Vilken/vilka webbläsare använder du och varför?

Permalänk

Vilken/vilka webbläsare använder du och varför?

Hej!
När jag såg nyheten om att Microsoft varnade för ett allvarligt säkerhetshål i Internet Explorer så började jag fundera på vilka webbläsare folk på sweclockers använder sig utav. Så vilken/vilka webbläsare använder du och varför? Själv använder jag Firefox för att det funkar bra men även för att den är gjord av Mozilla som är en icke-vinstdrivande organisation som dom flesta säkert vet. Använde Chrome innan men jag litar inte riktigt på Google om vad dom gör med all data osv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Använder chrome - Finns mycket tillägg, flyter på bra, ändra teman, gör jobbet helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Inaktiv

Använder Firefox, Internet Explorer och Chrome. Jag är inte nöjd med någon av dem. YouTube och allt möjligt laggar och är segt på alla datorerna.

Permalänk
99:e percentilen

Chrome. Snabbt, enkelt, väldesignat, native stöd för userscript, bra utvecklingsverktyg, lätt att installera tillägg (ingen omstart). Omnibaren är bra. Fungerar bra helt enkelt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Använder chrome - Finns mycket tillägg, flyter på bra, ändra teman, gör jobbet helt enkelt.

Samma här.

Dessutom synkar den bokmärken osv. till telefonen och plattan också

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Kör Opera sedan många år tillbaka.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Använder Firefox, Internet Explorer och Chrome. Jag är inte nöjd med någon av dem. YouTube och allt möjligt laggar och är segt på alla datorerna.

Se över dina datorer då.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Använder srware iron. Har alla bekvämligheter hos chromium browsers med extra privacy. Körde google chrome innan.

Permalänk
Inaktiv

Chrome har funkat bäst senaste åren men ibland använder jag även opera och firefox då jag har en tendens att aldrig stänga ner vilket gör att chrome blir rätt segt..

Permalänk
Medlem

Opera 12.någonting, sista versionen av "riktiga" Opera.

Funderar dock på att gå över till IE11, gillar att kunna plocka upp flikar från datorn på mobilen (Lumia 920) och tvärtom. Sedan känns det vettigt att byta då klassiska Opera inte uppdateras och mycket av det jag gillar med Opera saknas i "nya" Opera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Firefox på grund av att man fritt kan modifiera webbläsaren med CSS. Men gillar Chrome bättre på grund av deras sync mot Google konto som jag tycker är väldigt skönt och smidigt.

Permalänk

Off-topic men varför blir %-talen så fel i omröstningen när man tillåter flera svar? Borde väl inte spela någon roll? 13 av 29 är ca 44.8 % men det står 68.42 %.
Edit: Har kommit på varför, den räknar inte hur många % av alla röster ett svar har fått utan % av alla som har svarat vilket blir fel. Är det någon som vet varför den gör så, är det en bugg? Om inte, varför ska den räkna så? Tycker inte att man får ut något vettigt av att kolla på procenten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Avstängd

Firefox. Snabbast, mer och bättre addons, kan customiza till att se ut hur jag vill och inget Google Botnet.

Permalänk
Medlem

Jag kör Chrome och Firefox. Pendlar lite mellan dom.
Någon uppdatering tar sönder Chrome, då kör jag FF och vice versa.

Just nu har Chrome börjat lagga som attan med 4+ flikar så kör FF. FF är dock inte helt förtjust i youtubevideos Så...#FML

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Firefox, funkar finfint med de ca 90 flikarna jag har skulle aldrig kunna använda webbläsare utan adblock.

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Firefox. Snabbast, mer och bättre addons, kan customiza till att se ut hur jag vill och inget Google Botnet.

Är firefox snabbast? Tycker det kommer tester hela tiden som säger att olika webbläsare är snabbast så har du något test att länka till eller är det utifrån din känsla?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Firefox Aurora och Firefox Beta

Permalänk

Chrome, som andra har sagt. Snabbt, bra design gott om tillägg etc.

Permalänk
Medlem

Firefox på min stationära och Chrome på min bäbara. Ingen anledning till varför, det har blivit så bara!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Är firefox snabbast? Tycker det kommer tester hela tiden som säger att olika webbläsare är snabbast så har du något test att länka till eller är det utifrån din känsla?

En liten fingervisning. Det enda Chrome är snabbare är på sin egen motor.
http://arewefastyet.com/

Permalänk
Hedersmedlem

Huvudsakligen Firefox, och största anledningen är gammal vana.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Main:ar Chrome, Firefox som backup, och Opera som extra backup

Permalänk
Medlem

Jag kör Firefox, nästan alltid gjort.

Varför står det antal röster 53st. när det är 73st. just nu?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Schackmannen:

Är firefox snabbast? Tycker det kommer tester hela tiden som säger att olika webbläsare är snabbast så har du något test att länka till eller är det utifrån din känsla?

Brukar variera mellan varje uppdatering enligt mig, slutade med firefox för ett par år sedan när en uppdatering förstörde den helt, nu verkar den dock fungera bra igen.

Permalänk
Skrivet av DatorMuppen:

Jag kör Firefox, nästan alltid gjort.

Varför står det antal röster 53st. när det är 73st. just nu?

Antal röster är alltså antal personer som har röstat, man kan rösta på flera alternativ.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Chrome - För att det är det ultimata verktyget för webbutveckling IMO. Finns även trevliga plugins för utveckling.
Satt tidigare på Firefox men det är inte alls lika bra som Chrome.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Avstängd

Chrome om jag ska casta något annars Firefox för allt annat.

Permalänk
Rekordmedlem

Firefox för primärsurf för att den är ensam om att kunna hantera mycket flikar och för tilläggen.
Chrome för mediakonsumtion och videotrams eftersom den är helt värdelös på att hantera många flikar men hyfsad på Youtube även om den inte är helt pålitlig och stabil.
IE för att den är bekväm att ta till för att slippa starta o stoppa de andra 2 huvudsystemen i win när man behöver en läsare för att testa nått.
Sedan så blir det några läsare i linux också som Firefox, Konqueror och Chromium.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schackmannen:

Är firefox snabbast? Tycker det kommer tester hela tiden som säger att olika webbläsare är snabbast så har du något test att länka till eller är det utifrån din känsla?

Senast gjordes väl av Tom's Hardware och då kom Firefox på topp.

Permalänk
Medlem

Kör nyaste Opera. Var tveksam att byta från 12an men gjorde det i höstas och har bytt ut allt jag använde native där med extensions istället. Kan inte se mig gå tillbaka nu eftersom vissa extensions är smidigare att använda än det som fanns native i 12an.

Visa signatur