Permalänk
Medlem

Sony RX-100 mk3

Senaste specsen:
20MP sensor (same as RX100/M2 models)
ISO 125-25600
24-70mm f/1.8-2.8 lens
Built in View finder (SVGA OLED Tru-Finder 1440k dots)
Tiltable screen (180 degrees up)
Record in XAVC S format 50mbit! (Same format of the Sony A7s but with no 4K output option).
Almost same size and weight as the current RX100/M2 models.
120fps @ 720p
Play Memories Apps
Upper and lower ISO limits on Auto ISO.
The built-in Auto ND filter
The enhanced IS mode
The AF focus follow
Zebra/Peak/Histogram

Permalänk
Medlem

Finns lite rykten om att det är en böjd/curvad sensor i den nya RX100 III versionen.. får väl se om det stämmer.
Kommer knappast förbeställa den.. men är intressant.

Är mer intresserad av A77 II uppdateringen till nuvarande A77, flaggskeppskameran för APS-C och A-mount, den kommer troligtvis också visas upp imorgon.
Ryktas också om en uppdaterad 16-50mm f2.8 II lins som ska lanseras i kit mer A77 II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Finns lite rykten om att det är en böjd/curvad sensor i den nya RX100 III versionen.. får väl se om det stämmer.
Kommer knappast förbeställa den.. men är intressant.

Är mer intresserad av A77 II uppdateringen till nuvarande A77, flaggskeppskameran för APS-C och A-mount, den kommer troligtvis också visas upp imorgon.
Ryktas också om en uppdaterad 16-50mm f2.8 II lins som ska lanseras i kit mer A77 II.

Nån lirare påstod att det var redan imorn som Sony skulle visa sin nya fullformatare som med curved sensor skulle kunna använda APS-C och m4/3 objektiv. Tror ju inte det blir imorn men om ett par år kan det ju faktiskt vara möjligt och en riktig killer.

Det sägs att rx100iii ska ha en pop-up sökare vilket ju är nice men inget som skulle få mig att uppgradera, vridbara skärmen duger gott för video.

A77ii kan bli spännande att se vad den åstadkommer. Sen är ju priset på A7s en faktor för många i videovärlden. Imo, om den kostar $4000 så får nog Panasonic höja takten på GH4 tillverkningen men om den kostar $1-2000 så kommer begagnatpriset på E-mount objektiven stiga.

Permalänk
Medlem

Har ju släppts drösvis med E-mount objektiv det senaste året.. verkar som Sony har prioriterat att få det till ett ordentligt system.

Men hoppas att dom funderar på fler A-mount objektiv snart också.. visst det finns hyffsat många bra.
Men endel skulle nog behöva uppdateras Zeiss 85mm f1.4 och 135mm f1.8 skulle behöva uppdateras till nya SSM2 från att vara med gammla screwdrive till exempel. Minolta 200mm f4 G Macro har Sony inte ens brytt sig om att släppa i Sony version.. så den finns bara snordyr begagnat. Minolta 400mm f4.5 G och Minolta 600mm f4 G finns inte heller i Sony version. Har för mig någon chef på Sony har uttalat sig om att dom ska bli seriösa och satsa mera på proffs sammt sikta på att gå om Nikon.. men det lär knappast hända om dom inte blir seriösa med att släppa nya objektiv till A-mount. Hoppas dom tar sig i kragen snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har ju släppts drösvis med E-mount objektiv det senaste året.. verkar som Sony har prioriterat att få det till ett ordentligt system.

Apropå nya e-mount objektiv. Detta för under 800 dollar är ju så billigt så man smäller av. Till och med billigare än m4/3s motsvarighet fast täcker fullformat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andea@SAR:

The last couple of days I am receiving different announcement dates for different Sony cameras. Not sure why this is happening but this is just to say that I am not 100% sure everything will be announced on April 30. For example I have been told by some that the A77II official announcement is May 2 while the RX100M3 should come on May 15. Well, maybe these camera will be officially unveiled in different dates in different geographic regions.
This is just to say that while the Sony WorldPhotoGala takes place on April 30 I am not sure if they will announce some or all stuff on that event although some sources said this will be the case (full A77II and RX100M3 announcement).
The good news is that ALL sources confirm these cameras are coming…and that is what matters

Får väl se om allt av intresse visas upp imorgon.. hoppas på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Får väl se om allt av intresse visas upp imorgon.. hoppas på det

Dom kanske visar playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Dom kanske visar playstation 5

När vi har framodlat grisar som kan flyga så finns det nog PS5 med tillbehör som kan spela Nintendo och Microsoft spel så man bara behöver en konsoll

Permalänk
Medlem

Senaste ryktet för RX100M3 är 24-70mm f/1.8-2.8 lins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Senaste ryktet för RX100M3 är 24-70mm f/1.8-2.8 lins.

Också bra men 28-100 som de sa först hade nog lockat mig personligen lite mer.

Permalänk
Medlem

Enligt SAR verkar det som det inte kommer info föränn imorgon

A77M2 and RX100M3 will be announced on May 1 at 10 am London time.

Altså 1 timme senare kl 11 Svensk tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Enligt SAR verkar det som det inte kommer info föränn imorgon

A77M2 and RX100M3 will be announced on May 1 at 10 am London time.

Altså 1 timme senare kl 11 Svensk tid.

Verkar vara lite rörigt när Sony ska läcka information. Samma grej var det ju med deras nya action cam på CES som ganska länge sades filma 4K i 60fps.

Permalänk
Medlem

helvete, nya codeken kan göra att jag kommer vilja byta upp mig,

20MP sensor (same as RX100/M2 models)
ISO 125-25600
24-70mm f/1.8-2.8 lens
Built in View finder (SVGA OLED Tru-Finder 1440k dots)
Tiltable screen (180 degrees up)
Record in XAVC S format (Same format of the Sony A7s but with no 4K output option).
Almost same size and weight as the current RX100/M2 models.
I have been told all other specs are the same of the current RX100II model.
Price is said to be around 800-850 Euro in Europe. Should be around $800-850 in USA (US price is my guess)

Permalänk
Medlem

Vi får tydligen vänta,

Well, this is really a surprise. I have been told by many trusted sources that Sony decided the very last days to split the announcement of the new cameras! The A77M2 is coming in a couple of hours (10am London time) while the RX100M3 will be announced later (likely May 15). UPDATE: Also the A7s pricing announcement has been delayed!

Add to this that Sony also decided to make different announcements in different regions. As you can see from the Hong Kong flyer (image below) the A77MII will be announced on may 7 in Hong Kong. A bit of a mess I know

Permalänk
Medlem

Verkar ha släppts lite info om A77II men tycker fortfarande det är många frågetecken.

Nytt batteri som var nästan dubbelt så kraftfullt som ryktades om, verkar lysa med sin frånvaro.

Information om eventuella förbättringar på EVF (den elektroniska sökaren) lyser med sin frånvaro..
enligt mig en av dom absolut viktigaste sakerna att förbättra.

Fortfarande inga direkt jämförande tester mellan A77 och A77II på olika ISO..
men man får väl hoppas den nya kameran är bättre på höga ISO'n..
A77II ISO 100-25600 (vs. A77 ISO 100 - 16000)
Trodde det skulle bli någon drastisk skillnad här.. som ISO 200K eller 400K..

Inte sett någon information om blixtskon.. på A77 var det iISO (Minolta skon).
på A99 var det den nya för (Sony kameror) ISO blixstskon + en dålig adapter som gjorde att många klagade på att blixt med adapter lätt kunde tappas i marken.
Antar att A77II har nya ISO blixtskon.. men står inget om någon ny förbättrad adapter för dom som har iISO blixtar.
Inte heller någon info om några nya blixtar.. tror bara det finns 1 enda ISO blixt av Sony original blixtar.
Mot 14st orginal iISO blixtar om man räknar Minolta och Sony blixtar.

SAR (Sony Alpha Rumors) har också påstått att en ny uppdaterad 16-50mm f2.8 lins skulle släppas i samband med A77II.
Ingen info än heller om vad som är nytt.. mer än "Yes, there is a very small upgrade. I will try to get some details about it."

Inte heller några andra A-mount objektiv som det skrivs om :/
tycker det känns lite dåligt om dom skulle göra ett A-mount event av det hela (vänta med lanseringen av RX100M3)
så borde det finnas mer att visa.

http://www.sonyalpharumors.com/sony-a77ii-officially-announce...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Apropå nya e-mount objektiv. Detta för under 800 dollar är ju så billigt så man smäller av. Till och med billigare än m4/3s motsvarighet fast täcker fullformat.

http://www.youtube.com/watch?v=eC1SukD_m_M

Ugh väldigt dålig skärpa var det.. förstår varför det är billigt
http://www.sonyalpharumors.com/mitakon-50mm-f0-95-fe-lens-tes...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ugh väldigt dålig skärpa var det.. förstår varför det är billigt
http://www.sonyalpharumors.com/mitakon-50mm-f0-95-fe-lens-tes...

Jag som filmar tycker den är helt ok, sen måste man ju tänka att den inte bara är billig. Den är 14ggr billigare än konkurrenten. Det är ju 70 000kr som man kan lägga på andra objektiv, väska, stativ osv

Men visst, det är inte som jag skulle köpa den. Om inte A7s visade sig i min prisklass, vilket jag tvivlar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ugh väldigt dålig skärpa var det.. förstår varför det är billigt
http://www.sonyalpharumors.com/mitakon-50mm-f0-95-fe-lens-tes...

Jag har inte pixelpeepat bilderna själv men många i komentarerna menar att det visst är skarpt. Det är bara att FF vid 0.95 innebär att bara en ögonfrans är i skärpa. Ska kolla själv sen plus att det är ju först när det kommer riktiga test från någon annan än företaget som det räknas.
Oftast är ju företag förvånansvärt dåliga på att testa sina produkter. Ta tex GH4, alla filmer Panasonic gjorde själva var lite sådär medans det användarna gjort är fantastiskt.

Känns som vi är lite OT nu men det rätar väl till sig så fort det kommer mer nyheter om rx100m3

Permalänk
Medlem

Första bilderna läckta,
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-hot-first-rx100m3-images-l...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mhhm rave review lol
låter mer som någon försäljare än review.

Visst det är en intressant liten kamera, men det jag störde mig mest på är nog greppet (som inte finns där från början).
Sökaren är ju på rätt sida det är förvånande tycker allt oftast är på fel sida när man är vänsterhänt

Sökaren att köpa till RX100M2 var lite väl dyr, har inte köpt till den än.. även om jag specifikt väntade på RX100M2 för att det gick att köpa till sökare till den.. Sony FDA-EV1MK Elektronisk sökare 3989:- på Japanphoto.

Bättre lins Zeiss 24-70mm f/1.8-2.8 lens vs. Zeiss 28-100mm f/1.8-4.9 + sökaren är största anledningen till att skaffa nya kameran.

Får väl se det blir nog någon ny lins innan denna.. är ganska sugen på ett 70-400 eller 70-200 först.

Detta är RX100M1 med ett grepp.. (aka Hasselblad Stellar) undrar om träbiten säljes löst

Permalänk
Medlem

Mer specs, verkligen en kraftig liten sak.

20MP sensor (same as RX100/M2 models)
ISO 125-25600
24-70mm f/1.8-2.8 lens
Built in View finder (SVGA OLED Tru-Finder 1440k dots)
Tiltable screen (180 degrees up)
Record in XAVC S format 50mbit! (Same format of the Sony A7s but with no 4K output option).
Almost same size and weight as the current RX100/M2 models.
120fps @ 720p
Play Memories Apps
Upper and lower ISO limits on Auto ISO.
The built-in Auto ND filter
The enhanced IS mode
The AF focus follow
Zebra/Peak/Histogram

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vilket? Hur den ser i mörkret? Så där ska ju kameror se ut nuförtiden.

Han var ganska duktig på sin lilla ministeadicam.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Vilket? Hur den ser i mörkret? Så där ska ju kameror se ut nuförtiden.

Han var ganska duktig på sin lilla ministeadicam.

Kameror ja, men inte pyttesmå kompaktkameror:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kameror ja, men inte pyttesmå kompaktkameror:)

Iofs sant men sensorn är ganska stor i den trots allt.

Men visst, håller med. Åker ju 8:or runt min S100 (=

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Nu klurar jag.. Lite av märkesb*#!gen i mig vaknade ...

B&H kränger Hasselblad Stellar för $999. Detta är alltså en RX100 mk1 om jag inte har missförstått något.

Varför i all dar skulle man vilja betala detta extra för en kamera som ENDAST skriver om EXIF och döljer alla spår av Sony RX100? Well, eg. är det bland de mest korkade man kan göra

Men, oavsett - är det värt att sälja sin S100 för säg 1500:- och slå till på en sånhär? Skulle Ni köpt en RX100 mk1 idag?
Räknar man 9000 SEK - 1500:- = 7500:-. Det blir då typ 7500:- för en RX100..

*klurar*

Man betalar ju massor för en cool kamera

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Nu klurar jag.. Lite av märkesb*#!gen i mig vaknade ...

B&H kränger Hasselblad Stellar för $999. Detta är alltså en RX100 mk1 om jag inte har missförstått något.

Varför i all dar skulle man vilja betala detta extra för en kamera som ENDAST skriver om EXIF och döljer alla spår av Sony RX100? Well, eg. är det bland de mest korkade man kan göra

Men, oavsett - är det värt att sälja sin S100 för säg 1500:- och slå till på en sånhär? Skulle Ni köpt en RX100 mk1 idag?
Räknar man 9000 SEK - 1500:- = 7500:-. Det blir då typ 7500:- för en RX100..

*klurar*

Man betalar ju massor för en cool kamera

Jag ångrar på riktigt att jag inte la till tusen spänn och fick en LX100 från Leica istället för Panasonic.
Lite för bättre design imo. Lite för att Lightroom ingår. Men mest för att reta min omvärld
Jag hade lätt köpt Hasselblad (även om det är ett hån mot Hasselblad) bara för skoj skull om det skillde lite i pris.

Jag hade inte köpt mk1 idag men mk2. Har haft bägge och jag gillade tvåan mycket mer.
Men va fan, klart du ska ha trean om du ska ha en.