Hårddisk monterad snett.

Permalänk

Hårddisk monterad snett.

Hej!

Jag har en extern hårddisk. Jag tog den och skulle placera den på ett ställe under bordet men där får den inte plats horisonelt. Då är min fråga, är det farligt om hårddisken ligger snett typ som detta snedsträck / ?

Tack i förhand

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Skrivet av ALBiiJONzz:

Hej!

Jag har en extern hårddisk. Jag tog den och skulle placera den på ett ställe under bordet men där får den inte plats horisonelt. Då är min fråga, är det farligt om hårddisken ligger snett typ som detta snedsträck / ?

Tack i förhand

Har för mig att en hårddisk mår bäst av att stå upp eller ligga ner, dvs | eller _

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Du riskerar att förslita lagren i förtid om den står på diagonalen.

Tänk på att det ligger skivor i disken som snurrar mellan 90 och 120 varv per sekund på en normal hårddisk. Om lagret till spindeln ligger i en vinkel det inte är konstruerat för så belastas det ojämt. Med tanke på hur många varv en disk får snurra under sin livstid vill man helst att det belastas som tänkt.

Det kan mycket väl fungera på diagonalen, men disken lär inte hålla längre om man säger så...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att en hårddisk funkar lika bra oavsett vinkel så länge man inte ändrar vinkeln medan den är igång, pga den roterande massan inuti.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du riskerar att förslita lagren i förtid om den står på diagonalen.

Ditt svar låter logiskt, men finns det några konkreta bevis för detta? Det är nämligen ganska vanligt i professionella storagesystem att diskarna står vertikalt för att få in fler diskar i ett chassi. 2,5"-diskar i servrar står ofta vertikalt för att passa in i 2U rackutrymme. Nu kan man tänka sig att dessa diskar är avsedda för detta syfte, men om man kollar på hur t ex Backblaze bygger sina system, med 45 konsumentdiskar i varje chassi (http://blog.backblaze.com/2014/03/19/backblaze-storage-pod-4/) så står de vertikalt.

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Har för mig att en hårddisk mår bäst av att stå upp eller ligga ner, dvs | eller _

Jo, trodde med så vände mig till SC

Skrivet av Karaff:

Du riskerar att förslita lagren i förtid om den står på diagonalen.

Tänk på att det ligger skivor i disken som snurrar mellan 90 och 120 varv per sekund på en normal hårddisk. Om lagret till spindeln ligger i en vinkel det inte är konstruerat för så belastas det ojämt. Med tanke på hur många varv en disk får snurra under sin livstid vill man helst att det belastas som tänkt.

Det kan mycket väl fungera på diagonalen, men disken lär inte hålla längre om man säger så...

Så, helt enkelt så borde jag inte göra det?

Skrivet av Phukkitt:

Jag tror att en hårddisk funkar lika bra oavsett vinkel så länge man inte ändrar vinkeln medan den är igång, pga den roterande massan inuti.

Lite olika svar, men gör det något om man lägger den helt vertikalt? Tänkte på att jag har mitt XBOX vertikalt och den är konstruerad för att även kunna vara det, så det borde inte vara något farligt?

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Skrivet av kirigoe:

Ditt svar låter logiskt, men finns det några konkreta bevis för detta? Det är nämligen ganska vanligt i professionella storagesystem att diskarna står vertikalt för att få in fler diskar i ett chassi. 2,5"-diskar i servrar står ofta vertikalt för att passa in i 2U rackutrymme. Nu kan man tänka sig att dessa diskar är avsedda för detta syfte, men om man kollar på hur t ex Backblaze bygger sina system, med 45 konsumentdiskar i varje chassi (http://blog.backblaze.com/2014/03/19/backblaze-storage-pod-4/) så står de vertikalt.

Juste, vissa chassin som t.ex. NAS har ju dom vertikalt. Men det värkar inte vara något problem tror jag :).

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Ditt svar låter logiskt, men finns det några konkreta bevis för detta? Det är nämligen ganska vanligt i professionella storagesystem att diskarna står vertikalt för att få in fler diskar i ett chassi. 2,5"-diskar i servrar står ofta vertikalt för att passa in i 2U rackutrymme. Nu kan man tänka sig att dessa diskar är avsedda för detta syfte, men om man kollar på hur t ex Backblaze bygger sina system, med 45 konsumentdiskar i varje chassi (http://blog.backblaze.com/2014/03/19/backblaze-storage-pod-4/) så står de vertikalt.

Men vertikalt är inte samma sak som diagonalt..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av kirigoe:

Ditt svar låter logiskt, men finns det några konkreta bevis för detta? Det är nämligen ganska vanligt i professionella storagesystem att diskarna står vertikalt för att få in fler diskar i ett chassi. 2,5"-diskar i servrar står ofta vertikalt för att passa in i 2U rackutrymme. Nu kan man tänka sig att dessa diskar är avsedda för detta syfte, men om man kollar på hur t ex Backblaze bygger sina system, med 45 konsumentdiskar i varje chassi (http://blog.backblaze.com/2014/03/19/backblaze-storage-pod-4/) så står de vertikalt.

Du misstolkar, diagonalt är alltså med 45 graders vinkel, alltså snett. Hårddiskar ska monteras | eller _, inte /.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALBiiJONzz:

Hej!

Jag har en extern hårddisk. Jag tog den och skulle placera den på ett ställe under bordet men där får den inte plats horisonelt. Då är min fråga, är det farligt om hårddisken ligger snett typ som detta snedsträck / ?

Tack i förhand

Vad jag hört så är allt okej förutom diagonalt då skivorna i disken kan tappa formen(dvs att de böjer sig med tiden), myt eller ej vet jag inte.

Detta kanske hjälper en del? http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=21533&po...

Permalänk
Medlem

Lagren i en hårddisk är designade att ha längst livstid när dom ligger horisontellt eller vertikalt, lutande i något plan ger konstiga påfrestningar och krafter på lagren och bör undvikas för bäst livstid på en hårddisk. Fysiska och mekaniska lagar är inte någon myt.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Men vertikalt är inte samma sak som diagonalt..

Skrivet av I_KILL_HORSES:

Du misstolkar, diagonalt är alltså med 45 graders vinkel, alltså snett. Hårddiskar ska monteras | eller _, inte /.

Skrivet av Chricke46:

Vad jag hört så är allt okej förutom diagonalt då skivorna i disken kan tappa formen(dvs att de böjer sig med tiden), myt eller ej vet jag inte.

Detta kanske hjälper en del? http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=21533&po...

Skrivet av spindoctor:

Lagren i en hårddisk är designade att ha längst livstid när dom ligger horisontellt eller vertikalt, lutande i något plan ger konstiga påfrestningar och krafter på lagren och bör undvikas för bäst livstid på en hårddisk. Fysiska och mekaniska lagar är inte någon myt.

Jag kör på vertikalt eftersom det ändå går.

Tack för alla svar!

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |