Permalänk
Medlem

Rengöra speglarna 600D

Hej! Under en lång tid har jag sett smuts igenom sökaren men inte på bilderna, vilket betyder att speglarna är smutsiga. Rengjorde den nedre (rörande) spegeln, men det blev ingen skillnad, så jag misstänker nu att den övre spegeln är boven. hur kan jag rengöra den? kan man skicka kamerahuset till t.ex Scandinavianphoto för en rengöring?

Permalänk
Medlem

Ytan som syns ovanför den stora "rörliga" spegeln i kamerahuset är inte en spegel utan kamerans mattglas (engelska: Focusing screen).
Om du vill ha nåt nytt att googla på.

Sen har du förmodligen ett spegelprisma ovanför mattglaset, men dessa brukar hålla sig rena eftersom de är rätt bra tillslutna från damm osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Ytan som syns ovanför den stora "rörliga" spegeln i kamerahuset är inte en spegel utan kamerans mattglas (engelska: Focusing screen).
Om du vill ha nåt nytt att googla på.

Sen har du förmodligen ett spegelprisma ovanför mattglaset, men dessa brukar hålla sig rena eftersom de är rätt bra tillslutna från damm osv.

Tack så mycket! Jag har noll erfarenhet av att rengöra, så är det säkrast att lämna in den? Pris spelar ingen roll

Permalänk
Inaktiv

Google efter vem som är Canon service verkstad. Ta kontakt och skicka in. Brukar int gå på många kronor.

Permalänk
Medlem

Prova först att vända kamerahuset med öppningen nedåt och blåsa lätt från sidan (aldrig rakt in). Eller ta en sån liten blåsbälg och försök blåsa lite försiktigt på glaset.

Dammet sitter f.ö. garanterat på mattskivan om du ser det "skarpt" i sökaren. Om det satt någonstans på vägen skulle du inte se det eftersom okularet (som du tittar i) är fokuserat precis på mattskivan.

Permalänk
Medlem

Köp en burk tryckluft eller blåsbälj och blås bort det försiktigt.
Själv kör jag med microfiber + blåsbälg med mjuk borste för att få skiten lös. Sen blåser jag bort det och jag har inget skräp på någon kamera.

Om det nu är så att den är såpass full av junk borde du kanske göra en sensorrengöring också. Tro det eller ej men det blir en jättestor skillnad om du har haft din kamera några år, fått skit i den och tagit 10-20k bilder.

Jag har tagit 50-60k bilder med min kamera och varje gång jag fått sensorn rengjort blir det en ny kamera

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Hej! Under en lång tid har jag sett smuts igenom sökaren men inte på bilderna, vilket betyder att speglarna är smutsiga. Rengjorde den nedre (rörande) spegeln, men det blev ingen skillnad, så jag misstänker nu att den övre spegeln är boven. hur kan jag rengöra den? kan man skicka kamerahuset till t.ex Scandinavianphoto för en rengöring?

Nu verkar det ju ha gått bra denna gången, men dessa speglar (ja det sitter ju en lite mindre bakom den stora åxå) ska man helst inte röra. Det reflektiva skiktet ligger på ovansidan och inte undersidan, som en vanlig spegel, och det är väldigt lätt att skada det.