Permalänk
Medlem

Nätverkskabel

Har försökt tillverka egna nätverkskablar att ha mellan router och ett par datorer. Tanken var att jag skulle få till de längderna jag ville ha. Sagt o gjort så köpte jag en 100 meters rulle, pressverktyg och ett gäng modulkontakter rj45.
Rullen jag köpt är http://cdon.se/hemelektronik/diverse/diverse-kbl-tp-100m-gra-cat5e-utp-rulle-p21350065
Mitt problem är att jag bara får ut 100Mbit på nätverket. Har testat att göra 3 korta kablar för att testa med samma resultat på alla. Vad jag har förstått så ska cat5e klara 1000Mbit. Det som gör mig fundersam är att på rullen står det 100MEGABIT ethernet, men även att det är cat5e.
Min kunskap inom området är mer eller mindre noll, så frågan är om jag har misslyckats med pressningen, köpt fel kabeltyp eller nått annat?
Med min gamla nätverkskabel så funkar 1Gbit nätverket som normalt.

Permalänk
Medlem

CAT5e ska klara gigabit.
Du har alltså testat med patchkablar kopplade till exakt samma utrustning, och får då ut gigabit?

Kan du kolla vilken hastighet/duplex nätverkskortet länkar upp i?

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ooosling:

Har försökt tillverka egna nätverkskablar att ha mellan router och ett par datorer. Tanken var att jag skulle få till de längderna jag ville ha. Sagt o gjort så köpte jag en 100 meters rulle, pressverktyg och ett gäng modulkontakter rj45.
Rullen jag köpt är http://cdon.se/hemelektronik/diverse/diverse-kbl-tp-100m-gra-cat5e-utp-rulle-p21350065
Mitt problem är att jag bara får ut 100Mbit på nätverket. Har testat att göra 3 korta kablar för att testa med samma resultat på alla. Vad jag har förstått så ska cat5e klara 1000Mbit. Det som gör mig fundersam är att på rullen står det 100MEGABIT ethernet, men även att det är cat5e.
Min kunskap inom området är mer eller mindre noll, så frågan är om jag har misslyckats med pressningen, köpt fel kabeltyp eller nått annat?
Med min gamla nätverkskabel så funkar 1Gbit nätverket som normalt.

Kabeln du länkar till är installationskabel, dvs enkardelig. Den lämpar sig dåligt för att klämma på RJ45:or på. (Visst det går, men man måste ha både teknik och tur så väl som bra verktyg). Du ska ha patchkabel, dvs flerkardelig.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Hedersmedlem

Du har köpt fel kabel. Entrådig installationskabel är enbart för användning i patchpaneler och fasta uttag. Passar inte att kontaktera lösa kontaker med. Dels blir kontakten dålig och entrådig kabel går lätt av vid upprepade böjningar. Du ska använda flertrådig patchkabel om du ska göra egna kablar.

Eventuellt kopplar du fel också. Är det kopplat vit/orange, orange, vit/grön, blå, vit/blå, grön, vit/brun, brun? Paren måste kopplas så annars riskerar de att separeras och tappa sina störningsdämpade egenskaper. Paren får inte heller tvinnas upp mer än drygt 10mm vid kontakterna, annars kan det bli problem av den anledningen också.

Tråden passar bättre här.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du har köpt fel kabel. Entrådig installationskabel är enbart för användning i patchpaneler och fasta uttag. Passar inte att kontaktera lösa kontaker med. Dels blir kontakten dålig och entrådig kabel går lätt av vid upprepade böjningar. Du ska använda flertrådig patchkabel om du ska göra egna kablar.

Eventuellt kopplar du fel också. Är det kopplat vit/orange, orange, vit/grön, blå, vit/blå, grön, vit/brun, brun? Paren måste kopplas så annars riskerar de att separeras och tappa sina störningsdämpade egenskaper. Paren får inte heller tvinnas upp mer än drygt 10mm vid kontakterna, annars kan det bli problem av den anledningen också.

Jag är väldigt tacksam för alla svar, kopplingen är gjord i den färgordning. Jag får helt enkelt göra om och göra rätt, får börja med och köpa rätt kabeltyp.
Det enda jag funderar på nu är märkningen på rullen.

Det står 100Mbit på bilden, men även att det är en cat5e.

Permalänk
Medlem

Du ska som sagt inte ha installationskabel. Den kabeln är inte gjord för att ha "lös" utan fast dragen i tex väggar etc. Kabel som inte är fastmonterad skall vara flerkardelig. Dvs många små metalltrådar istället för en per ledare.

Att den länkar 100mbit måste bero på att du inte fått kontakt mellan något av paren. 1gbit kräver fler ledare än vad 100mbit gör.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill dra om kablarna är ju ett alternativ att sätta uttag på kabeln du dragit, istället för att klämma kontakter.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Om du inte vill dra om kablarna är ju ett alternativ att sätta uttag på kabeln du dragit, istället för att klämma kontakter.

Ingen dum idé, men kommer köpa en ny rulle.
Återigen tack för alla svar.