Marknadsandel smartphones i Sverige

Permalänk
Avstängd

Marknadsandel smartphones i Sverige

Jag är intresserad av hur marknadsandelarna för smartphones i Sverige ser ut. Nuvarande % för iOS/Android och Windows Phone. Även information om hur försäljningsstatistiken såg ut det senaste kvartalet och hur det förändrats i jämförelse med samma kvartal förra året är intressant.

Givetvis har jag Googlat men det enda svar jag hittat är att det är svårt att få ta på sådana siffror, istället tittar man på vilka telefoner som ligger övers hos Telia m.m. Varför är det så svårt att få fram siffror på detta? Siffror globalt och i Europa är inga problem att plocka fram från Gartner/IDC.

Enligt Statcounter ligger iPhone på 62% och Android på endast 36% i Sverige, enligt samma sida ligger Android globalt bara på 39% och iOS på 24%.

http://hd.se/ekonomi/2013/09/11/fragetecken-efter-apples-lans...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Bump!

Är också intresserad av att veta. Trodde iPhone skulle ligga över 80%.

Permalänk
Medlem

Den mest sålda mobilen 2013 var ju htc one.
Sen har ju apple olika modeller av iPhone så de kanske sålde bäst totalt i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Den mest sålda mobilen 2013 var ju htc one.
Sen har ju apple olika modeller av iPhone så de kanske sålde bäst totalt i alla fall.

Finns mig veterligen ingen exakt statistik på detta men fullkomligt övertygad att HTC One var långtifrån den mest sålda mobilen 2013, i Sverige eller globalt.

Sett till Sverige skulle jag sätta mina pengar på iPhone 5 eller 5S tog förstaplatsen sett till 2013, följt av Galaxy S4. Hos Telia kan man se säljtoppen per månad och förstaplatsen har iPhone 5/5S prenumerant på sedan de släpptes, ofta med en Samsung i hasorna: http://blogg.telia.se/smartarevardag/tag/smartphonetoppen/

Och som de själva säger:

Citat:

Eftersom vi är en stor återförsäljare av den här typen av mobiltelefoner så ger det en fingervisning om vilka smartphones som är populärast bland svenskarna när de köper nya mobiler.

Har inte ens sett HTC One på deras topp 10 lista så att den skulle ha varit den mest sålda i Sverige har jag som sagt extremt svårt att tro. Och med tanke på hur det går ekonomiskt för HTC så styrker det ju bara detta. Tyvärr måste jag inflika för de är mina favoriter bland Android-tillverkarna.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Den mest sålda mobilen 2013 var ju htc one.
Sen har ju apple olika modeller av iPhone så de kanske sålde bäst totalt i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Vart har du fått det från? Finns ju knappt något chans att HTC lyckades sälja mer One än S4 eller 5S.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Jag kollar upp Telias ibland. Jag vet att de inte står från all försäljning men det är ändå lite intressant att läsa.

http://blogg.telia.se/smartarevardag/2014/04/10/android-tar-o...

Android verkar ta över.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

IDC rapporterar att Q4 2012 körde 70 % av alla sålda telefoner i världen Android, mot 21 % iOS och ca 9 % övrigt.

Alltså de som såldes under Q4 2012, inte alla som fanns då totalt. Sedan har ju Androids andel stigit rejält sedan dess, men jag har inte hittat nyare siffror.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

HTC One är den mest sålda mobilen i Norden. Jag hittar inte källan till det. Dock var det så i alla fall till dec 2013.

Men globalt så är det mellan Samsung och Apple.
Apple - 2013 units sold to end users: 30,330 million
Samsung - 2013 units sold to end users: 80,356 million

Dessa siffror bygger på samtliga smart phones inom respektive företag under 2013.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Nokia har ju dessutom köpts upp av Microsoft och Nokia namnet kommer försvinna.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

HTC One är den mest sålda mobilen i Norden. Jag hittar inte källan till det. Dock var det så i alla fall till dec 2013.

Men globalt så är det mellan Samsung och Apple.
Apple - 2013 units sold to end users: 30,330 million
Samsung - 2013 units sold to end users: 80,356 million

Dessa siffror bygger på samtliga smart phones inom respektive företag under 2013.

Jag vet inte en enda person i min umgängeskrets som har HTC One, bara en massa Samsung och iPhone och ett par Nokia med WP.

Men iofs, Norden är ju inte bara Skåne i Sverige

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av hakan78:

Nokia har ju dessutom köpts upp av Microsoft och Nokia namnet kommer försvinna.

Man vet inte än hur dom kommer använda namnen men dom får ju använda Lumia om dom vill.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

HTC One är den mest sålda mobilen i Norden. Jag hittar inte källan till det. Dock var det så i alla fall till dec 2013.

Sluta påstå detta utan att ha någon som helst källa som backar upp det. Hittar absolut inget som pekar på att så skulle vara fallet, dock en massa andra källor (försäljningstopplistor från bland annat Telia, ThePhoneHouse) som pekar kraftigt på motsatsen. Jag vågar t o m garantera dig att det inte var den mest sålda i Norden baserat på källor jag hittat

En mycket bra mobil men den har inte sålt i närheten lika bra som Samsung och Apples modeller (högst tveksamt om den ens sålt bättre än Sonys modeller sett till Telias statistik).