Alla datorer förutom en får kontakt med internet

Permalänk
Medlem

Alla datorer förutom en får kontakt med internet

Hej

Fick ett "roligt" problem igår. Använde min dator innan jag stack till jobbet under dagen, sen när jag kom tillbaka så fungerade inte internet plötsligt. Datorn har stått orörd under tiden jag var borta

Får kontakt med routern, dock är det lite random om den säger att jag har internetaccess eller inte.
Får kontakt med alla andra datorer i nätverket
Alla andra datorer kommer åt internet
Har resetat inställningarna i routern utan resultat

Någon som har en bra idé vad som kan ha skett?

Testat att ansluta via nätverkskabel till en utav datorerna som har kontakt med internet, dock inget resultat där heller (detta har fungerat innan). Dock inte med kabel direkt till routern än så länge, tänkte fråga innan jag drar iväg hela burken för att undersöka detta.

Permalänk
Medlem

har haft något liknande.
testat att köra diagnistiken (om du använder windows)? då begär datorn bl.a ett uppdaterat IP av routern vilket löste mitt problem.

Permalänk
Medlem

Testat detta. Nollställt mitt nätverkskort, kört diagnostic. Men han säger att allt verkar funka, men får inte kontakt med microsoft.com :S

Permalänk
Medlem

- pinga routern (din gateway)
- pinga 192.36.125.18
- pinga ping.sunet.se

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att kolla om du fått en IP-adress tilldelad dig av din DHCP-server.

Detta kan göras genom gå in på detaljer på ditt nätverkskort. Där det då står om du fått en IP-adress tilldelad av din DHCP-server eller inte.

Om du har fått en IP-adress tilldelad dig från din DHCP-server så kan du prova att pinga din default gateway. Svarar den?

Om din default gateway svarar betyder det att du åtminstone kan nå din router, och att problemet är när din trafik ska ut på Internet.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

- pinga routern (din gateway)
- pinga 192.36.125.18
- pinga ping.sunet.se

Den får kontakt med allt, men kommer inte ut på internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopedog:

Jag skulle börja med att kolla om du fått en IP-adress tilldelad dig av din DHCP-server.

Detta kan göras genom gå in på detaljer på ditt nätverkskort. Där det då står om du fått en IP-adress tilldelad av din DHCP-server eller inte.

Om du har fått en IP-adress tilldelad dig från din DHCP-server så kan du prova att pinga din default gateway. Svarar den?

Om din default gateway svarar betyder det att du åtminstone kan nå din router, och att problemet är när din trafik ska ut på Internet.

Japp, allt stämmer.
IPadress, kan pinga och kan tom komma åt routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikroma:

Den får kontakt med allt, men kommer inte ut på internet

Om det är så som du säger så har din dator redan kontakt med Internet.

Eftersom 192.36.125.18 är ping.sunet.se och den är på Internet så kommer du åt Internet.
Det andra testet med ping.sunet.se visar att namnuppslag fungerar, så det är inget problem med din DNS heller.

En gissning är att du har någon brandväggsinställning som är fel som gör att vissa saker inte fungerar. För baserat på vad du skrivit ovan så har den datorn kontakt med Internet.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikroma:

Den får kontakt med allt, men kommer inte ut på internet

Vad har du för internetleverantör och router?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av Nikroma:

Dock inte med kabel direkt till routern än så länge, tänkte fråga innan jag drar iväg hela burken för att undersöka detta.

Detta är steg 1 vid felsökning, alltså att ta bort så många faktorer man bara kan. Börja med kabel UTAN router, sedan kabel till router, sen trådlöst... osv. Prova också med flera nätverkskablar om du har det.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopedog:

Om det är så som du säger så har din dator redan kontakt med Internet.

Eftersom 192.36.125.18 är ping.sunet.se och den är på Internet så kommer du åt Internet.
Det andra testet med ping.sunet.se visar att namnuppslag fungerar, så det är inget problem med din DNS heller.

En gissning är att du har någon brandväggsinställning som är fel som gör att vissa saker inte fungerar. För baserat på vad du skrivit ovan så har den datorn kontakt med Internet.

Har inaktiverat det jag har haft ett tag. Har testat Tinywall och Anti-Malware nu ett par månader utan problem. Har dock avaktiverat dessa och även stängt av dem via msconfig för att se om det hade med dem att göra. Dock utan resultat

Permalänk
Medlem

Om du kan pinga externa ipadresser, t.ex Sunet så har du tillgång till internet. Kontrollera som sagt brandväggar, antivirusprogram etc. Kan vara en mjukvaru brandvägg som får spel. Testa en snabb surf utan brandvägg kolla om det hjälper, så fall är felet en inställning i din brandvägg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Vad har du för internetleverantör och router?

Har Telia Fiber med en Techicolor

Permalänk
Medlem

Då många sa att det var något antivirus/brandvägg som jäklades så har jag nu avinstallerat dessa istället. Nu fungerar det igen Tackara för hjälpen. Konstigt att de bara bestämde sig för att jävlas trots inaktivering :S

Permalänk
Medlem

Kolla HOSTS filen. ==> C:\Windows\System32\drivers\etc\
Kan vara full med skräp.
Ibland kan man få HOSTS filen ändrad så att en massa domännamn hänvisas till 127.0.0.1 ellar andra IP
Bör se ut så här.

# Copyright (c) 1993-2009 Microsoft Corp. # # This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows. # # This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each # entry should be kept on an individual line. The IP address should # be placed in the first column followed by the corresponding host name. # The IP address and the host name should be separated by at least one # space. # # Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual # lines or following the machine name denoted by a '#' symbol. # # For example: # # 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server # 38.25.63.10 x.acme.com # x client host # localhost name resolution is handled within DNS itself. # 127.0.0.1 localhost # ::1 localhost

EDIT: såg att du hade löst det. låter det här stå kvar för det kanske kan lösa liknande problem för andra.

Visa signatur

Medlem #14