Så vad tycks om Firefox 29?

Permalänk
Medlem

Så vad tycks om Firefox 29?

Tänkte att vi kunde diskutera firefox nya utseende som kom med uppdateringen igår. Jag är själv inte helt säker på vad jag tycker om den, väldigt likt chrome med tabbarna och menyknappen. I alla fall har man ju kvar möjligheten att "modda" det hur man vill.

Vad tycker ni?

EDIT: Vill man återställa UIt till 28.0s så kan maninstallera detta:
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/classicthemere...

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Varken bu eller bä för min del. Personligen tycker jag att det ser sämre ut, och den nya huvudmenyn gillar jag inte alls, men å andra sidan var den gamla kass den också, så det blir plus minus noll.

Men som sagt, det finns ju alltid en add-on (vad den nu hette) som återställer gamla utseendet/layouten till stor del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Varken bu eller bä för min del. Personligen tycker jag att det ser sämre ut, och den nya huvudmenyn gillar jag inte alls, men å andra sidan var den gamla kass den också, så det blir plus minus noll.

Men som sagt, det finns ju alltid en add-on (vad den nu hette) som återställer gamla utseendet/layouten till stor del.

Jo, har inte hunnit använda det särskilt mycket men jag gillar nog den gammla layouten bättre, ifall du kommer på vad pluginet heter får du gärna PM:a mig!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Jo, har inte hunnit använda det särskilt mycket men jag gillar nog den gammla layouten bättre, ifall du kommer på vad pluginet heter får du gärna PM:a mig!

Hittade den: Classic Theme Restorer

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag den är väldigt lik Chrome.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hur flyttar jag reloadknappen?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Lite småkrångel, laddar ibland inte klart sidor utan jag får uppdatera sidan för att det ska funka. Såg fult ut också så jag fixade tillbaka det gamla temat.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Varken bu eller bä för min del. Personligen tycker jag att det ser sämre ut, och den nya huvudmenyn gillar jag inte alls, men å andra sidan var den gamla kass den också, så det blir plus minus noll.

Men som sagt, det finns ju alltid en add-on (vad den nu hette) som återställer gamla utseendet/layouten till stor del.

Jag skulle säga att det är minus för din del, eller dubbelt minus. Du gillade inte den tidigare versionen och du gillar inte den nya :D.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av elklazor:

Tänkte att vi kunde diskutera firefox nya utseende som kom med uppdateringen igår. Jag är själv inte helt säker på vad jag tycker om den, väldigt likt chrome med tabbarna och menyknappen. I alla fall har man ju kvar möjligheten att "modda" det hur man vill.

Vad tycker ni?

http://i.imgur.com/aA2BIcD.png

Bästa som Mozilla kommit med hittills, inget fel på den nya designen. Den gamla kändes rätt mycket 90/början av 2000 talet över sig.

Kul att Mozilla går åt rätt håll och gör snygg design, gillar dem nya flikarna bättre än dem gamla och att man kan modda nya Firefox på ett rätt enkelt och bra sätt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av elklazor:

Tänkte att vi kunde diskutera firefox nya utseende som kom med uppdateringen igår. Jag är själv inte helt säker på vad jag tycker om den, väldigt likt chrome med tabbarna och menyknappen. I alla fall har man ju kvar möjligheten att "modda" det hur man vill.

Vad tycker ni?

http://i.imgur.com/aA2BIcD.png

Tack annars hade jag missat uppdateringen idag

Provat ett par minuter, kan säga direkt att det är rätt likt chrome.

Gillade bättre förgående menyknapp i orange. Nu känns FF inte lika egen och unik längre. lite synd dom ska göra chorme vad det hela.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Tack annars hade jag missat uppdateringen idag

Provat ett par minuter, kan säga direkt att det är rätt likt chrome.

Gillade bättre förgående menyknapp i orange. Nu känns FF inte lika egen och unik längre. lite synd dom ska göra chorme vad det hela.

Kanske inte direkt konstigt att dem går emot Chrome look? I och med att Google är en av dem som betalar mest pengar till Mozilla.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Kanske inte direkt konstigt att dem går emot Chrome look? I och med att Google är en av dem som betalar mest pengar till Mozilla.

Jaså är det så illa:/ Man blir inte av med ormen trots man kör FF alltså

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte alls den nya. Har stängt av auto update

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Jaså är det så illa:/ Man blir inte av med ormen trots man kör FF alltså

Japp, 2010 fick Mozilla strax över 100 miljoner dollar (motsvarande 84% av intäkterna) och det förnyades 2011 ersättningen höjdes till ca 300 miljoner dollar /år det vill säga en tredubbling av intäkterna från Google.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tack annars hade jag missat uppdateringen idag

Provat ett par minuter, kan säga direkt att det är rätt likt chrome.

Gillade bättre förgående menyknapp i orange. Nu känns FF inte lika egen och unik längre. lite synd dom ska göra chorme vad det hela.

Suck och där kom första kommentaren om Chrome liknelsen. Det enda som liknar Chrome är URL baren och meny knappen. Meny knappen ribbon var tänkt långt innan Chrome snodde ikonen. Första mockup på Australis som visades för knappt 2 år sedan, då hade Chrome inte en sådan ribbon ikon för sin meny. Eftersom Firefox är open source och har inga speciella rättigheter så kunde Google knycka ikonen. Hur som helst under det flashiga hos Mozilla ligger fortfarande det som heter Chrome (kallas för det internt hos Mozilla). Öppnar du upp meny ikonen så är inget likt Google Chrome utan där har Mozilla gått sin egen väg. Fast sådant som jag nämner kommer ingen ta upp eftersom alla kommer låsa sig blint på att det ser Google Chrome likt ut. Vilket jag redan kunde lista ut på lång väg när Mozilla väntade nästan 2 år innan man ens fick tummen ur och lanserade projektet.

Följande projekt tror jag kommer bli nästa stora från Mozilla som jag även antar andra kommer följa efter med.

1: Shumway
2: Daala
3: ASM:JS

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Japp, 2010 fick Mozilla strax över 100 miljoner dollar (motsvarande 84% av intäkterna) och det förnyades 2011 ersättningen höjdes till ca 300 miljoner dollar /år det vill säga en tredubbling av intäkterna från Google.

Varför betalar Google dem?
Är de delägare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scitus:

Varför betalar Google dem?
Är de delägare?

Google betalar till Mozilla för att få vara förvald sökmotor i Firefox.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag gick till och med tillbaka till 27.0.1 efter lite strul med både 28.0 och 29.0

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Varför betalar Google dem?
Är de delägare?

Google for pengar för att vara Nr1 sökmotor samt får Mozilla pengar. WIN-WIN situation samt Google har noll påverkan i hur Mozilla utvecklas utan det är bara ett finansiellt kontrakt.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft flikarna i nederkant vilket försvann i 29 så jag blev tvungen att installera Classic Theme Restorer för att inte bli galen.

Permalänk
Medlem

Like it! Gillar Chrome litegran men det är bara positivt, tycker jag

Visa signatur

A computer once beat me...

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är bättre fast ogillar starkt den mjölkiga/transparenta tabbarna. Vad som borde göras minimalistiskt är "adress/google/download tab" raden. Sedan kan de göra det viktiga större så som tabbarna. Skönt att de har tagit bort det orangea "FIREFOX" som menyfält när man kör utan menyfält!

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Google betalar till Mozilla för att få vara förvald sökmotor i Firefox.

aha, verkar logiskt
Tack för svar

Permalänk
Inaktiv

Firefucks

Permalänk
Medlem

Efter lite användning så måste jag säga att jag tycker att det är ganska okej, stilrent men fortfarande hederliga räven. Som nämnt tidigare i tråden så går det att installera ett skin för att få det att se ut som 28.0.
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/classicthemere...

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det gamla firefox var bättre så mysko design inte ful men jag gillar den inte

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem

Gillar inte designen i 29, tur att man kan anpassa nästan allting

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Nytt SSL certifikat system dyker upp i v31 som skall öka säkerheten
https://blog.mozilla.org/security/2014/04/24/exciting-updates...

Permalänk
Medlem

Jag gillart! I de tidigare versionerna har google varit så jäkla segt, framförallt om man letade efter bilder. Nu funkar det snabbt igen.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W