behövde fan telejack

Permalänk
Sötast
Skrivet av aMp:

30-40 ping känns inte så attraktivt när man kan ha 2-5 ping med fiber i många bostäder.

Oh please, om man nu lyckas få 30-40 stabila ms via trådlöst så är det väl fan inget att gnälla på.

att ha nånstans mellan 20-60ms är helt inom normen för en vanlig adsl anslutning eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Oh please, om man nu lyckas få 30-40 stabila ms via trådlöst så är det väl fan inget att gnälla på.

att ha nånstans mellan 20-60ms är helt inom normen för en vanlig adsl anslutning eller liknande.

Håller med, 30-40 är ju väldigt bra som trådlöst. Funkar ju perfekt till att spela och göra annat på. Blir ju som du säger, vanliga adsl anslutning. Tyvärr så begränsar dom ju med surf :/ Iaf dom flesta

Permalänk

Jag sitter på ett väldigt gammalt 3G abonnemang med gräns på 6Mbit/s men ingen databegränsning. Får där jag bor alltid runt 5.5-6Mbit/s och en ping på 60-80. Jag har inte några som helst problem med det. Spelar allt möjligt, som t.ex. CS:GO ibland, går inte sämre för mig än för andra med ADSL eller fiber.
Men man kanske märker skillnad om man går från ADSL eller fiber till mobilt med 60-80 ping, vad vet jag. Har aldrig haft annat tyvärr.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fyndler:

Ja det är ett hus som är byggt på samma tomt, fast ändå inte Det ligger väldigt bra, precis som vanliga hus med grannar i ett bostadsområde. Jag får lov att sitta via wifi på deras och då höjer dom till högsta bredband som möjligt (adsl) dock. Men bättre än inget, vill ju kunna surfa och spela utan problem. Dom säger att ena hyresgästen har kört mobilt (inget jag redigt vill ha) och andra har dom delat wifi med. Frågan är ju bara hur det kommer att bli med singnalen, om det verkligen kommer bli bra motagning eller om man tappar väldans mycke. Haha ja du har rätt till och med uppring behövde fan telejack

Du kan ju köpa en riktigt wifilänk så får du en väldigt bra och stabil uppkoppling mellan husen om det är fri sikt, montera upp och dela kostnaden med hyresvärden så blir ni nog båda nöjda och det behöver inte bli så dyrt, tex ett par såna här.
http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=187

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Jag sitter på ett väldigt gammalt 3G abonnemang med gräns på 6Mbit/s men ingen databegränsning. Får där jag bor alltid runt 5.5-6Mbit/s och en ping på 60-80. Jag har inte några som helst problem med det. Spelar allt möjligt, som t.ex. CS:GO ibland, går inte sämre för mig än för andra med ADSL eller fiber.
Men man kanske märker skillnad om man går från ADSL eller fiber till mobilt med 60-80 ping, vad vet jag. Har aldrig haft annat tyvärr.

Det låter ju inte dåligt precis, förstår ju att man får gå ner lite. Men det är ju smällen man får ta om det inte finns något annat att välja på som i mitt läge, man är ju van vid fiber. Men har verkligen inga problem att ändra, sitter ju hellre på hyfsad uppkoppling i hus än fiber i trång lägenhet. Men ditt bredband verkar ju ändå okey. Man lirar ju en del och tankar ju ett och annat, så man vill ju inte ha en sunkig lina, men som du beskriver så verkar det ju endå hålla.

Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju köpa en riktigt wifilänk så får du en väldigt bra och stabil uppkoppling mellan husen om det är fri sikt, montera upp och dela kostnaden med hyresvärden så blir ni nog båda nöjda och det behöver inte bli så dyrt, tex ett par såna här.
http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=187

Ja det är helt fri sikt, varken träd eller hus emellan, det ligger ju som sagt på "samma trädgård" men ändå inte redigt. Tydligen en stor familj som byggt ett extra hus för att få plats. Men det du skickade såg ju inte dåligt ut ju. Ska åka nu i veckan och mäta uppkopplingen och singal från mitt hus via wifi och se hur det funkar, men misstänker att det inte blir jätte bra. Då jag märkte bara hur en vägg i lägenheten sabbade en hel del

Permalänk
Medlem

För att kunna teckna det här:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnin01 Visa inlägg
Jag skulle nog försökt satsa på http://www.3.dk/Privat/Mobilt-bredba...ment/MB-200GB/ . 200gb gräns men får användas fritt i Sverige och det är 4g om det finns täckning till det där du ska flytta. !

måste man väl vara bosatt i Danmark och ha danskt CPR-nr (personnr) eller? 299 DKK/mån.
Dessutom bör man nog ha danskt bankkonto för motsvarande autogiro då det annars kostar 49 DDK till.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit kontakt med Telia. Om grannarna har telefon och t.o.m ett hus på samma tomt så är det inte mycket jobb att koppla in dig. Det är två par i kabeln som går in till det andra huset så du kan kopplas på den med.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Jag hade tagit kontakt med Telia. Om grannarna har telefon och t.o.m ett hus på samma tomt så är det inte mycket jobb att koppla in dig. Det är två par i kabeln som går in till det andra huset så du kan kopplas på den med.

Ne precis, kabel till vanlig telejack kan väll inte heller kosta så jäkla mycke kan man tycka. Verkar ju dock inte intressant för dom att fixa. Jag vet inte redigt hur mycket dom kan läsa av vad man gör på nätet om man delar wifi heller, någon som har koll på det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fyndler:

Ne precis, kabel till vanlig telejack kan väll inte heller kosta så jäkla mycke kan man tycka. Verkar ju dock inte intressant för dom att fixa. Jag vet inte redigt hur mycket dom kan läsa av vad man gör på nätet om man delar wifi heller, någon som har koll på det?

Att gräva in en kabel från befintliga huset kan kosta en hel del och en eget telelinje lär vara svindyr eftersom du betalar hela anslutningsavgiften idag.

Kör du vpn så är all trafik mellan dig och vpn servern krypterad så då går det inte att sniffa nätverket, annars går det teoretiskt att kolla trafiken om man vill men det är lite bök med det så det är hursomhelst inte så troligt att en normal familj gör det, men är du orolig så använd en vpn tjänst i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hur långt är det mellan husen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att gräva in en kabel från befintliga huset kan kosta en hel del och en eget telelinje lär vara svindyr eftersom du betalar hela anslutningsavgiften idag.

Kör du vpn så är all trafik mellan dig och vpn servern krypterad så då går det inte att sniffa nätverket, annars går det teoretiskt att kolla trafiken om man vill men det är lite bök med det så det är hursomhelst inte så troligt att en normal familj gör det, men är du orolig så använd en vpn tjänst i så fall.

Ah kanske inte är så billigt iaf då. Dom har ju routern inne i sitt också. Kanske inte så vanligt att vanliga familjer gör något sånt, dock skit sak samma. För det går ju ifall man verkligen vill. Vet heller inte hur kunniga dom är, och dom är heller inte så gammla. Sitta och krångla och hålla på med VPN orkar man ju inte heller. Men jag menar, varken kunna ha hemtelefon eller eget bredband... Det funkar ju inte, tråkigt bara att dom inte kunde kläckt ur sej det lite tidigare :/

Skrivet av Nattmannen:

Hur långt är det mellan husen?

Vet inte redigt, ligger ju på "samma" tomt. Så inte direkt långt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fyndler:

Ah kanske inte är så billigt iaf då. Dom har ju routern inne i sitt också. Kanske inte så vanligt att vanliga familjer gör något sånt, dock skit sak samma. För det går ju ifall man verkligen vill. Vet heller inte hur kunniga dom är, och dom är heller inte så gammla. Sitta och krångla och hålla på med VPN orkar man ju inte heller. Men jag menar, varken kunna ha hemtelefon eller eget bredband... Det funkar ju inte, tråkigt bara att dom inte kunde kläckt ur sej det lite tidigare :/

Vet inte redigt, ligger ju på "samma" tomt. Så inte direkt långt

Men du verkar inte heller direkt ha undersökt vad du hyrt för hus Troligen så kan ni montera upp en riktig wifilänk för ca 2000kr i delar om det är fri sikt, det kanske tom kan räcka med inomhusmonterade prylar om man inte vill montera upp riktade delar utomhus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du verkar inte heller direkt ha undersökt vad du hyrt för hus Troligen så kan ni montera upp en riktig wifilänk för ca 2000kr i delar om det är fri sikt, det kanske tom kan räcka med inomhusmonterade prylar om man inte vill montera upp riktade delar utomhus.

Hur ofta går man och kollar efter telefonjack? Trodde det var standard i ett hem Jo det är fri sikt och så, men det känns inte okey att dela wifi. Vill man nu rota så finns ju möjligheten till det. Man kan ju tycka att det borde ha nämts innan att det inte fanns någoto jack. Men, men nu är det ju som det är. Som tur är så har man inte flyttat så man kan säga upp det och flytta till ett hus som har jack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyndler:

Men jag menar, varken kunna ha hemtelefon eller eget bredband... Det funkar ju inte, tråkigt bara att dom inte kunde kläckt ur sej det lite tidigare :/

Hur lyckas man ens hyra ett hus som saknar det?

Bäst är nog att köpa 4G om det finns.
Dina grannar lär ju inte vilja dela lina när de märker att du tar hela linan

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.