Office 2010, Program startar inte längre

Permalänk

Office 2010, Program startar inte längre

Hej gott folk!

Jag har stött på lite patrull med Office 2010 paketet (x64).
Allt har fungerat felfritt sedan installation men nu av någon anledning så kan man ej starta programmen längre och t.ex Excel ger mig felmeddelandet "Ett fel uppstod när kommandot skickades till programmet" när man försöker öppna en fil.
Just det felet finns det en KB artikel om hur man ska lösa men det kräver att programmet går att starta vilket det inte gör.

Vid ominstallationen av Office så upptäckte jag dock att jag nu kunde starta de "nya" programmen som ej varit installerade innan (onenote, publisher, powerpoint) men de programmen jag behöver (excel, word, outlook) går fortfarande inte att starta.

Jag har provat allt google kunde erbjuda känns det som så nu vänder jag mig hit till swecarnas dolda kunskaper!

- Ominstallerat hela office suiten (inkl manuell borttagning av registernycklar, mappar/filer på hårddisk) + CCleaner
- Provat "reparera" installationen (som föreslås i varenda KB från Microsoft)
- Rensat användarnas AppData %username%\AppData
- Loggboken avslöjar inget av värde
- Provat starta samtliga strulande program med /s alt. /safe utan framgång
- Provat stänga av grafisk hårdvaruaccelerering

Operativsystemet är Windows Server 2012 R2 std med Remote desktop services installerat (x64).

Har ni några bra idér?

Permalänk

change user /install ???

Permalänk
Medlem

På en server med RDS så kan du inte installera office på vanligt sätt.
Kolla här för lite vägledning. http://technet.microsoft.com/en-us/library/gg593610(v=office....

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Faktum är att det är inga problem att installera på "vanligt" vis (för oss) och har fungerat flera år på allt från w2k3 till w2k12.
Har fungerat fint i över ett halvår på w2k12 med 15 användare som använt det dagligen.

Inget av det som föreslagits fungerade men däremot fungerade det att installera 32bit versionen istället för 64bit efter att grundligt ha rensat bort 64bit installationen.

Permalänk
Medlem

Jag had tidigare tänkt föreslå att installera 32-bitars Office (hade ett inlägg färdigt i går ), främst för att MS rekommenderar det för majoriteten (d.v.s. även på 64-bit OS) p.g.a. kompatibilitet med add-ins. etc. Undantagen är bl.a. om behov av mycket stora filer, utveckling etc.

http://office.microsoft.com/en-001/word-help/choose-the-32-bi...

Sedan kollade jag på en del trådar, men det såg ut som du hade prövat mycket, även om inga länkar.

Så, det hjälpte alltså att installera 32-bitsversionen?

Permalänk
Medlem

Skummt tycker 64-bit borde vara standard nu.. har ju använt 64-bit OS dom senaste 7 åren.

Permalänk
Skrivet av Osprey:

Jag had tidigare tänkt föreslå att installera 32-bitars Office (hade ett inlägg färdigt i går ), främst för att MS rekommenderar det för majoriteten (d.v.s. även på 64-bit OS) p.g.a. kompatibilitet med add-ins. etc. Undantagen är bl.a. om behov av mycket stora filer, utveckling etc.

http://office.microsoft.com/en-001/word-help/choose-the-32-bi...

Sedan kollade jag på en del trådar, men det såg ut som du hade prövat mycket, även om inga länkar.

Så, det hjälpte alltså att installera 32-bitsversionen?

Ja och det enda tillägget jag läst kan jäklas lite (som vi använder) är Adobe PDF Pro tillägget men det är samma sak där, vi har kört det i flera år om än inte samma version.

Nu har vi inga arbetsböcker eller dokument mycket större än max 100mb (några länkade böcker som resulterar i 3-400mb) så 32bitars duger ju för oss men det kändes naturligt att installera 64bit på ett 64bit os.

Just att det bara slutar fungera utan några som helst fel i loggboken eller liknande är väl det som stör mig mest att jag inte hittade orsaken till.