Permalänk
Inaktiv

Bygglogg: Speldator / "Frankensteins Monster"

Välkommen till min bygglogg

Detta kommer bli mitt andra datorbygge i eget regi. Förra gången jag byggde ihop en dator var 2011.

Jag har kollat runt på andra byggloggar och inser att varje bygge eller dator kallas för något. Det bästa namnet jag kom på var som sagt efter en känd Doktor. Nämligen Dr. Frankenstein. Så detta projekt får bli kort och gått: Frankensteins Monster. Kanske ett missvisande namn eller inte. Monstret i filmerna var väl inte direkt helt perfekt. Målet med detta projekt är att bygga en dator som JAG är nöjd med.

Datorlåda

Jag har valt att låta en gammal mobil stå som modell. Jag måste även börja leta dekaler till denna låda, något med Frankenstein...

Datorlåda
* NZXT Switch 810 - Vit
-Tillbehör
* NZXT HUE RGB LED Controller, 2m
* NZXT Grid 10-portars fläkthub
* 10st Aerocool DS White LED, 140mm (Fläktar)
* Vibrationsdämpare för 140mm-fläktar
* be quiet! Ljuddämpningskit för Fulltower

Nätaggregat
* be quiet! Power Zone 850W Bronze Modulär

Moderkort
* ASUS Maximus VI Formula

Processor
* Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
-Kylare
* be quiet! Dark Rock Pro 3

Grafikkkort
* EVGA GeForce GTX 780 Ti 3GB SC ACX

Minne
* A-Data 32GB (4x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION

Hårdiskar
* Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
* Seagate Constellation 2TB 7200rpm 128MB

Övrigt
* Asus 24" LED VG248QE
* ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Svart Retail
* ASUS Echelon Headset
* Corsair Vengeance K95 Mechanical Gaming
* Nvidia 3D Vision 2, GlasögonKit + Extra Glasögon
* SteelSeries Rival Gaming Mouse
* Windows 8.1 Svensk (Fullversion)

Jag har lagt till komponenter.
Permalänk
Inaktiv

Nu har jag fått tag i Frankenstein dekaler. Så dom är på ingående skulle jag tro.

Permalänk
Inaktiv

Tack Inet för snabb leverans!

Permalänk

följer detta

Permalänk
Inaktiv

Tack Jag har börjat montera fläktarna. Jag fyller på med bilder eftersom.

Jag har inset efter att ha öppnat upp fläktarna, Aerocool. Jag köpte helt onödan vibrationsdämpare. Fläktarna är gjorda i sånt material där skruvarna ska vara.

Permalänk
Inaktiv

1,5 timme senare... Läst att man ska bygga en dator på 2 timmar....

Medföljande fläkthub.

Jag byter till denna. Plats för 10st fläktar.

Inkopplad, lite bättre kabeldragning så blir det bra.

Ovansidan. Blev bra resultat tycker jag.

Insidan, tyvärr var denna fläkt några mm för stor. Fick inte plats med en andra fläkt på undersidan.

Kanske inte satsar fullt ut på att få jätte bra bilder just nu. Men när allt är klart så blir det bättre foton.

Permalänk
Inaktiv

Perfekt ställe för en SATA hårdisk. Inbyggda kontakter.

Hur tänkte dom här? Varför göra hål som gör att texten hamnar upp och ner? Men till min lycka så passade de även andra vägen efter en tids fundering.

Tänker du montera LED? Montera detta först iallafall slingan. De borde jag gjort.

Det får räcka för idag, tagit hittills 4 timmar.

Permalänk
Inaktiv

Håller på å skruva fast cpu fläkten. Piggar där CPU´n ska, några blev böjda.... Så kan det gå.

Permalänk
Medlem

hur tänkte du när du satte in nättagget upp o ner?..klart texten blir upp o ner då fläkten på ett nätagg ska vara neråt..den suger in luft vid fläkten och ut bakåt.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

hur tänkte du när du satte in nättagget upp o ner?..klart texten blir upp o ner då fläkten på ett nätagg ska vara neråt..den suger in luft vid fläkten och ut bakåt.

han tänkte nog mer på att ett företag som be quiet borde tänka till att topmonterade agg är en väldigt liten grupp som använder sig av
små detaljer kan bli stora irritations moment ^^

Permalänk
Medlem

Många fläktar. Hoppas du kan få ner varvtalen mycket annars lär det låta endel

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv

Efter att ha klurat ut lite om nätagget. Så visade det sig att skruvarna passar lika bra som upp och ner å ner och upp.

Till fläktarna följer det med en extra kabel. Från 12v till 7volt. Det borde göra 9 fläktar tysta.

Igår kväll beställde jag ett till nytt moderkort.

Permalänk
Inaktiv

Igår gick jag moderkortet. Kommer senare idag att uppdatera med lite bilder. Fick lite problem men fick sent igår igång datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Måste ha glömt igår att klicka på skicka knappen. Men här är mer bilder på bygget iallafall.

Moderkortet / CPU / CPU-kylaren är på plats.

Grafikkortet är på plats.

Nu är kablarna dragna.

Datorn är igång.

Nu väntar jag på att dekalerna ska anlända.

Permalänk
Medlem

Snyggt, men hoppas du köper en 8-pin förlägnare för det ser inget vidare ut att ha den dragen på de viset men annars bra

Visa signatur

|Intel i7-7700K |Asus Strix Gaming Z270H|EVGA GeForce GTX 1070|Corsair DDR4 3000Mhz LP |SAMSUNG 830 128GB| EVGA Supernova 750|Fractal Design R2 XL With Custom Waterloop|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av virre94:

Snyggt, men hoppas du köper en 8-pin förlägnare för det ser inget vidare ut att ha den dragen på de viset men annars bra

Tack

Jag håller med, ser inte alls bra ut i lådan. Kollat runt lite men hittar inte, För söka bättre sen.
Nu väntar jag på dekaler.

Använd W8.1 i några dagar nu. Jag tycker den är lik 7an men saknar inte alls startmenyn var så mycket onödigt på den. Tycker man får fram allt man behöver när man högerklickar på windows flaggan.

Jag är faktiskt imponerad av hur bra ett 780 Ti faktiskt är. Ångrar inte en sekund av valet.
Det enda jag spelet jag haft tid till är Left 4 Dead 2. Spelet blir klart mycket roligare i 3D men svårt i början när man inte är van. Sen gillar jag inte alls att man ser spelarnamnen på skärmen. Passar inte alls in i 3D vyerna. Antar det är vanesak.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan dra kabeln bakom grafikkortet?
Alltså dra ur grafikkortet och dra kabeln längs vänstersidan, mot Pci brickorna och tryck dit grafikkortet med kabeln innanför.
Kabeln ska alltså ligga längst till vänster och i mellanrummet mellan grafikkortet och moderkortet.
Ser lite bättre ut så länge

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ragequit:

Du kanske kan dra kabeln bakom grafikkortet?
Alltså dra ur grafikkortet och dra kabeln längs vänstersidan, mot Pci brickorna och tryck dit grafikkortet med kabeln innanför.
Kabeln ska alltså ligga längst till vänster och i mellanrummet mellan grafikkortet och moderkortet.
Ser lite bättre ut så länge

Finns inget mellanrum på den sidan. Moderkortet har fäste för vattenkylning där som täcker upp all plats.
Ska göra ett försök att dra den sen på högersida. kabeln är för kort för att dra som alla andra kablar.

Permalänk
Inaktiv

Här kommer nya bilder. Nu är datorn trimmad, dekaltrimmad

"Frankensteins Monster"

Vad har ni och säga om detta? Kanske inte så stor moddning i sig men är nog första datorn med frankenstein på chassit.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt
Och NZXT Hue såklart, hur gjorde du för att få fast LED stringan bättre? Limmet som finns redan på är ju bara skit och sitter inte. Själv sitter min med massa tejp på sidopanelen. Ska fixa dubbelhäftad tejp till det sen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LPG:

Riktigt snyggt
Och NZXT Hue såklart, hur gjorde du för att få fast LED stringan bättre? Limmet som finns redan på är ju bara skit och sitter inte. Själv sitter min med massa tejp på sidopanelen. Ska fixa dubbelhäftad tejp till det sen.

Tack

Jag tyckte den fäste bra. Jag tryckte fast den runt kanten på insidan eller vad man ska säga. Kan försöka fota senare idag.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag tänkte först när jag började kolla på din tråd att det här blir nog rätt torftigt bygge, men efter att ha sett dina sista bilder, och med allt monterat och klart så har jag ändrat mig, detta är stilfullt och fint och du har lyckats mycket bra tycker jag!

Du har inte funderat på att kolla här t e x för förlängare? http://www.inet.se/kategori/517/adapter
Där finns flera från deltacos enklaste till NZXT lite finare sleevade också

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Riktigt snyggt
Och NZXT Hue såklart, hur gjorde du för att få fast LED stringan bättre? Limmet som finns redan på är ju bara skit och sitter inte. Själv sitter min med massa tejp på sidopanelen. Ska fixa dubbelhäftad tejp till det sen.

Min fäste väldigt bra och har suttit där nu i 5 mån utan något extra Måndags ex?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Min fäste väldigt bra och har suttit där nu i 5 mån utan något extra Måndags ex?

Det är många som verkar ha haft problemet med fästet om man kollar på recensionerna på inet som exempel, men aja, du verkar ha haft tur.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av godspeed:

Jag måste säga att jag tänkte först när jag började kolla på din tråd att det här blir nog rätt torftigt bygge, men efter att ha sett dina sista bilder, och med allt monterat och klart så har jag ändrat mig, detta är stilfullt och fint och du har lyckats mycket bra tycker jag!

Du har inte funderat på att kolla här t e x för förlängare? http://www.inet.se/kategori/517/adapter
Där finns flera från deltacos enklaste till NZXT lite finare sleevade också

Tack. Dekalerna gjorde faktiskt helheten mycket bättre.

Jag har fått till kabeln tillsvidare men är inte helt nöjd. Men ska kolla när lönen kommer på en ny sladd.

Tycker detta chassi är väldigt svårt att fotografera. Den är väldigt hög och bred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon130942:

Tack. Dekalerna gjorde faktiskt helheten mycket bättre.

Jag har fått till kabeln tillsvidare men är inte helt nöjd. Men ska kolla när lönen kommer på en ny sladd.

Tycker detta chassi är väldigt svårt att fotografera. Den är väldigt hög och bred.

Förstår det, men jag tyckte det är väldigt cleant, snyggt och härlig att se på

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv

Försöker ladda upp bilder till ett nyskapat galleri, försökt söka på forumet men hittar inget.
Första bilden gick utmärkt att ladda upp. Försöker igen så fungerar det inte.

Det står endast
"2 filer uppladdade"

Sen händer inget mer, provat trycka på spara men inga nya bilder kommer upp.
Är det någon som råkat ut för detta problem?

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag fått testa denna dator i nyare spel. För första gången tycker jag det är roligt å spela.

Watch Dogs
När spelet väl släpper in mig. Har blivit 2ggr sedan det kom ut.
Jag spelar allt på max upplösning. (Ultra, etc etc) Jag tycker allt flyter på bra utan någon annan tendens. Vad jag ligger på för fps har jag ingen aning om, vet inte hur jag kollar det.
CPU: Uppnått max 61grader enligt CPUID HWMonitor

Need For Speed Most Wanted
Min förra dator klarade inte riktigt av detta spel, fick dra ner på upplösningen. Nu klarar jag allt på max.

Nu blir det att fortsätta försöka komma in på uPlay.

Permalänk
Medlem

Va e de för LED kit du köpt? hittar inget bra direkt..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Adnerhill:

Va e de för LED kit du köpt? hittar inget bra direkt..

Lite sent svar men
http://www.inet.se/produkt/6909822/nzxt-hue-rgb-led-controller-2m

Alla färger går å få in när man vrider på alla 3. Pulserade, blinkande, det går å vrida av om man inte vill att det ska lysa.