Dhcp server i cisco switch eller på en server ?

Permalänk
Medlem

Dhcp server i cisco switch eller på en server ?

Tjena
Har nyligen införskaffat mig en Cisco 3560 switch till labbet. Tänken är att labba med ospf, mpls etc. Har dock en fråga gällande dhcp server funktionen. Kommer att ha en dhcp del vart jag kommer först köra dhcp server på switchen för att lära mig konf, felsökning osv. Men jag kommer även att testa att köra dhcp i en linux burk för att lära mig det samt ip helper, nu är min fråga vilken av dessa olika val ska man sedan implementera på hemma nätet. Finns det några för eller nackdelar som jag missar ?
Mvh
Smartsim

Permalänk
Medlem

Är det ett väldigt enkelt nätverk så fungerar det fint att nyttja DHCP-servern på switchen/routern. Men så fort du ska till med extra funktionalitet relaterat till DHCP (tex uppdatera DNS) så vill du nog köra på servern istället. Sedan tycker jag personligen att det är enklare att få en överblick på konfiguration och loggar under linux. IOS känns lite "trångt". Men det är nog en smaksak. Har aldrig satt upp någonting professionellt så jag låter andra fylla i sina erfarenheter istället

Här är en tråd på reddit om samma sak som kanske kan vara intressant att gå igenom:
http://www.reddit.com/r/sysadmin/comments/1t3on8/dhcp_on_the_...

Permalänk
Skrivet av smartsim:

Tjena
Har nyligen införskaffat mig en Cisco 3560 switch till labbet. Tänken är att labba med ospf, mpls etc. Har dock en fråga gällande dhcp server funktionen. Kommer att ha en dhcp del vart jag kommer först köra dhcp server på switchen för att lära mig konf, felsökning osv. Men jag kommer även att testa att köra dhcp i en linux burk för att lära mig det samt ip helper, nu är min fråga vilken av dessa olika val ska man sedan implementera på hemma nätet. Finns det några för eller nackdelar som jag missar ?
Mvh
Smartsim

Det känns väll enklare att köra DHCP i Switchen om den ska användas i hemma nätet, då kommer den ju alltid va på liksom medans en Linux burk startas eventuellt om något oftare

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Det känns väll enklare att köra DHCP i Switchen om den ska användas i hemma nätet, då kommer den ju alltid va på liksom medans en Linux burk startas eventuellt om något oftare

Enkelt är inte det som jag är ute efter utan jag är ute efter funktionalitet som exempel kan jag påpeka att i labbet kommer även nagios och observium att göras för övervakning. Så desto mer att leka runt med desto bättre

Permalänk
Medlem

Jag fördrar en server och isc-dhcpd. Större möjligheter till konfiguration och loggning. Du har även möjlighet att integrera med BIND för dyndns samt labba med koppling till t.ex LDAP och radius.

Enda nackdelen är att det kräver en egen burk som ska vara på 24/7 vilket kanske inte är så kul i hemmiljö.
Å andra sidan kan du använda en raspberry pi som drar 3W och är knäpptyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smartsim:

Enkelt är inte det som jag är ute efter utan jag är ute efter funktionalitet som exempel kan jag påpeka att i labbet kommer även nagios och observium att göras för övervakning. Så desto mer att leka runt med desto bättre

Kör på en server

Skrivet av madtop:

Jag fördrar en server och isc-dhcpd. Större möjligheter till konfiguration och loggning. Du har även möjlighet att integrera med BIND för dyndns samt labba med koppling till t.ex LDAP och radius.

Enda nackdelen är att det kräver en egen burk som ska vara på 24/7 vilket kanske inte är så kul i hemmiljö.
Å andra sidan kan du använda en raspberry pi som drar 3W och är knäpptyst.

Jag skulle nog valt att ha en en dator igång än en cisco-switch Om man nu inte finner någon upphetsning av dammsugarljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Kör på en server

Jag skulle nog valt att ha en en dator igång än en cisco-switch Om man nu inte finner någon upphetsning av dammsugarljud.

Man kanske kan förutsätta att switchen även behövs som switch?
Lite svårt att ersätta en 24p switch med en server.
Så att stänga av switchen är nog inte ett val.

Permalänk
Medlem

Om du väljer att köra på switchen så är detta en exempel på en enkel konf:

Gå in i config läge:

conf t

Aktivera DHCP:

service dhcp

Definera din DHCP databas:

ip dhcp database ftp://user:password@xxx.xxx.xxx.xxx/router-dhcp write-delay 120

(opt) Exkludera adresser du inte vill ska delas ut i scoopet:

ip dhcp excluded-address 10.10.10.10 10.10.10.13 (obs, exempeladresser)

Sätt upp din DHCP pool:

ip dhcp pool 0
network 10.10.10.0 /24
domain-name exempel.com
dns-server 10.10.10.10 10.10.10.11
netbios-name-server 10.10.10.12 10.10.10.13
netbios-node-type h-node

Gå ur config läge:

exit

Spara din konfig:

wr eller copy run start

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro