Corsair Vengeance M65?/Logitech G502 (Ny mus)

Permalänk
Medlem

Corsair Vengeance M65?/Logitech G502 (Ny mus)

Tjäna! Nu har min uråldriga Steelseries WoW mus (spelar inte ens rpg längre) börjat ge upp och det är dags att beställa en ny mus. Jag har kollar in ett par möss, helst gjorda för FPS spel, och corsair vengeance m65:an ser nice ut.

Är det någon här som har/har haft den som kan säga om den är bra eller dålig? Kom gärna med andra förslag om ni har några!

Tack i förväg!

Edit: Jag har nu köpt en Logitech G502 men ni får gärna diskutera om M65 om andra kanske kan hjälpa er. Eller så kan ni fråga om G502

Permalänk
Medlem

Jag har M60 så deras första mus, jag är nöjd med den, gillar hur den ligger i handen. Och jag har för mig att M60 och M65 har samma layout.

Det ända som jag inte gillar med min M60 är att scrollhjulet börjat typ gnissla och att sensorn flippar ur ibland, men annars är jag nöjd.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Det ända som jag inte gillar med min M60 är att scrollhjulet börjat typ gnissla och att sensorn flippar ur ibland, men annars är jag nöjd.

Hmm, det var konstigt. Hur länge har du haft den?

Permalänk
Medlem

M60 hade en del små fel i kvalité etc. Men dessa ska vara fixade med m65. Ny sensor etc. Om jag förstått det rätt. Har en sensei själv, och när den går sönder köper jag nog en M65.

Permalänk
Medlem

Ser inte varför man skulle köpa M65 med avago 9800 sensor med acceleration över corsair M45 med 3310 sensor fri ifrån acceleration etc.

Är väl om man tvunget vill ha den värdelösa sniperbutton

Permalänk
Medlem

Aja, tack för alla svar men jag upptäckte Logitechs nya G502 som verkar vara den ideala/optimala musen för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haplue:

Aja, tack för alla svar men jag upptäckte Logitechs nya G502 som verkar vara den ideala/optimala musen för mig!

Om formen passar dig så kommer du bli nöjd.
G502 har för nuvarande den bästa sensorn på marknaden.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Om formen passar dig så kommer du bli nöjd.
G502 har för nuvarande den bästa sensorn på marknaden.

Vet du möjligen vad sensorn heter? Den verkar vara rejält software-buffad iaf, 12k dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Vet du möjligen vad sensorn heter? Den verkar vara rejält software-buffad iaf, 12k dpi

PMW3366DM-VWOU

Finns massa trådar om musen och sensorn på oc.net.
Logitech har arbetat med sensor väldigt länge, och dom utlovade 0 smoothing vid ALLA dpi nivåer, 0 acceleration, 0 prediction, extremh hög PCS (upp till 7m/s har folk fått den i).

Och ja alla som testat den har påvisat exakt allt detta, logitech ljög inte.

Även den EXTREMT känsliga r0ach på oc.net som känner smoothing mer än någon annan och tar till extrema åtgärder för att få bort all form av inputdelay (han har nog ändrat säkert 150 saker i bios+windows reg, kör aldrig aero etc etc etc) upplever 0 smoothing.
Och om han inte känner av smoothing så finns det helt enkelt inte.

Riktigt kul att dom tagit fram denna och hoppas fler tillverkare kan få fram liknande firmware på denna nya sensorn och att den hamnar i fler bra skal, helt enkelt den perfekta sensorn. Och ärligt talat behövs det inte fler sensorer på extremt länge då denna är perfekt på alla sätt och vis.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

PMW3366DM-VWOU

Finns massa trådar om musen och sensorn på oc.net.
Logitech har arbetat med sensor väldigt länge, och dom utlovade 0 smoothing vid ALLA dpi nivåer, 0 acceleration, 0 prediction, extremh hög PCS (upp till 7m/s har folk fått den i).

Och ja alla som testat den har påvisat exakt allt detta, logitech ljög inte.

Även den EXTREMT känsliga r0ach på oc.net som känner prediction mer än någon annan och tar till extrema åtgärder för att få bort all form av inputdelay (han har nog ändrat säkert 150 saker i bios+windows reg, kör aldrig aero etc etc etc) upplever 0 smoothing.
Och om han inte känner av smoothing så finns det helt enkelt inte.

Riktigt kul att dom tagit fram denna och hoppas fler tillverkare kan få fram liknande firmware på denna nya sensorn och att den hamnar i fler bra skal, helt enkelt den perfekta sensorn. Och ärligt talat behövs det inte fler sensorer på extremt länge då denna är perfekt på alla sätt och vis.

Det låter ta mig fan helt underbart! Jag googlade och kollade både sida 2 och 3 (vem gör det nu för tiden) och fick inte upp några oc.net trådar, som ju brukar vara de typ enda med vettig info. Det mest fascinerande med hela branschen är ju oviljan att använda bra sensorer. Jag förstår marknadshypen med hög DPI, men när de ändå släpper en optisk version - varför då välja en optisk sensor med typ 1 m/s malfunction speed >_<

Håller på och filar på en guide-post för musinköp så att de få på forumet som faktiskt är pålästa ska behöva gå in och svara samma sak på massa trådar: typ köp inte laser, vilka sensorer som är bra, vad acceleration är osv.

Permalänk
Inaktiv

Har en M65 och måste nästan säga att jag är lite missnöjd med den. Ibland går den bara helt bananas i några sekunder och går knappt att använda. Även scrollhjulsknappen har börjat sega lite, jag måste trycka mycket hårdare nu än vad jag behövde när den var ny. Kan visserligen vara att jag fått ett måndagsex.

Permalänk
Inaktiv

Bry dig inte om DPI, det visar bara hur hög sensetivity man kan ha. Folk verkar tro att det är någon indikation på kvalitee, men icke.

Permalänk
Medlem

Kör på m45. Lättare och med bättre sensor än m65. "sniper" knappen är bara en gimmick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fulbygge:

Kör på m45. Lättare och med bättre sensor än m65. "sniper" knappen är bara en gimmick.

Säg inte det, ändrar min DPIn hela tiden under en CS match eller när man springer runt i ArmA. Dock måste jag klicka på 2st knappar till vänster om lmb vilket är obekvämt och tar bort fingret från skjutknappen (kör razer mamba nu), en "sniper" knapp hade varigt guld.

min G502 lär komma imorgon eller dagen efter. Får se hur det blir, återkommer med första intryck!

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBear:

Säg inte det, ändrar min DPIn hela tiden under en CS match eller när man springer runt i ArmA. Dock måste jag klicka på 2st knappar till vänster om lmb vilket är obekvämt och tar bort fingret från skjutknappen (kör razer mamba nu), en "sniper" knapp hade varigt guld.

min G502 lär komma imorgon eller dagen efter. Får se hur det blir, återkommer med första intryck!

Nice, jag kommer beställa min G502 från Komplett.se så jag kanske får den nästa tisdag. Säg gärna hur den är innan dess

EDIT: Märkte att den kom ut i affärerna idag. Beställer den ikväll, men du kan ändå gärna skriva vad du tycker om den

Permalänk
Skrivet av ToyBear:

Säg inte det, ändrar min DPIn hela tiden under en CS match eller när man springer runt i ArmA. Dock måste jag klicka på 2st knappar till vänster om lmb vilket är obekvämt och tar bort fingret från skjutknappen (kör razer mamba nu), en "sniper" knapp hade varigt guld.

min G502 lär komma imorgon eller dagen efter. Får se hur det blir, återkommer med första intryck!

Ja, eller så kan man ju fixa en bind som ändrar sensitivity i CSGO.

Bind "mouseX" "Sensitivity 1"
Bind "moustY" "Sensitivity 2"

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Ja, eller så kan man ju fixa en bind som ändrar sensitivity i CSGO.

Bind "mouseX" "Sensitivity 1"
Bind "moustY" "Sensitivity 2"

Det går såklart att komma runt problemet om man verkligen vill. Men det är nog bekvämare om det är direkt i musen utan att behöva ändra varje spel eller allokera andra knappar på musen.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Skrivet av ToyBear:

Det går såklart att komma runt problemet om man verkligen vill. Men det är nog bekvämare om det är direkt i musen utan att behöva ändra varje spel eller allokera andra knappar på musen.

Jag kan förstå denna funktion för vissa specifika vapen, eller (som jag fått förklarat för mig) när man kör vissa fordon i typ BF.

Men i t.ex. CS finns kommandon även för detta, typ zoom_sensitivity_ratio 1.2 (var iaf standard 1.5/1.6) som ändrar din inzoomade sens. Sen kan man ju tycka att de som släpper musen borde tillåta att man bindar "DPI"-knapparna till annat än DPI.

Nu ska jag inte sitta här och klaga som en jävla galning på en funktion jag själv inte har användning för, men andra gillar. Dock tror jag att många betalar för en funktion de inte använder, dessutom har många av dessa möss fruktansvärt dåliga lasersensorer som gör att man ändå inte ska köpa dem.

Permalänk
Medlem

Första intryck G502:

Har använt den i säkert 5-6h nu. Kändes obekväm i handen den första timmen efter som den är så hög, men nu sitter den ganska bra. Kan tänka mig att man vänjer sig mer och mer med passformen. Scrollhjulet var så bekväm att jag har kramp i pekfingret efter ha lekt med den hela dagen :joyful:, dock känns Scrollklick lite tungt.
DPI Shift knappen tycker jag sitter för långt fram men den är fortfarande åtkomlig.

Sensor känns mycket bra, bättre än min förra mus. När jag kalibrerade den via deras mjukvara så märkte jag en positive förändring omedelbart. Som det ser ut nu kan jag rekommendera musen!

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Fick min G502 idag och jag har haft den i cirka 2 timmar nu. Den passar perfekt i min hand ( jag har nog en avrage handstorlek). Jag håller med ToyBear att Scrollhjulet är bekvämt och kul att snurra på när den "lös" men när den är i Scrollklick är det lite tungt att scrolla. Programvaran är väldigt enkel att förstå och den har till och med presets för en massa olika spel. Har bara testat den i CS:GO ännu och den funkar bra, det är bara till att vänja sig lite nu :). Sniper knappen sitter bra och jag behöver inte flytta fram handen för att använda den. Jag älskar designen på den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haplue:

Fick min G502 idag och jag har haft den i cirka 2 timmar nu. Den passar perfekt i min hand ( jag har nog en avrage handstorlek). Jag håller med ToyBear att Scrollhjulet är bekvämt och kul att snurra på när den "lös" men när den är i Scrollklick är det lite tungt att scrolla. Programvaran är väldigt enkel att förstå och den har till och med presets för en massa olika spel. Har bara testat den i CS:GO ännu och den funkar bra, det är bara till att vänja sig lite nu :). Sniper knappen sitter bra och jag behöver inte flytta fram handen för att använda den. Jag älskar designen på den också.

Har beställ min, tack för informationen, jag vill nu ha musen mera än förut :).

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"