Permalänk
Medlem

Varvtal på CPU-kylare

Hej Sweclockers,
Jag har en liten fråga, jag installerade nyss en ny CPU-kylare till min rigg. En CM Hyper 212 Evo (http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...) och undrar ungefär vilket varvtal den bör ligga på i idle, windows 8.1 en i5 750 (oklockad).

Anledningen till att jag frågar är för att jag tyckte det var ganska knepigt att få kylpastan på plats utan att "glida runt" när man skulle skruva ner den. Tyckte det gick hyfsat men vet inte riktigt vad RMP:en bör ligga på. Den är tyst, men känns ibland att den får jobba lite hårdare än vad den borde behöva kan jag tycka :-).

Permalänk
Medlem

Fläkten på den kylaren är av PWM typ, så du kan ställa in lämplig profil för den i moderkortets bios.
Ladda ner bra temp program tex realtemp, coretemp, mf, samt prime95
kör temprogram och prime95 och ställ in önskad profil i bios som ger OK temp vid full belastning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan du inte ställa in fläktprofilen i moderkortets bios går det att styra fläkten med exempelvis Speedfan.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Fläkten på den kylaren är av PWM typ, så du kan ställa in lämplig profil för den i moderkortets bios.
Ladda ner bra temp program tex realtemp, coretemp, mf, samt prime95
kör temprogram och prime95 och ställ in önskad profil i bios som ger OK temp vid full belastning.

Det visste jag inte, men får väl in och kika i BIOS, känns som att det är kanske lite onödigt svalt, jag får runt 45 °C när jag kör det jag gör som "load".

Skrivet av Ekner:

Kan du inte ställa in fläktprofilen i moderkortets bios går det att styra fläkten med exempelvis Speedfan.

Får in och kika, återkommer om jag får något problem