Rätt till kopia av kollektivavtal?

Permalänk
Medlem

Rätt till kopia av kollektivavtal?

Hej,

Är nyanställd via bemanning i en kortare period (3 månader). I mitt anställningsavtal står att jag omfattas av Unionens kollektivavtal.
Självfallet bad jag om att få en kopia på detta från min bemanningschef så jag ser vad som gäller mig. Icke sa nicke.
Sen vände jag mig till Unionen, och även de vägrar mig en kopia. De säger till mig att lösa en från min bemanningschef, varvid jag påpekar att min bemanningschef fått instruktioner från Unionen att inte lämna ut kopia till ej fackligt anslutna, vilket jag inte är.

Så - för att få ut en kopia på avtalet så behöver jag alltså bli medlem i deras lilla klubb? Borde inte jag ha en laglig RÄTT att se vad för anställningsvillkor jag har utan att betala för det? För mig så känns detta som utpressning, alternativt ocker.

Någon som har någon matnyttig info? Mer än att "Ja, det är såhär Unionen och andra jobbar". Det vet jag redan. Får de verkligen göra såhär?
Min tidigare mening om att fackförbund är obsoleta och byråkratiska giganter växer sig bara starkare och starkare.

/Monkey

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Är nyanställd via bemanning i en kortare period (3 månader). I mitt anställningsavtal står att jag omfattas av Unionens kollektivavtal.
Självfallet bad jag om att få en kopia på detta från min bemanningschef så jag ser vad som gäller mig. Icke sa nicke.
Sen vände jag mig till Unionen, och även de vägrar mig en kopia. De säger till mig att lösa en från min bemanningschef, varvid jag påpekar att min bemanningschef fått instruktioner från Unionen att inte lämna ut kopia till ej fackligt anslutna, vilket jag inte är.

Så - för att få ut en kopia på avtalet så behöver jag alltså bli medlem i deras lilla klubb? Borde inte jag ha en laglig RÄTT att se vad för anställningsvillkor jag har utan att betala för det? För mig så känns detta som utpressning, alternativt ocker.

Någon som har någon matnyttig info? Mer än att "Ja, det är såhär Unionen och andra jobbar". Det vet jag redan. Får de verkligen göra såhär?
Min tidigare mening om att fackförbund är obsoleta och byråkratiska giganter växer sig bara starkare och starkare.

/Monkey

Är det mindre företag man jobbar för kan det ofta vara bra att vara medlem i facket, själv fått dra nytta av de pga att de inte skötte sig alls som de skulle.
Men att du inte får ut ditt kollektivavtal tycker jag låter konstigt!

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Hedersmedlem

Din arbetsgivare ska lämna ut det. Alla avtal de vill hänvisa till måste kunna göras tillgängliga.

Alternativt om du bara vill ha avtalet kan du kanske be en eventuell fack-klubb eller annan anställd som är Unionenmedlem att skriva ut avtalet till dig. Alla medlemmar har tillgång till avtalen.

Alla kollektivavtal finns på Unionens hemsida. Man behöver inte logga in.
http://www.unionen.se/rad-och-stod/om-kollektivavtal/sok-koll...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Unionen har all rätt att vägra dig individuell service om du inte är medlem - se Blofeld's svar ovan.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkaaaa:

Är det mindre företag man jobbar för kan det ofta vara bra att vara medlem i facket, själv fått dra nytta av de pga att de inte skötte sig alls som de skulle.
Men att du inte får ut ditt kollektivavtal tycker jag låter konstigt!

Jag har själv stämt ett tidigare (större) företag då de sparkade mig felaktigt. Du har samma rättigheter som icke-fackligt anslutna. Gjorde detta utan någon facklig hjälp.

Jag kan säkert leta upp det på unionens hemsida då (fanns inte där förr) men frågan återstår - får de verkligen bete sig såhär?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Unionen har all rätt att vägra dig individuell service om du inte är medlem - se Blofeld's svar ovan.

Okej att det inte är en offentlig handling, det har jag inte något emot. Men de borde vara tillgängliga för -alla- som omfattas av avtalet, i mina ögon. Något annat är bara moraliskt tvivelaktigt. Jag ber inte om individuell service. Jag påstår att jag ha rätt att få en kopia av avtalet, det behöver inte komma från Unionen, men då ska de fanemig inte säga till bemanningsföretagen att inte dela med sig av dem till sina anställda.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag har själv stämt ett tidigare (större) företag då de sparkade mig felaktigt. Du har samma rättigheter som icke-fackligt anslutna. Gjorde detta utan någon facklig hjälp.

Jag kan säkert leta upp det på unionens hemsida då (fanns inte där förr) men frågan återstår - får de verkligen bete sig såhär?

Jo de vet jag, men det är mycket jobb att göra själv, det är ju det jobbet som du ger till facket så allt du gör är att ge informationen till dom om vad som har hänt osv så det underlättar för många om de skulle hamna i den sitsen att låta de sköta jobbet ist, både kunskapsmässigt och jobb mässigt.

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Okej att det inte är en offentlig handling, det har jag inte något emot. Men de borde vara tillgängliga för -alla- som omfattas av avtalet, i mina ögon. Något annat är bara moraliskt tvivelaktigt. Jag ber inte om individuell service. Jag påstår att jag ha rätt att få en kopia av avtalet, det behöver inte komma från Unionen, men då ska de fanemig inte säga till bemanningsföretagen att inte dela med sig av dem till sina anställda.

Du omfattas inte av hela avtalet, vissa delar gäller endast medlemmar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du omfattas inte av hela avtalet, vissa delar gäller endast medlemmar.

Det är inte alls min bild. Jag har varit förtroendevald för Unionen i åtta år och har aldrig stött på någon del av det kollektivavtal jag jobbat under som inte har gällt för alla anställda.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Arbetsgivaren behöver inte lämna ut detta. De har avtal med Unionen/Facket inte med arbetstagaren. U/F skall se till att arbetsgivaren följer avtalet.

Nu finns det ju att tillgå på deras webbsida...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Din arbetsgivare ska lämna ut det. Alla avtal de vill hänvisa till måste kunna göras tillgängliga.

Alternativt om du bara vill ha avtalet kan du kanske be en eventuell fack-klubb eller annan anställd som är Unionenmedlem att skriva ut avtalet till dig. Alla medlemmar har tillgång till avtalen.

Alla kollektivavtal finns på Unionens hemsida. Man behöver inte logga in.
http://www.unionen.se/rad-och-stod/om-kollektivavtal/sok-koll...

Varför kan de inte bara hänvisa en hit istället för att på bästa byråkratiska manéer säga be mig dra dit pepparn växer alternativt spamma mig i telefonkö med 'bli medlem nu!' istället för att ge mig köinformation..

Skrivet av EyeNEye:

Arbetsgivaren behöver inte lämna ut detta. De har avtal med Unionen/Facket inte med arbetstagaren. U/F skall se till att arbetsgivaren följer avtalet.

Nu finns det ju att tillgå på deras webbsida...

Jo jag ser det nu. Det fanns inte där förr, kanske har de tänkt om då fler än jag reagerat?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Varför kan de inte bara hänvisa en hit istället för att på bästa byråkratiska manéer säga be mig dra dit pepparn växer alternativt spamma mig i telefonkö med 'bli medlem nu!' istället för att ge mig köinformation..

Jo jag ser det nu. Det fanns inte där förr, kanske har de tänkt om då fler än jag reagerat?

De kanske inte vet själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jo jag ser det nu. Det fanns inte där förr, kanske har de tänkt om då fler än jag reagerat?

Möjligtvis. De vill väl hellre värva en medlem och tjäna pengar. Istället för att lägga upp allt med instruktioner etc. på deras sajt.

Vad jag sedan tycker om Unionen kan jag utelämna...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Okej att det inte är en offentlig handling, det har jag inte något emot. Men de borde vara tillgängliga för -alla- som omfattas av avtalet, i mina ögon. Något annat är bara moraliskt tvivelaktigt. Jag ber inte om individuell service. Jag påstår att jag ha rätt att få en kopia av avtalet, det behöver inte komma från Unionen, men då ska de fanemig inte säga till bemanningsföretagen att inte dela med sig av dem till sina anställda.

Rätta mig om jag har fel, men du skrev ju att du hörde av dig till Unionen och bad om en kopia av avtalet - dvs du bad dem göra ett jobb åt dig... Är inte det en individuell service? Sedan kan jag nog tycka att ett gott bemötande samt en hänvisning till deras hemsida hade varit en god investering från Unionens sida - vem vet, kanske hade det fått dig att ta ett steg närmare ett medlemskap.

För övrigt, vem påstår att Unionen sagt åt bemanningsföretagen att inte dela ut avtalet - den aktuella chefen? Känns inte som någon trovärdig källa i så fall...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är inte alls min bild. Jag har varit förtroendevald för Unionen i åtta år och har aldrig stött på någon del av det kollektivavtal jag jobbat under som inte har gällt för alla anställda.

Felskrivet av mig, Kollektivavtal kan innehålla delar som inte omfattar alla anställda utan endast de som är fackligt anslutna, sen kan arbetsgivaren förstås använda sig av kollektivavtalet mot alla anställda men det är inte något som alltid fordras.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Där jag jobbar kan vem som helst ladda ner gällande kollektivavtal. Däremot bekostar såklart facket inte den tryckta utgåvan till andra än sina medlemmar.
Inget hindrar arbetsgivaren från att beställa hem tryckta ex till alla anställda men det har aldrig hänt.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Felskrivet av mig, Kollektivavtal kan innehålla delar som inte omfattar alla anställda utan endast de som är fackligt anslutna, sen kan arbetsgivaren förstås använda sig av kollektivavtalet mot alla anställda men det är inte något som alltid fordras.

Att du förtydligade dig gör inte att min kommentar ovan ändrats.

Ett kollektivavtal gäller för alla anställda, även de som inte är fackligt anslutna. Sedan kan det finnas extra avtal på central och lokal nivå, men det är inte kollektivavtal. Tex så hade dåvarande CF ett extra avtal med min tidigare arbetsgivare som i några få aspekter var bättre än kollektivavtalet, men det var inget kollektivavtal.

Kom gärna med exempel om du tycker att jag har fel. Jag kan kanske lära mig något.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Att du förtydligade dig gör inte att min kommentar ovan ändrats.

Ett kollektivavtal gäller för alla anställda, även de som inte är fackligt anslutna. Sedan kan det finnas extra avtal på central och lokal nivå, men det är inte kollektivavtal. Tex så hade dåvarande CF ett extra avtal med min tidigare arbetsgivare som i några få aspekter var bättre än kollektivavtalet, men det var inget kollektivavtal.

Kom gärna med exempel om du tycker att jag har fel. Jag kan kanske lära mig något.

Ett kollektivavtal gäller för samtliga anställda om inget annat anges, vilket det sällan görs. Det finns dock möjlighet att skriva in att delar av avtalet endast gäller de fackligt anslutna, det jag drar till minnes är övertidsersättning eller om det var övertidstimmar där kollektivavtalet gav en nivå och anställningsavtalet för de icke anslutna gav en annan helt korrekt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Arbetsgivaren behöver inte lämna ut detta. De har avtal med Unionen/Facket inte med arbetstagaren. U/F skall se till att arbetsgivaren följer avtalet.

Nu finns det ju att tillgå på deras webbsida...

Är det någon speciell paragraf som gör att arbetsgivaren inte behöver lämna ut avtalet de hänvisar till i kontraktet?

Det låter ju väldigt märkligt att arbetstagaren blir ombedd att skriva under ett kontrakt där vissa delar är hemliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Är det någon speciell paragraf som gör att arbetsgivaren inte behöver lämna ut avtalet de hänvisar till i kontraktet?

Det låter ju väldigt märkligt att arbetstagaren blir ombedd att skriva under ett kontrakt där vissa delar är hemliga.

Det kan omöjligt vara hemligt, då det ligger på deras hemsida.

Företag har inga skyldigheter att lämna ut kollektivavtalet, det är facket som gör. Till de som betalar avgiften.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Borde man inte ha rätt att läsa de avtal/kontrakt man skriver under för att godkänna? Annars vet man ju inte vad man godkänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Borde man inte ha rätt att läsa de avtal/kontrakt man skriver under för att godkänna? Annars vet man ju inte vad man godkänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är fortfarande ett avtal mellan Företaget A och Unionen/Facket.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ett kollektivavtal gäller för samtliga anställda om inget annat anges, vilket det sällan görs. Det finns dock möjlighet att skriva in att delar av avtalet endast gäller de fackligt anslutna, det jag drar till minnes är övertidsersättning eller om det var övertidstimmar där kollektivavtalet gav en nivå och anställningsavtalet för de icke anslutna gav en annan helt korrekt.

Skrivet av henkiii:

Är det någon speciell paragraf som gör att arbetsgivaren inte behöver lämna ut avtalet de hänvisar till i kontraktet?

Det låter ju väldigt märkligt att arbetstagaren blir ombedd att skriva under ett kontrakt där vissa delar är hemliga.

Skrivet av EyeNEye:

Det kan omöjligt vara hemligt, då det ligger på deras hemsida.

Företag har inga skyldigheter att lämna ut kollektivavtalet, det är facket som gör. Till de som betalar avgiften.

Skrivet av Ralleballe:

Borde man inte ha rätt att läsa de avtal/kontrakt man skriver under för att godkänna? Annars vet man ju inte vad man godkänt.

Skrivet av EyeNEye:

Det är fortfarande ett avtal mellan Företaget A och Unionen/Facket.

Kollade upp detta nu. Enligt 26 och 27 §§ MBL (Medbestämmandelagen)

"Arbetsgivare som är medlem i arbetsgivarorganisation som genom kollektiva förhandlingar tecknat kollektivavtal omfattas automatiskt av riksavtalet och är skyldig att tillämpa dess regler för samtliga anställda inom avtalsområdet oavsett om dessa är medlemmar i arbetstagarorganisationen eller ej"

Dvs om ett företag tecknar ett kollektivavtal, som är ett lagligt begrepp, så gäller hela avtalet för alla anställda. Sedan kan det finnas lokala avtal mellan en lokal fack-klubb och företaget, men det är inte ett kollektivavtal.

Det står uttryckligen i förarbetet till lagen att detta är till för att företaget inte ska kunna anställa icke anslutna på sämre villkor än de som är fackligt anslutna för att på så vis dumpa löner eller villkor.

Vidare så är det så att den part som hänvisar till ett avtal måste göra avtalet tillgängligt för den andra parten, så när din arbetsgivare hänvisar till kollektivavtalet måste de också kunna ge dig ett ex. Förr var det vanligt att man behövde logga in för att komma åt kollektivavtalen, men så är det oftast inte längre. Alla fackförbund som jag kommit i kontakt med har sina kollektivavtal tillgängliga för alla och en var att ladda ner från deras hemsida. Men som sagt är det arbetsgivaren som ska se till att du får ett ex om du begär det. Facket har inget med det hela att göra om du inte är medlem.

Jag måste säga att det är väldigt konstigt att Unionen vägrat att ge dig en kopia med hänvisning till att du inte var medlem. Det hade bara varit att hänvisa till deras egen hemsida. De kanske tolkade det som att du ville ha en kopia skickad till dig via post, vilket du kan få om du är medlem.

Kan säga att jag som förtroendevald flera gånger försökte förhandla till mig bättre villkor för våra medlemmar jämfört med de som inte var anslutna, men lyckades nog inte en enda gång. Det ligger ofta inte i ett företags intresse att särbehandla vissa anställda.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Verkar som TS har fått svar på sin fråga, så jag ska inte lägga mig i.
Däremot skulle jag vilja lägga in mina tankar lite off-off-topic.

Jag kan tycka ibland att om man är anställd på ett företag som har kollektivavtal, men själv inte är medlem i facket, så ska man inte kunna dra nytta av allt det som våra fackförbund arbetat fram.
Rätt till betald semester, MBL, ATF, försäkringar, Lön samt lönestegringar, Anställningsskydd osv osv har våra fackförbund sett till att vi har. Hade det inte varit för att dom flesta anslöt sig till fack, och gjorde de starka, så hade vi ju inte haft alla dessa fördelar. Att nästan alla var anslutna gjorde att facken blev starka och hade något att säga till om. De förde våran röst sas...

Att nu åka snålskjuts på något som vi anslutna fortfarande är med och betalar för tycker jag är rätt ruttet. Medlemsavgiften är ju faktiskt inte så hög..
Men men, möjligheten finns ju så då är det klart att vissa vill spara in på dom slantarna. Går vi alla ur facken, så slutar dom att existera och då kommer våra vilkor försivnna...å det kvickt kan jag lova..

Aja, det var mina fem cent iaf

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Verkar som TS har fått svar på sin fråga, så jag ska inte lägga mig i.
Däremot skulle jag vilja lägga in mina tankar lite off-off-topic.

Jag kan tycka ibland att om man är anställd på ett företag som har kollektivavtal, men själv inte är medlem i facket, så ska man inte kunna dra nytta av allt det som våra fackförbund arbetat fram.
Rätt till betald semester, MBL, ATF, försäkringar, Lön samt lönestegringar, Anställningsskydd osv osv har våra fackförbund sett till att vi har. Hade det inte varit för att dom flesta anslöt sig till fack, och gjorde de starka, så hade vi ju inte haft alla dessa fördelar. Att nästan alla var anslutna gjorde att facken blev starka och hade något att säga till om. De förde våran röst sas...

Att nu åka snålskjuts på något som vi anslutna fortfarande är med och betalar för tycker jag är rätt ruttet. Medlemsavgiften är ju faktiskt inte så hög..
Men men, möjligheten finns ju så då är det klart att vissa vill spara in på dom slantarna. Går vi alla ur facken, så slutar dom att existera och då kommer våra vilkor försivnna...å det kvickt kan jag lova..

Aja, det var mina fem cent iaf

Jag kan bara hålla med dig och som medlem tycker jag såklart att det vore bättre om alla drog sitt strå till stacken än att snylta på sina arbetskamrater.

Däremot tycker jag att du missar en sak.

Den dagen kollektivavtalets förmåner inte gäller ALLA så blir det ju billigare för företagen att anställa icke-medlemmar och då blir det bekymmer på andra sätt.
Det är bättre att låta dom som vill åka snålskjuts göra det. Dom flesta har ändå hygglig moral och betalar sin medlemsavgift.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Skrivet av Staropramen:

Jag kan bara hålla med dig och som medlem tycker jag såklart att det vore bättre om alla drog sitt strå till stacken än att snylta på sina arbetskamrater.

Däremot tycker jag att du missar en sak.

Den dagen kollektivavtalets förmåner inte gäller ALLA så blir det ju billigare för företagen att anställa icke-medlemmar och då blir det bekymmer på andra sätt.
Det är bättre att låta dom som vill åka snålskjuts göra det. Dom flesta har ändå hygglig moral och betalar sin medlemsavgift.

Ja det är ju därför systemet än så länge funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Rätta mig om jag har fel, men du skrev ju att du hörde av dig till Unionen och bad om en kopia av avtalet - dvs du bad dem göra ett jobb åt dig...

Enbart för att bemanningsföretaget efter Unionens instruktioner vägrade dela med sig av kollektivavtalet - hade kontakt med 2 "bemanningschefer" och båda gav mig samma svar.

Skrivet av Staropramen:

Jag kan bara hålla med dig och som medlem tycker jag såklart att det vore bättre om alla drog sitt strå till stacken än att snylta på sina arbetskamrater.

Jag har inte många positiva erfarenheter av facken IDAG. De kan inte bara leva på gamla meriter. Jag har en bror som blev utfryst från en arbetsplats då han inte ville gå med i facket. Jag har själv blivit pressad att gå med då de ville ha med mig i nån form av facklig representation på jobbet, och blev tokiga när jag sa att jag inte var facklig medlem. Blev inte utfryst själv, men inte långt därifrån. Jag har blivit nekad min rätt att löneförhandla då löneförhandlingarna skedde med Unionen, där det förhandlades fram en minsta löneökning som var lägre än inflationen. Sen gavs denna till alla anställda. Bra jobbat där Unionen, som tydligen har rätt att löneförhandla å mina vägnar när jag inte vill ha med er att göra.

Jag vet om att facken har gjort mycket bra historiskt sett. Men man måste göra bra saker i nutid också, och jag ser det inte. Kom inte och påstå att alla positiva rättigheter som vi har är facken som löst, starka människor löser saker med eller utan en organisation i ryggen. Idag tycker jag att facken står för utpressning, byråkrati, och fascism.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

EJag har blivit nekad min rätt att löneförhandla då löneförhandlingarna skedde med Unionen, där det förhandlades fram en minsta löneökning som var lägre än inflationen. Sen gavs denna till alla anställda. Bra jobbat där Unionen, som tydligen har rätt att löneförhandla å mina vägnar när jag inte vill ha med er att göra.

Kollektivavtalet anger bara "golvet" för löner och andra villkor. Det finns inget formellt som hindrar dig att själv förhandla fram bättre villkor med din arbetsgivare. Men i praktiken brukar inte arbetsgivaren vara så intresserad av det.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

....
Jag har inte många positiva erfarenheter av facken IDAG. De kan inte bara leva på gamla meriter. Jag har en bror som blev utfryst från en arbetsplats då han inte ville gå med i facket. Jag har själv blivit pressad att gå med då de ville ha med mig i nån form av facklig representation på jobbet, och blev tokiga när jag sa att jag inte var facklig medlem. Blev inte utfryst själv, men inte långt därifrån. Jag har blivit nekad min rätt att löneförhandla då löneförhandlingarna skedde med Unionen, där det förhandlades fram en minsta löneökning som var lägre än inflationen. Sen gavs denna till alla anställda. Bra jobbat där Unionen, som tydligen har rätt att löneförhandla å mina vägnar när jag inte vill ha med er att göra.
...

inflationen för 2013 var ungefär 0, du menar alltså att du fick en lägre lön(lönesänkning)?