Rätt till kopia av kollektivavtal?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweloop64:

Bemanningsföretagen har kollektivavtal med Unionen och Akademikerförbunden. Avtalet gäller för medlemmar i Unionen/Akademikerförbunden anställda vid företag som omfattas av kollektivavtal mellan Bemaningsföretagen och Unionen respektive Akademikerförbunden. http://www.bemanningsforetagen.se/medlemskap/kollektivavtal?expanded_accordions=vacc-dcf385eb,vacc-1e5278af (fet-markeringen är min)

Så lite lurigt när ditt företag säger att för anställningen tillämpas allmänna anställningsvilkor enligt kollektivavtal mellan Bemanningsföretagen och Unionen/Akademikerförbunden, när detta avtal föresätter medlemskap för att det ska gälla?

Tankevurpa från min sida eller betyder det att TS i praktiken skrivit på ett anställningsavtal där endast grundskyddet(lagar) gäller om inget annat framgår av anställningsavtalet?

Om företaget har ett kollektivavtal så gäller det för alla anställa, även de som inte är medlemmar i fackförbundet i fråga. (Enligt MBL som jag citerat längre upp)

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad finns det att bli nervös över? Det enda jag sett någon på central nivå bli nervös över är när de måste jobba.

Haha
Klart bästa kommentaren jag läst idag, för den är så sann

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweloop64:

FoU/R&D kärt barn...

Amerikanska NDAs brukar göra facken nervösa, väldigt nervösa...

Finns inget i ett kollektivavtal som ett utvecklingsföretag behöver vara oroliga för. Det skulle i så fall vara att man har ett avtal över huvud taget, för då måste man ju följa vissa regler för lönesättning osv. som kan vara fördyrande för företaget.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Men det betyder väl att din arbetsgivare har ett fysiskt exemplar av rådande kollektivavtalet för dig att läsa på din arbetsplats? Om inte, eller om din arbetsgivare nekar dig tillgång till detta, luktar det fulspel och eventuellt kontraktsbrott.

Kan vara så att den finns i fysisk form att läsa hos bemanningsföretaget. Att behöva ta sig dit för att läsa på vad som gäller vid övertid (då det är svårt att memorera alla detaljer i helhet) när man börjar klura känns förstås omständigt, även om detta i sak kan innebära att de fullföljer eventuella förpliktelser..

Skrivet av sweloop64:

Bemanningsföretagen har kollektivavtal med Unionen och Akademikerförbunden. Avtalet gäller för medlemmar i Unionen/Akademikerförbunden anställda vid företag som omfattas av kollektivavtal mellan Bemaningsföretagen och Unionen respektive Akademikerförbunden. http://www.bemanningsforetagen.se/medlemskap/kollektivavtal?expanded_accordions=vacc-dcf385eb,vacc-1e5278af (fet-markeringen är min)

Så lite lurigt när ditt företag säger att för anställningen tillämpas allmänna anställningsvilkor enligt kollektivavtal mellan Bemanningsföretagen och Unionen/Akademikerförbunden, när detta avtal föresätter medlemskap för att det ska gälla?

Tankevurpa från min sida eller betyder det att TS i praktiken skrivit på ett anställningsavtal där endast grundskyddet(lagar) gäller om inget annat framgår av anställningsavtalet?

Detta var ju hiskeligt spännande. Kan ju faktiskt vara så?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Kontakten med bemanningsföretaget kommer vara minimal. Såvida företaget jag ska börja på har behov av mig efter 3 månader så blir jag fastanställd där. Oavsett vilket så upphör min kontakt med bemanningsföretaget i fråga efter 3 månader, då jag antingen blir överrekryterad alternativt klar med uppdraget.

Din kontakt med BF kommer förmodligen att upphöra ja. Att du blir fastanställd direkt kan ske, fast då kan det kosta. Står förmodligen i avtalet BF har med företaget du arbetar hos(inte för). Givetvis så kostar det inget för dig, men för företaget.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag tycker i all enkelhet att om TS inte gillar facket så borde han inte arbeta där det finns kollektivavtal. Finns ju gott om arbetsplatser som saknar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woland:

Jag tycker i all enkelhet att om TS inte gillar facket så borde han inte arbeta där det finns kollektivavtal. Finns ju gott om arbetsplatser som saknar det.

Intresseklubben antecknar... noterar även det uppenbara. Inget av värde får gå till spillo i det givande inlägget.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av giplet:

Om företaget har ett kollektivavtal så gäller det för alla anställa, även de som inte är medlemmar i fackförbundet i fråga. (Enligt MBL som jag citerat längre upp)

Citatet från MBL verkar taget från en annan källa än lagtexten...

Citat:

"Arbetsgivare som är medlem i arbetsgivarorganisation som genom kollektiva förhandlingar tecknat kollektivavtal omfattas automatiskt av riksavtalet och är skyldig att tillämpa dess regler för samtliga anställda inom avtalsområdet oavsett om dessa är medlemmar i arbetstagarorganisationen eller ej"

För lagtexten säger detta

Citat:

26 § Kollektivavtal som har slutits av arbetsgivar- eller arbetstagarorganisation binder inom sitt tillämpningsområde även medlem i organisationen. Detta gäller oavsett om medlemmen har trätt in i organisationen före eller efter avtalets tillkomst, dock ej i den mån han redan är bunden av annat kollektivavtal.

Utträder medlem ur organisation som har slutit kollektivavtal, upphör han ej därmed att vara bunden av avtalet.

27 § Arbetsgivare och arbetstagre som är bundna av kollektivavtal kan ej med giltig verkan träffa överenskommelse som strider mot avtalet.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1976580-om-medbestamman_sfs-1976-580/?bet=1976:580

Och det tidigare nämnda branch-avtalet gäller specificerat för medlemmar av organisationerna Unionen/Akademikerna...

Jag är ingen kollektivavtalsexpert men AD 2014 nr 31 kan säkert vara av intresse...

Citat:

Eftersom J.H. inte var medlem i förbundet under den tid som tvisten avser, var hon heller inte bunden av kollektivavtalet enligt 26 § medbestämmandelagen.

http://www.regelboken.nu/rattsfall/27037

Edit: som sagt, ingen expert... läst hela domen och refererande domar nu, verkar luta åt att avtalet gäller även icke anslutna i många avseenden, dock inte helt självklart. Inte läst de styrande kollektivavtalen i gällande domar hur dom var formulerade för kunna dra paralleller. Finns säkert någon här som är insatt.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Din kontakt med BF kommer förmodligen att upphöra ja. Att du blir fastanställd direkt kan ske, fast då kan det kosta. Står förmodligen i avtalet BF har med företaget du arbetar hos(inte för). Givetvis så kostar det inget för dig, men för företaget.

Men mitt kontrakt med BF ÄR på just 3 månader. Så att den 'förmodligen' kommer upphöra är en underskattning. Tjänsten ifråga är en nytillsatt, de vet inte hur mycket arbetskraft deras nya arbetsbörda innebär. Om jag behövs efter 3 månader, då har företaget jag arbetat på fritt fram att anställa mig, utan att det kommer kosta bemanningen ett öre, då min anställning hos bemanningen är SLUT om 3 månader. Om inte, tja, då har jag ett annat jobb på gång till hösten. Detta har redan förklarats, även om jag förstår att det börjar bli mycket text att läsa.

Skrivet av Woland:

Jag tycker i all enkelhet att om TS inte gillar facket så borde han inte arbeta där det finns kollektivavtal. Finns ju gott om arbetsplatser som saknar det.

Jaså? Jag har inte bett Unionen löneförhandla eller dra ett strå till stacken å mina vägnar. De är välkomna att bestämt och direkt sluta med det, oavsett vart jag jobbar.

Skrivet av sweloop64:

Citatet från MBL verkar taget från en annan källa än lagtexten...

För lagtexten säger detta
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1976580-om-medbestamman_sfs-1976-580/?bet=1976:580

Och det tidigare nämnda branch-avtalet gäller specificerat för medlemmar av organisationerna Unionen/Akademikerna...

Jag är ingen kollektivavtalsexpert men AD 2014 nr 31 kan säkert vara av intresse...

http://www.regelboken.nu/rattsfall/27037

Detta ser intressant ut, jag tar och kikar dina länkar. Tack!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Jaså? Jag har inte bett Unionen löneförhandla eller dra ett strå till stacken å mina vägnar. De är välkomna att bestämt och direkt sluta med det, oavsett vart jag jobbar.

Vet inte hur unionen ser ut men akademikerna brukar ha sifferlösa avtal med individuell lösesättning.
Dvs upp till var och en att förhandla "fritt"...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Vet inte hur unionen ser ut men akademikerna brukar ha sifferlösa avtal med individuell lösesättning.
Dvs upp till var och en att förhandla "fritt"...

I teorin stämmer det. Tyvärr har jag jobbat på några halvt oseriösa företag där personliga lönesamtal enbart varit en ridå, då sådant varit bestämt i förväg med facken. Men det är lite offtopic, och inte ett ämne vi behöver ta här.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Men mitt kontrakt med BF ÄR på just 3 månader. Så att den 'förmodligen' kommer upphöra är en underskattning. Tjänsten ifråga är en nytillsatt, de vet inte hur mycket arbetskraft deras nya arbetsbörda innebär. Om jag behövs efter 3 månader, då har företaget jag arbetat på fritt fram att anställa mig, utan att det kommer kosta bemanningen ett öre, då min anställning hos bemanningen är SLUT om 3 månader. Om inte, tja, då har jag ett annat jobb på gång till hösten. Detta har redan förklarats, även om jag förstår att det börjar bli mycket text att läsa.

Du har ett avtal på 3 månader, ja. BF och F kan ha ett annat avtal. Vilket brukar finnas, just för att F inte ska kunna skyffla personal till sig själva.
Det är för att BF tar ansvaret, letar upp kandidater, tar risken..håller intervjuer. För att sedan stå där utan pengar..

Det kommer inte att påverka dig, men det finns folk som går över till F i tron om att det inte kostar någonting, men i egentligen kostar en rekrytering/kalla det vad du vill en del pengar. Det blir som en mindre "headhunting", där BF gör jobbet och F roffar åt sig. Därav avtalet

De jag känner till har 6 månader. Efter 6 månader så kostar det nada att ta över personen.

Det jag skrivit är bara ett "Så du vet :)"-inlägg
Jag vet folk som tror att pension...är något som betalas ut i kontanter när man slutar..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det där är en liknande klausul för min del också, men så handlar det väldigt mycket om patent och stämningar och sådan typ av information i det, med andra ord väldigt känsligt i informationsläget
Vill vi ha vårt avtal, så får vi det endast krypterat via en speciell form, både anställningsavtalen och kollektivavtal tillika löner etc

Här låter det mer som att det är extremt generellt formulerat och det är väldigt konstigt det hela

Skrivet av giplet:

Jobbar du på Kockums eller? Har du kollat på fackets hemsida om avtalet finns där? Fackförbunden brukar inte sluta olika kollektivavtal med enskilda företag. Fackförbunden tecknar kollektivavtal med företagens paraplyorganisationer, tex Teknikarbetsgivarna, Almega osv. Därmed blir det lite konstigt att prata om konkurrensläget. Såvida det inte är ett lokalt avtal, men som sagt är det då inte ett kollektivavtal.

Tänk på att det är helt ok för en arbetsgivare med kollektivavtal att teckna ett nytt avtal med en lokal fackklubb som förbättrar avtalet för alla, även de som inte är medlemmar. Det är säkert ok för dig som anställd att säga att du inte vill ta del av det avtalet, men vem skulle göra det?

Kockums I wish

Nej, inom kollektivtrafiken, järnvägen. Det är ju ständiga upphandlingar på det området, så de vill helt enkelt att inga anställningsvillkor ska komma konkurrenter eller upphandlare till kännedom.

Sen efterlevs det inte så benhårt.

Det är väl ett lokalt avtal som enbart gäller för just min arbetsgivare. Har inte stenkoll på alla termer.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har fel. Finns det kollektivavtal så sköts löneförhandlingen genom facket.

Jag har brottats med detta många gånger. Till att börja med tyckte jag att det var skit, men numera ser jag det som ett mindre problem. Vad skulle det innebära att du för löneförhandla med din chef? På ett stort företag så är lönesättningen en process. Det finns miljoner saker att ta hänsyn till. Det betyder att din chef är väldigt styrd redan när han går in i en sådan förhandling. Så vad ska du förhandla om? Hota med att gå någon annan stans, vilket egentligen är det enda motmedel du har kan du använda ändå. Du har så klart rätt att framföra till din chef vilka bra saker du gjort under året så att de kan ligga till grund för din lön, vilket jag också tycker att man bör göra.

Du har fel? Jag skrev exakt hur det funkar på mitt företag (100 anställda). Sedan eftersom du har andra erfarenheter så är det ju möjligt att det går att böja det där arbetsättet åt olika håll
Sedan är det ju mer som du säger, är mer ett motiveringssamtal än en förhandling. Men man kan få löneökningar utan att blanda in facket också utöver den årliga förhandlingen. (själv fått det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du har ett avtal på 3 månader, ja. BF och F kan ha ett annat avtal. Vilket brukar finnas, just för att F inte ska kunna skyffla personal till sig själva.
Det är för att BF tar ansvaret, letar upp kandidater, tar risken..håller intervjuer. För att sedan stå där utan pengar..

Det kommer inte att påverka dig, men det finns folk som går över till F i tron om att det inte kostar någonting, men i egentligen kostar en rekrytering/kalla det vad du vill en del pengar. Det blir som en mindre "headhunting", där BF gör jobbet och F roffar åt sig. Därav avtalet

De jag känner till har 6 månader. Efter 6 månader så kostar det nada att ta över personen.

Det jag skrivit är bara ett "Så du vet :)"-inlägg
Jag vet folk som tror att pension...är något som betalas ut i kontanter när man slutar..

Jag vet precis hur du menar, men i detta fallet råkar jag veta att det inte är så. Jag är anställd på 3 månader, oavsett hur det går, därefter avslutas min anställning. Inga konstigheter även om jag också vet att det ofta inte fungerar som det gör i detta fallet.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Bara att gå med i "maffian" a.k.a facket, kostar men lite hjälp bör man få vid behov.
Visst man kan "surfa" med andra vid löneförhandlingar som en fack person sa, men tyvärr räcker ingen handen när du hänger löst vid konflikter.
Men det gäller att ha en stark fackklubb också, jag själv har haft en jävla tur när jag fått kicken 3 gånger på grund av småsaker.
Minnet är ett påse hundskit så jag har missat lite saker ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB