Erfarenhet av CrashPlan?

Permalänk
Medlem

Erfarenhet av CrashPlan?

Hej,

Jag har tittat på olika backup lösningar och CrashPlan verkar allmänt om tyckt. Man behöver dock inte söka länge för att hitta en hel del folk som blivit av med viktig data.

Jag förstår inte hur det kan vara så vanligt att folk blir av med data när tjänstens huvudsyfte är just att man inte ska bli av med någon data?

Ni som kör eller har kört det och provat restore, hur fungerar det? Är ni nöjda?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Valde du crashplan eller någon annan lösning? Har själv kört detta i 2 månader och är nöjd, använder inte deras betaltjänst utan kör backup till min egna server. Har dock inte behövt återläsa något än....

Permalänk
Medlem

Jag har använt dom i 1 år och har gjort återläsning flera gånger och allt har fungerat fint.

Räddade en massa viktig data för mig när min server tvärdog och tog med sig allt i smällen även HDD gav upp..

Tog ett tag att återskapa all data men allt kom tillbaka på den nya servern så det var helt klart värt pengarna att köra deras backup server och inte enbart lokala

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Begränsar de upp- och/eller nedhastigheterna något?

Dvs, kan man utnyttja sitt 100/100 till fullo för backup av flera terabyte av data?

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Begränsar de upp- och/eller nedhastigheterna något?

Dvs, kan man utnyttja sitt 100/100 till fullo för backup av flera terabyte av data?

ska tydligen vara begränsat i europa eller iaf lägre hastighet=( då deras serverar är i USA.

Permalänk
Medlem

Fedex blir väl ens enda val isåfall, om man inte vill spendera månader på uppladdning och återställning...

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Fedex blir väl ens enda val isåfall, om man inte vill spendera månader på uppladdning och återställning...

Det tog ca 1 vecka för mig att tanka upp 200 GB. Vill man ha tillbaka allt snabbt kan man alltid be dem skicka en hårddisk men jag tror inte nerhastigheten blir något större problem egentligen. Det är troligen fler som tankar upp än tankar ner?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Begränsar de upp- och/eller nedhastigheterna något?

Dvs, kan man utnyttja sitt 100/100 till fullo för backup av flera terabyte av data?

Går ju att ställa in bandbredd i programmet.

Jag kör fullt fräs på natten medans jag har begränsat dagtid..

Har 100/100 jag med men vet inte direkt hur snabbt det går då jag sover när jag har inga begränsningar på

Edit jag tog bort begränsningar nu för att se hur snabbt det körs och det rullar på med 8.9Mbps toppar 11.2Mpbs

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Annvänder denna och inte märkt av några problem har mina bilder där i RAW format och ligger på en ca 550gb än så länge. Har du mycket data som ska upp så kan det ta ett tag innan crashplan har kommit "ikapp" sedan rullar allt på väldigt smidigt.

Har inte behövt att hämta material från dom då mina diskar (ta i trä) fortfarar snurrar på dock ligger dom på över 40000 timmar så det är nog dags att byta nu.

Sedan Code42 köpte dom (eller om dom bara ändrade namn) har kostnaden blivit lite dyrare men tycker fortfarande att det är väldigt prisvärt.

www.justcloud.com är ett annat bra alternativ.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Det tog ca 1 vecka för mig att tanka upp 200 GB. Vill man ha tillbaka allt snabbt kan man alltid be dem skicka en hårddisk men jag tror inte nerhastigheten blir något större problem egentligen. Det är troligen fler som tankar upp än tankar ner?

Är det till deras egna serverar? Jag kör till egen server på annan plats, kan tro att cirka 200GB skulle ta ett par timmar. Så ganska lång tid ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av odvi12rh:

Är det till deras egna serverar? Jag kör till egen server på annan plats, kan tro att cirka 200GB skulle ta ett par timmar. Så ganska lång tid ändå...

Jag tankar till min egna externa hårddisk så väl som till crashplan cloud. Det tog som sagt ca 1 vecka att få 200 GB synkat till Crashplan cloud. När det väl är på plats så verkar andra synkningar gå snabbt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide