RAIDXpert fungerar inte - Java problem [Löst]

Permalänk
Medlem

RAIDXpert fungerar inte - Java problem [Löst]

Hej, Jag får inte min RAIDXpert att fungera. Programmet använder en webläsare som GUI, och jag får bara felmeddelandet "Firefox kan inte upprätta en anslutning till servern på localhost:8443". Samma med IE och Chrome. Det har iofs alltid krånglat, men det brukar lösa sig om jag installerar om programmet. Det fungerar dock inte nu av någon anledning. Kanske för att jag har bytt moderkort (från ett GIGABYTE GA-990XA-UD3 till ett ASUS Crosshair V Formula Z, processor också bytt från 8120 till 8350). Men grundproblemet är eg. att jag måste installera om det varje gång jag ska använda det. Nu har läget blivit akut eftersom en av diskarna i min RAID5-array har lagt av. Det brukar gå hur snabbt som helst att fixa till det med RAIDXpert, men nu kan jag alltså inte öppna programmet. Har någon stött på liknande problem? Eller har tips på hur man löser det?

EDIT: Jag döpte om tråden för att jag nu tror att jag vet vad det beror på. Se post #9 längre ner i tråden

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Medlem

Det har nog inte med RAIDXpert att göra. Det är nåt med Java eller min uppkoppling. Jag kan inte öppna http://localhost och har inte hittat någon lösning, trots en hel del googlande. Jag kan inget om Java. Finns det något annat sätt att köra javaskript eller jsp-filer än genom att skriva localhost:XXXX/xxx/xxx.jsp i webbläsaren? Det skulle kanske lösa mina problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Medlem

Aldrig använt mig av RAIDXpert, men ang. localhost, funkar det om du kör 127.0.0.1 istället för localhost?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Kolla säkerhetsinställningarna i Java.
Uppkopplingen till localhost strular bara om du inte har någon server som svarar på port 80 eller i raidxpert fallet 8443

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Aldrig använt mig av RAIDXpert, men ang. localhost, funkar det om du kör 127.0.0.1 istället för localhost?

Tyvärr ingen skillnad

Skrivet av fiffy:

Kolla säkerhetsinställningarna i Java.
Uppkopplingen till localhost strular bara om du inte har någon server som svarar på port 80 eller i raidxpert fallet 8443

Låter lovande! Hur kollar man säkerhetsinställningarna i java? Vad ska det stå? Och hur fixar man en server som svarar på port 8443?

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Medlem

Java:
Gå in i "Configure Java" på startmenyn. I fliken säkerhet, lägg till localhost i webplatser
Server:
Det är raidxpert som ska vara servern, den borde vara igång om mjukvaran är installerad.

Men du, kan det vara så att ditt nya moderkort inte konfigurerar raid via raidxpert. Det verkar vara en mjukvara som är knutet till ett speciellt chipset på ett moderkort.
Vet du att ditt nya kort har samma raidkontroller?
Eller är det ett separat raidkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiffy:

Java:
Gå in i "Configure Java" på startmenyn. I fliken säkerhet, lägg till localhost i webplatser

Tyvärr funkade det inte. Samma resultat. Men, jag har installerat om RAIDXpert och nu står det i stället www.$webpam_url$.se i webbläsaren. Vad betyder $? Jag gissar att den pekar på en webbadress i någon init-fil. Kan det stämma? Det funkar iaf inte att stoppa in www.$webpam_utl$.se i webplatser.

Skrivet av fiffy:

Men du, kan det vara så att ditt nya moderkort inte konfigurerar raid via raidxpert. Det verkar vara en mjukvara som är knutet till ett speciellt chipset på ett moderkort.
Vet du att ditt nya kort har samma raidkontroller?
Eller är det ett separat raidkort?

Kan mycket möjligt vara problemet. Jag har chipsetraid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiffy:

Men du, kan det vara så att ditt nya moderkort inte konfigurerar raid via raidxpert. Det verkar vara en mjukvara som är knutet till ett speciellt chipset på ett moderkort.
Vet du att ditt nya kort har samma raidkontroller?

Det är samma raidkontroller på båda korten, tror jag. Man skapar åtminstone raiddisken i samma program (RAID ROM... nånting). Men jag fick det faktiskt att fungera ett tag. Tillräckligt länge för att kunna återställa disken, så nu har jag en fungerande disk igen RAIDXpert var installerat på raiddisken, och det borde man ju fatta att det inte fungerar att laga en trasig disk därifrån. Men det har fungerat många gånger förut, så jag tänkte inte på det. Jag hade väl tur tidigare.

Men nu uppstår i stället samma problem som jag har haft tidigare. När jag startar om datorn efter att ha använt RAIDXpert och försöker starta programmet får man följande fula ramsa från Firefox (eller IE eller chrome):

HTTP ERROR: 500

org.apache.jsp.login_jsp

RequestURI=/amd/login.jsp
Caused by:

java.lang.ClassNotFoundException: org.apache.jsp.login_jsp
at java.net.URLClassLoader$1.run(Unknown Source)
at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
at java.net.URLClassLoader.findClass(Unknown Source)
at org.apache.jasper.servlet.JasperLoader.findClass(JasperLoader.java:188)
at org.apache.jasper.servlet.JasperLoader.loadClass(JasperLoader.java:174)
at org.apache.jasper.servlet.JasperLoader.loadClass(JasperLoader.java:106)
at org.apache.jasper.JspCompilationContext.load(JspCompilationContext.java:623)
at org.apache.jasper.servlet.JspServletWrapper.getServlet(JspServletWrapper.java:176)
at org.apache.jasper.servlet.JspServletWrapper.service(JspServletWrapper.java:356)
at org.apache.jasper.servlet.JspServlet.serviceJspFile(JspServlet.java:470)
at org.apache.jasper.servlet.JspServlet.service(JspServlet.java:364)
at javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:820)
at org.mortbay.jetty.servlet.ServletHolder.handle(ServletHolder.java:487)
at org.mortbay.jetty.servlet.ServletHandler.handle(ServletHandler.java:362)
at org.mortbay.jetty.security.SecurityHandler.handle(SecurityHandler.java:216)
at org.mortbay.jetty.servlet.SessionHandler.handle(SessionHandler.java:181)
at org.mortbay.jetty.handler.ContextHandler.handle(ContextHandler.java:726)
at org.mortbay.jetty.webapp.WebAppContext.handle(WebAppContext.java:405)
at org.mortbay.jetty.handler.ContextHandlerCollection.handle(ContextHandlerCollection.java:206)
at org.mortbay.jetty.handler.HandlerCollection.handle(HandlerCollection.java:114)
at org.mortbay.jetty.handler.HandlerWrapper.handle(HandlerWrapper.java:139)
at org.mortbay.jetty.Server.handle(Server.java:324)
at org.mortbay.jetty.HttpConnection.handleRequest(HttpConnection.java:505)
at org.mortbay.jetty.HttpConnection$RequestHandler.headerComplete(HttpConnection.java:828)
at org.mortbay.jetty.HttpParser.parseNext(HttpParser.java:514)
at org.mortbay.jetty.HttpParser.parseAvailable(HttpParser.java:211)
at org.mortbay.jetty.HttpConnection.handle(HttpConnection.java:380)
at org.mortbay.jetty.bio.SocketConnector$Connection.run(SocketConnector.java:228)
at org.mortbay.jetty.security.SslSocketConnector$SslConnection.run(SslSocketConnector.java:620)
at org.mortbay.thread.BoundedThreadPool$PoolThread.run(BoundedThreadPool.java:450)

Powered by Jetty://

Dold text

Vad betyder det? Och hur löser man det utan att behöva installera om programmet varje gång man ska använda det (då funkar det nämligen)?

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Medlem

Efter lite googlande inser jag att detta problem har med java att göra. Ett vanligt fel med java är java.lang.ClassNotFoundException http://javarevisited.blogspot.se/2011/08/classnotfoundexception-in-java-example.html. Tyvärr är det väldigt svårlöst och kan bero på alla möjliga orsaker. Det verkar som man måste lära sig java för att kunna lösa problemet. Så medans jag försöker sätta mig in i java frågar jag forumet om någon javakunnig har något tips på vad jag ska göra. Det märkliga är att programmet fungerar en gång precis efter att man har installerat om det. Efter att ha startat om datorn fungerar det inte. Då får man installera om det på nytt.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Medlem

Problemet löste sig när jag skulle fixa ett problem med Minecraft. Det gick inte att starta efter ominstallation av Java. Fick felmeddelandet att Java 1.6.0 krävdes trots att jag hade java 1.7.0 (51). Det är ett känt problem, lätt att lösa. Man avinstallerar java, rensar registret med CC cleaner el likn., startar om och installerar om java. Installerade också om Raidxpert. Nu funkar både minecraft och Raidxpert. Även efter omstart av datorn, vilket det inte gjorde förut. Felet jag gjorde förut var att inte rensa registret efter avinstallering.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Medlem

Bra feedback
+1

IObit UnInstaller har också en möjlighet till registerrensning vid avinstallation - undvik Windows egen avinstallerare.