Microsoft visar tangentbord med rörelsestyrning

Permalänk
Melding Plague

Microsoft visar tangentbord med rörelsestyrning

Knappar kompletteras av sensorer när Microsoft Research vidareutvecklar det klassiska tangentbordet. Vad som kallas för type-hover-swipe kan även avläsa användarens rörelser.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Gimmick så det bara skriker om det

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Kul idé, men exakt var skulle detta vara användbart? Såg ut som prototypen är byggd på ett laptop tangentbord så låt oss säga att tekniken ska sättas in i laptops... som redan har touchskärmar...? Kaka på kaka much?

Sen tyckte jag det såg väldigt styltigt ut. Zoom, och den zooma ett exakt värde varje gång, det var inte dynamiskt utan den kände igen gesterna men man kunde inte arbeta med det steglöst allt skede i steg...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är inte direkt något nytt, t2i på Chalmers publicerade paper på ett liknande system 2009: PDF WMV.

Permalänk
Medlem

Varför inte liksom?
Kör på bara!

Permalänk
Medlem

Öhh, tangentborden är fortfarande populära för att man känner att man trycker på en tangent till skillnad från en touchskärm. Sen är touchskärmarna ofta mindre så det tar längre tid att skriva. Vad är då poängen att utveckla ett tangentbord som fungerar liknande? Jag förstår att det kanske är ett komplement men det luktar gimmick. Dock låter scrollfunktionen rätt nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Öhh, tangentborden är fortfarande populära för att man känner att man trycker på en tangent till skillnad från en touchskärm. Sen är touchskärmarna ofta mindre så det tar längre tid att skriva. Vad är då poängen att utveckla ett tangentbord som fungerar liknande? Jag förstår att det kanske är ett komplement men det luktar gimmick. Dock låter scrollfunktionen rätt nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är fortfarande ett riktigt tangentbord fast den har sensorer så att du kan göra gester
för att navigera osv, alltså är själva skrivandet normalt

Permalänk

Intressant med nytänk, det kanske kan funka bra, men i protoypen är det för laggigt..för att man ska vilja använda det...
Tycker dock att microsoft borde väntat att visa produkten innan den var klar.. Vi får väl se om Logitech kommer med något liknande förmodligen.

Rent spontant känns det som den simpla" scroll funktionen" kan vara extremt användbar faktiskt om man nu kan få bra respons.

Frågan är om att istället för ha sensorer att det är toch på tangenterna istället, jag är nämligen skeptisk till dessa sensorer faktiskt att man kan få bra respons på dom.. borde lättare med toch på tangenterna tycker man.

Permalänk
Medlem

tycker att det ser riktigt häftigt ut.

Permalänk
Medlem

Hade väl passat bra som tangentbord för media-pc eller annat i vardagsrummet.
Kan inte tänka mig något annat särskilt bra användningsområde direkt...

Permalänk
Medlem

Bara en reflektion. Är det inte ett Apple-tangentbord de har byggt kring? Slå på HD och kolla vid 00:02. Jag tycker mig se en "Command"-knapp.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Scroll och zoom hade utan tvekan varit användbart för mig på jobbet i alla fall.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Bara en reflektion. Är det inte ett Apple-tangentbord de har byggt kring? Slå på HD och kolla vid 00:02. Jag tycker mig se en "Command"-knapp.

Jo ser ut som de, det ser man på bilden som artikeln har med

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar ganska smidigt som kompletterande funktion i ett vanligt tangentbord då vissa rörelser och förflyttningar till musen försvinner och ersätts med gester som jag gissar man utför snabbare än att föra sin vänster/höger hand till musen för att scrolla eller what not.

När jag sitter och jobbar så hade det absolut varit trevligt att kunna sköta vissa bitar med enkla gester rent ur ett effektivitets perspektiv.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Jubileumsmästare

Snyggt att använda Chrome i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Intressant med nytänk, det kanske kan funka bra, men i protoypen är det för laggigt..för att man ska vilja använda det...
Tycker dock att microsoft borde väntat att visa produkten innan den var klar..

Var laggar det? När de visar RAW datan? Ja, men det är ju inget som man ska se. Så det kommer man inte märka av.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Skulle vara skönt att slippa pekplattan på bärbara datorer, om nu detta system uppfyller samma krav. Då skulle man kunna få större tangetbord som man faktiskt kan skriva på.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 Blackout | MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | RAM: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB/3600MHz/DDR4/CL16 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 Ti 8GB STRIX GAMING | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB | PSU: Corsair RM750X V2 750W | CPU Cooler: Fractal Design Celsius S24 240mm | |O/S: Windows 10 Pro 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Kul idé, men exakt var skulle detta vara användbart? Såg ut som prototypen är byggd på ett laptop tangentbord så låt oss säga att tekniken ska sättas in i laptops... som redan har touchskärmar...? Kaka på kaka much?

Sen tyckte jag det såg väldigt styltigt ut. Zoom, och den zooma ett exakt värde varje gång, det var inte dynamiskt utan den kände igen gesterna men man kunde inte arbeta med det steglöst allt skede i steg...

Skrivet av Blupparen:

Öhh, tangentborden är fortfarande populära för att man känner att man trycker på en tangent till skillnad från en touchskärm. Sen är touchskärmarna ofta mindre så det tar längre tid att skriva. Vad är då poängen att utveckla ett tangentbord som fungerar liknande? Jag förstår att det kanske är ett komplement men det luktar gimmick. Dock låter scrollfunktionen rätt nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag känner lite att ni har missuppfattat det hela, eller så är det jag som "ser vad ni skriver, men förstår inte vad ni menar"

Det är ingen touchskärm! Det är ett tangentbord med sensorer.

Sensorer som avläser ens rörelse. Inget mer eller mindre.

Så jag förstår inte vad touch har med detta att göra?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det är inte direkt något nytt, t2i på Chalmers publicerade paper på ett liknande system 2009: PDF WMV.

Tänkte skriva samma sak. Kolla wmv:en om ni inte har gjort det. Sjukt mycket coolare tangentbord!

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ska tycka att det är komiskt eller tragiskt att folk kommenterar på att prototypen ser ut att vara för dålig för att användas idag...

Permalänk

Tycker minsann att detta är coolt! Bra att Microsoft tar ett sådant här initiativ, fler såna behövs. Vet dock inte hur mycket jag skulle behöva denna funktionen men på en laptop hade det ju iallafall varit jävligt nice, särskilt om man kunde ersätta touchpaden med bara tangentbordet och på så sätt ge mer plats för tyngre komponenter.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag känner lite att ni har missuppfattat det hela, eller så är det jag som "ser vad ni skriver, men förstår inte vad ni menar"

Det är ingen touchskärm! Det är ett tangentbord med sensorer.

Sensorer som avläser ens rörelse. Inget mer eller mindre.

Så jag förstår inte vad touch har med detta att göra?

Det är inte det jag skrev, skrev bara att det efterapar en pekskärm och om den ska användas på en laptop som redan har en pekskärm, vad fan är då poängen? Gestigenkäning på ett tangentbord när strax framför den finns en pekskärm och strax under den är en pekplatta, vad är poängen?

En pekplatta kostar typ några cent att tillverka idag, så varför spendera mer pengar för att bygga in i grunden samma princip i tangentbordet för mer pengar och som dessutom visade sig vara extremt begränsat till inprogrammerade gester och inte dynamisk data.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

väldigt häftig teknik och så Men tänk vad man skulle råka göra alla dessa gester hela tiden.. Det skulle vara smartare att ha dom här sensorerna BAKOM tangentbordet istället, där har man inte fingrarna när man skriver eller spelar osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag känner lite att ni har missuppfattat det hela, eller så är det jag som "ser vad ni skriver, men förstår inte vad ni menar"

Det är ingen touchskärm! Det är ett tangentbord med sensorer.

Sensorer som avläser ens rörelse. Inget mer eller mindre.

Så jag förstår inte vad touch har med detta att göra?

Nej, det är inte touch men det har samma problem som touchskärmar har. Den saknar den taktila(stavning?) känslan man får av att skriva på ett tangentbord eller liknande. Visst funkar det att skriva men det är mycket svårare att skriva effektivt då man inte känner på samma sätt att man tryckt på en knapp och vart den är. Därför tycker jag det är en gimmick. Det är en cool grej men den känns inte så användbar i praktiken. Vilken fördel har den tycker du?

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Nej, det är inte touch men det har samma problem som touchskärmar har. Den saknar den taktila(stavning?) känslan man får av att skriva på ett tangentbord eller liknande. Visst funkar det att skriva men det är mycket svårare att skriva effektivt då man inte känner på samma sätt att man tryckt på en knapp och vart den är. Därför tycker jag det är en gimmick. Det är en cool grej men den känns inte så användbar i praktiken. Vilken fördel har den tycker du?

Kollade du verkligen på nyheten? Det är ett vanligt klassiskt tangentbord med taktila tangenter fast de även kan läsa av handrörelser vilket man kan koppla till olika funktioner som att scrolla, zooma m.m. Användningsområdet är helt enkelt att göra skrivandet lättare. Hur ofta behöver man inte byta fattning till musen för att man behöver scrolla i ett dokument för att lusläsa andra stycken medans man skriver? Bara ett exempel.

Tycker personligen idén är bra, det är ju trots allt en prototyp och förstudie hur man kan implementera tekniken i en framtida kommersiell produkt. Istället för att gnälla så kan man väl låta de ha sin R&D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Kollade du verkligen på nyheten? Det är ett vanligt klassiskt tangentbord med taktila tangenter fast de även kan läsa av handrörelser vilket man kan koppla till olika funktioner som att scrolla, zooma m.m. Användningsområdet är helt enkelt att göra skrivandet lättare. Hur ofta behöver man inte byta fattning till musen för att man behöver scrolla i ett dokument för att lusläsa andra stycken medans man skriver? Bara ett exempel.

Tycker personligen idén är bra, det är ju trots allt en prototyp och förstudie hur man kan implementera tekniken i en framtida kommersiell produkt. Istället för att gnälla så kan man väl låta de ha sin R&D.

Jag läste nyheten men kollade inte på videon då jag var på mobilen. Har nu gjort det och inser att jag har missuppfattat hur det fungerade. Tror det kan vara rätt användbart ändå, speciellt för personer med handikapp.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Varför står det mechanical keyboard när prototypen på bilden har scissor switches?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Brukar koll in MS Research hemsida då och då. Dom har många konstiga saker som dom labbar med, som man plötsligt ser en tiondel av implementerat i något annat, väldigt sällan som några direkt egna produkter.
Deras gamla holodesk är fortfarande skoj
http://research.microsoft.com/en-us/projects/holodesk/

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

"Mechanical keyboard ... silicone membrane". Hmm...

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk

Tycker det verkar väldigt praktiskt, jag blir snabbt beroende av att kunna koppla makron till knappar på både mus och tangentbord och "hyper scroll" för att det går snabbare och enklare.
Men skulle inte byta G19 mot den.

Skrivet av OC-banan:

väldigt häftig teknik och så Men tänk vad man skulle råka göra alla dessa gester hela tiden.. Det skulle vara smartare att ha dom här sensorerna BAKOM tangentbordet istället, där har man inte fingrarna när man skriver eller spelar osv

Det skulle ju kräva en större yta om du ska använda hela handen, där står min skärm.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.