Bios hittar inte SSD

Permalänk
Medlem

Bios hittar inte SSD

Har precis kommit hem från Japan och köpte då en Transcend SSD340 256GB. Sjukt billig också. När jag satte in den i datorn på plats Sata 6 porten så hittar inte bios den. Bios står och letar i typ 5 min utan att hitta disken. Jag har ett Asus P6T moderkort, se här för specs-
http://www.asus.com/Motherboards/P6T/specifications/
Kopplade ur den och då startar Windows (7) normalt. Vad kan man göra?
Jag är medveten om att min dator och mkortet har ett antal år på nacken och avsikten med disken är att ha den som speldisk då jag redan har en SSD som systemdisk. Det är också sjukt trångt i burken (antec 300) så Sata nr 6 porten samt Sata 1 är de enda som är typ "lediga" av platsskäl. Fick tom ta ur graffet för att överhuvudtaget få plats med händerna och plugga i sata kabeln! Ska jag testa att sätta disken i Sata 1 porten trots att den står märkt Sata_e1?

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elvenman:

Har precis kommit hem från Japan och köpte då en Transcend SSD340 256GB. Sjukt billig också. När jag satte in den i datorn på plats Sata 6 porten så hittar inte bios den. Bios står och letar i typ 5 min utan att hitta disken. Jag har ett Asus P6T moderkort, se här för specs-
http://www.asus.com/Motherboards/P6T/specifications/
Kopplade ur den och då startar Windows (7) normalt. Vad kan man göra?
Jag är medveten om att min dator och mkortet har ett antal år på nacken och avsikten med disken är att ha den som speldisk då jag redan har en SSD som systemdisk. Det är också sjukt trångt i burken (antec 300) så Sata nr 6 porten samt Sata 1 är de enda som är typ "lediga" av platsskäl. Fick tom ta ur graffet för att överhuvudtaget få plats med händerna och plugga i sata kabeln! Ska jag testa att sätta disken i Sata 1 porten trots att den står märkt Sata_e1?

Titta i windows under diskhantering om den finns där. Sitte sata ström i ordentligt?
Gör om allt igen och byt sata port också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

"Sjukt billig". Hm. Är du säker på att det finns någon elektronik alls inuti höljet? Kan du ansluta den till någon form av hårdvara på något sätt?

Permalänk
Medlem

Ska testa och kolla kablarna igen. Flashade BIOS igår också till den senaste versionen.
Priset för den var 700 kr. Kollade lite recensioner av den innan och den verkade stabil, men det kan ju trots allt hända att man fått ett måndags ex. Det kan ju hända oavsett vilken SSD du köper. Skulle vara sjukt tråkigt isf.

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Titta i windows under diskhantering om den finns där. Sitte sata ström i ordentligt?
Gör om allt igen och byt sata port också

Skickades från m.sweclockers.com

Saken är den att jag kommer inte in i Windows. Bios står bara och "letar" efter Sata 6 platsen där den sitter.

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Elvenman:

Ska testa och kolla kablarna igen. Flashade BIOS igår också till den senaste versionen.
Priset för den var 700 kr. Kollade lite recensioner av den innan och den verkade stabil, men det kan ju trots allt hända att man fått ett måndags ex. Det kan ju hända oavsett vilken SSD du köper. Skulle vara sjukt tråkigt isf.

skulle nog offra att öppna den om den inte har några garantistickers

för låter lite som att du åkt på en sk mutterdisk.
dels för att den är köpt pissbilligt och i asien.

asiater är ju mer eller mindre kändisar för denna typ av scams.

denna är iofs en "extern HDD" men sett nån bild på en SSD nånstans med typ samma princip.

ström och sata uttag i ett tomt SSD skal med bra kopierade ettiketter från en riktig disk
nåra limmade muttrar inuti för vikt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle nog offra att öppna den om den inte har några garantistickers

för låter lite som att du åkt på en sk mutterdisk.
dels för att den är köpt pissbilligt och i asien.

asiater är ju mer eller mindre kändisar för denna typ av scams.

http://www.slashgear.com/wp-content/uploads/2011/04/samsung_f...

denna är iofs en "extern HDD" men sett nån bild på en SSD nånstans med typ samma princip.

ström och sata uttag i ett tomt SSD skal med bra kopierade ettiketter från en riktig disk
nåra limmade muttrar inuti för vikt.

Ska kolla med att öppna den ikväll. Har jag otur så är det ju så. Köpte den trots i en rätt stor affär och den kom med alla garantisedlar och sånt också. Har själv ett USB minne från samma tillverkare som fungerar utmärkt. Om det är så att jag åkt på ett sådant ex, kan man vända sig till tillverkaren i ett garantiärende i så fall?

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elvenman:

Ska kolla med att öppna den ikväll. Har jag otur så är det ju så. Köpte den trots i en rätt stor affär och den kom med alla garantisedlar och sånt också. Har själv ett USB minne från samma tillverkare som fungerar utmärkt. Om det är så att jag åkt på ett sådant ex, kan man vända sig till tillverkaren i ett garantiärende i så fall?

Om du köpte den i en känd affär ska du inte öppna den då ryker antagligen all garanti du har på densamma, så koppla in den i andra SATA-kontakter och se om den hittas då istället. De sista SATA-kontakterna kanske kräver drivrutiner för att funka och det är antagligen därför den inte hittas.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Testade att s'tta in den i Sata 1 och då funkar allt perfekt. Tack!

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5