Min hårddisk skriker!

Permalänk
Medlem

Min hårddisk skriker!

Hej!

Har nyss införskaffat en Seagate Desktop SSHD ST2000DX001 2TB som jag känner att jag haft lite problem med, prestandamässigt är jag förvånad hur bra den egentligen funkar i jämförelse med min Samsung SSD Basic 840-Series 250GB. Har dock ett irriterande faktum och det är att den låter och snurrar väldigt mycket, något jag upplever som obehagligt samt så är det inte inte sällan man får huvudverk.

Själv har jag dock inga direkta tidigare erfarenheter när det gäller HDD till stationära datorer och vet inte heller om det är på ett sådant sätt de ska reagera på men jag säga att det är en väldigt stor skillnad på hårddisk gentemot min bärbaras HDD och jag skulle bli förvånad om detta är ett normalt beteende för en sådan hårrdisk

Finns det något sätt att dämpa "trycket" eftersom jag misstänker att det är vibrationerna som skapar ljuden och finns det typ någon mjukgummi som kan dämpa vibrationerna på något sätt? Innan jag satte ditt hårddisken så var min dator helt ljudlös men nu är har datorn förvandlas till en skrikande apa.

Har följande komponenter:
Samsung SSD Basic 840-Series 250GB
MSI GeForce GTX 760 TwinFrozr GAMING-series
NZXT Phantom Special Edition Red Stripes
be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär
Windows 8 Svensk 64-bit OEM
MSI Z87-G45 GAMING ATX
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
Corsair 8GB VENGEANCE LP

Hjälp och svar uppskattas. Min fråga är alltså om hårddiskar ska låta så mycket som det gör och i så fall, finns det något som man kan göra något åt det eller är det fel på hårddisken?

PS: Det verkar som om hårddisken hela tiden jobbar på hårdvarv och kan det vara någon mjukvara som orsakar problemen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Vanligtvis brukar hårddiskvaggor ha någon typ av gummi/silikon-bussning som dämpar vibrationerna, om dina hårddisk-platser inte har det så får du antingen skaffa någon typ av bussning och trycka in i platserna (vet inte hur det ser ut i ditt chassi) Alternativt köpa någon hårddiskbur med dämpade vaggor som kan passa i ditt chassi.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Vanligtvis brukar hårddiskvaggor ha någon typ av gummi/silikon-bussning som dämpar vibrationerna, om dina hårddisk-platser inte har det så får du antingen skaffa någon typ av bussning och trycka in i platserna (vet inte hur det ser ut i ditt chassi) Alternativt köpa någon hårddiskbur med dämpade vaggor som kan passa i ditt chassi.

Om önskas så kan jag ta ett foto för att visa hur min bur är konstruerad. Till övrigt, Brukar hårddiskar till stationära verkligen vibrera så mycket som de gör?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Testpilot

Kan du definera ljudet lite mer?

"knastrar" det, hackar det, högfrekvent ljud?

typ såhär eller; https://www.youtube.com/watch?v=J09pWNQPK7U
Detta ljud är nämligen normalt vid mekaniska diskar i 3.5" storleken, iaf när den arbetar med att skriva/läsa.

Kan isåfall vara att du har någon mjukvara som hela tiden sitter och läser från disken, har du W7 eller W8?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Kan du definera ljudet lite mer?

"knastrar" det, hackar det, högfrekvent ljud?

typ såhär eller; https://www.youtube.com/watch?v=J09pWNQPK7U
Detta ljud är nämligen normalt vid mekaniska diskar i 3.5" storleken, iaf när den arbetar med att skriva/läsa.

Kan isåfall vara att du har någon mjukvara som hela tiden sitter och läser från disken, har du W7 eller W8?

Nepp inget utav de ljuden, Det låter snarare som om skivan snurrar, väldigt, väldigt snabbt. Överdrivet sagt kanske men lite som en tvättmaskin som är på högvarv.

Det är främst ljudet som stör mig mest men man kan lägga handen på chassit och känna hur hela chassit skakar, något som inte skedde innan jag skaffade hårddisken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Cenorida:

Nepp inget utav de ljuden, Det låter snarare som om skivan snurrar, väldigt, väldigt snabbt. Överdrivet sagt kanske men lite som en tvättmaskin som är på högvarv.

Har du möjlighet att spela in ljudet med typ telefonen eller så?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Har du möjlighet att spela in ljudet med typ telefonen eller så?

Har inte tillgång till någon direkt bra mobil/mikrofon som kan spela in ljudet. Har försökt via mobilen men det verkar inte som om mikrofonen är så önskvärt bra.

Men kan försöka om så önskas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Gick inte som jag ville, dock försökte jag i alla fall och här är resultatet: http://vocaroo.com/i/s10NHHWkgO6q
Ljudstyrkan är inte alls lika start som i verkligheten men ni kanske känner igen ljudet och därav kanske kan hjälpa mig identifiera ljudet.

Tack för den hjälp jag fått hittills

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det ska inte vibrera och inte låta, ett väldigt svagt högfrekvent "whirrr" om man lyssnar nära disken (1cm ifrån med örat).
(Om vi antar att din och min är ungefär likvärdiga i allt utom storleken så skulle jag nog påstå att det är något allvarligt fel med din)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det ska inte vibrera och inte låta, ett väldigt svagt högfrekvent "whirrr" om man lyssnar nära disken (1cm ifrån med örat).
(Om vi antar att din och min är ungefär likvärdiga i allt utom storleken så skulle jag nog påstå att det är något allvarligt fel med din)

Så du menar att jag bör reklamera den? Eller finns det något annat jag kan göra?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Har ett knippe sånadär utan skrik - så kör en RMA

Jag som som inte är så erfaren när det gäller hårddiskar, får man fråga vad RMA innebär?

EDIT, Jaha, Bestämde mig för att kolla upp saken men det visade sig bara vara en engelsk förkortning liknande ordet reklamation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det ska inte vibrera och inte låta, ett väldigt svagt högfrekvent "whirrr" om man lyssnar nära disken (1cm ifrån med örat).
(Om vi antar att din och min är ungefär likvärdiga i allt utom storleken så skulle jag nog påstå att det är något allvarligt fel med din)

Skrivet av jookeer:

Har ett knippe sånadär utan skrik - så kör en RMA

En annan fråga, Hur säkra är ni angående problemet. Vill helst inte betala någon Felsökningsavgift.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

En annan fråga, Hur säkra är ni angående problemet. Vill helst inte betala någon Felsökningsavgift.

Om det är så som du beskriver, att det är ett högfrekvent ljud (som en tvättmaskin) och grejerna vibrerar och datorn låter som en apa... ja, då är jag helt tvärsäker. Kanske har du satt den på en plats där allt kommer i någon märklig självsvängning, testa att byta plats eller helt enkelt lägg den på skrivbordet. Förhoppningsvis hoppar den inte omkring och väsnas, och då ska du nog kolla lite på gummibussningar i släden för disken.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Om det är så som du beskriver, att det är ett högfrekvent ljud (som en tvättmaskin) och grejerna vibrerar och datorn låter som en apa... ja, då är jag helt tvärsäker. Kanske har du satt den på en plats där allt kommer i någon märklig självsvängning, testa att byta plats eller helt enkelt lägg den på skrivbordet. Förhoppningsvis hoppar den inte omkring och väsnas, och då ska du nog kolla lite på gummibussningar i släden för disken.

Jo man tackar för svar. Har försökt byta bur, skruvat hårdare osv. Inget hjälper. Glömde dock att säga att det inte är alltid det låter utan det är oftast när jag använder hårddisken men den kan även låta när den är i Idle men den kan också vara ljudlös när jag använder den för fullt. Det är ändå fel på den eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Asså, en rätt monterad modern ny disk ska inte skrika, kontakta butiken å klaga

Ja du katten, inte lätt ge råd till döva öron