SSD onödigt på SATA 3Gb/s connector?

Permalänk

SSD onödigt på SATA 3Gb/s connector?

Hej!

Jag kollade och googlade lite på ett moderkort som jag funderar på att köpa, ett GB GA-MA790x-DS4. När jag kollade specifikationerna på GIGABYTEs egen hemsida ( http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=2695#sp ) stod där på ett ställe: "4 x SATA 3Gb/s connectors (SATAII0, SATAII1, SATAII2, SATAII3) supporting up to 4 SATA 3Gb/s devices".

Om jag har förstått saken rätt så klarar moderkortet alltså 4 st SATA samtidigt med en maxhastighet av 3Gb/s per hårddisk. Nu var det så att jag hade tänkt skaffa en SSD också och sätta i min blivande dator, en SSD 6Gb/s. Är det då helt onödigt eftersom moderkortet ändå bara klarar 3Gb/s per hårddisk?

Möjligt jag har förstått allting fel, men skulle vara glad om jag fick rett ut det här någon gång innan jag väl köpt både moderkort och SSD och sedan sitter man där med skägget i brevlådan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om en 6gbit SATA SSD är onödig i en dator med "bara" 3gbit SATA ?
Då blr svaret ja och nej =), en SSD är en SSD är en SSD.
Du kommer såklart inte kunna utnyttja en 6gbit SSD's fulla prestanda, men det som gör SSD'er så trevliga är ju inte överföringshastigheterna utan snarare de obefintliga söktiderna.
Och finns det ens 3gbit SSD'er att köpa längre ?

Permalänk
Medlem

Accesstiden är det viktigaste med SSD:er om det är flytet du vill åt och det är vad jag märkt inte någon större skillnad mellan sata2 och sata3.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det skulle funka utan några som helst fel kör själv en SSD i 3Gb/s och det flytter på bra som tusan. Startar datorn på några sekunder och program laddas riktigt snabbt endå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Avstängd

Välj ett annat moderkort som har SATA 3.x istället.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Välj ett annat moderkort som har SATA 3.x istället.

Det är ju bra onödigt...

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma i kören:

Det är inte överföringshastigheten som gör SSD så underbara, det är accesstiderna. Såvitt jag vet är det ingen större skillnad på dom mellan Sata 3 GBps och Sata 6 GBps...

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Knappt någon skillnad alls. Körde SSD på SATA 1, med en intel ssd, gud vilken fart den hade!

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Summan av kardemumman, köp en SSD

Marzupilami: Heh nu vart jag sugen på att läsa Spirou och Gaston serietidningar ^^

Permalänk

Tack för alla svar! Då vet man det också, visste tidigare bara att SSD var en snabb hårddisk men inte på vilket sätt Då kan jag köpa både moderkort och SSD utan att behöva oroa mig. Tackar.

Visa signatur
Permalänk

Faaast vänta nu lite. Vad menas i sådana fall med det här?

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/934067-sata-ii-vs-...

Vissa säger att SATA3 är tillräckligt mycket snabbare än SATA2 när man pratar om snabba SSD:s (typ 400Mb/s+ ?). Eller var det bara när man läste stora filer/program/spel eller hur var det nu egentligen? Hur fungerar det med hastigheterna egentligen, vad är det som räknas och så?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Faaast vänta nu lite. Vad menas i sådana fall med det här?

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/934067-sata-ii-vs-...

Vissa säger att SATA3 är tillräckligt mycket snabbare än SATA2 när man pratar om snabba SSD:s (typ 400Mb/s+ ?). Eller var det bara när man läste stora filer/program/spel eller hur var det nu egentligen? Hur fungerar det med hastigheterna egentligen, vad är det som räknas och så?

Sata3 dvs 6Gbps är ju snabbare på sekventiella överföringar så om du sitter och flyttar eller kopierar filer på flera GB dagligen så vill du nog ha 6Gbps men om du bara sitter och använder din dator till surf, spel och liknande så klarar du dig bra med 3Gbps.

Maxfart på Sata2 (3Gbps) är ca 275MB/s och maxfart på Sata3 (6Gbps) är ca 550MB/s

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Om vi säger såhär: ska du flytta en riktigt stor fil från en SSD till en annan: då är överföringshastigheten viktig.

Men om du ska läsa in en massa små filer är accesstider viktigare. Alltså tiden det tar för SSDn att rota fram filen och läsa av den. Detta är det som är viktigast när du startar Windows, startar spel eller laddar nästa bana i spelet. Anledningen till detta är att varje individuel fil är så liten att den går skitfort att skicka iaf. Det som tar tid är för SSDn att rota fram varje individuel fil. Detta går mycket fortare på en SSD än på en HDD oavsett om du har Sata3 eller inte.

Ett lite långsökt exempel. Om du ska köra hundra pingisbollar utspridda i huset, i en bil till kompisen 1km bort så är det inte själva bilresan som tar tid (filöverförings-hastighet) utan att springa runt hela huset och rota fram alla pingisbollar (accesstider). Det SSDn gör i det här fallet är att den samlar ihop alla pingisbollar skitfort. Sata3 hade gjort att bilen till kompisen kört fortare. Men det hade bara sparat någon % av tiden.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A