Snabbtitt på Steam In-home Streaming

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Björn Endre:

Jag har spelat en hel del av spel via min dator strömmat till en NVidia Shield och även om det är en 5" skärm så är upplösningen 1920x1080. I det fallet tycker jag allt flöt på väldigt bra (spelat både Bioshock Infinite och Skyrim). Jag har inte testat senaste uppdateringen där du kan koppla upp dig mot en TV och ha Shield som en "konsol". men faktum är att Nvidia's lösning fungerar mkt bra (de har ingen begränsning på 15 MB/s, tror jag får runt 40 MB/s via mitt trådlösa nätverk) så jag tvivlar inte på att Valve kommer skruva upp prestandan och få det att fungera mkt bättre.

För mig så är detta riktigt kul. Jag har småbarn och hinner inte gå ner och sätta mig vid min stora speldator längre så jag gamar via en bra Asus gamingbärbar men tanken att kunna stoppa en ordentlig server i källaren med SLI/CrossfireX som får dubblera som spelserver/mediaserver samtidigt som jag kan strömma spelen till en ultrabärbar på övervåningen får mig att salivera av lycka.

Har inte Shield-enhetens display en upplösning på 1 280 x 720 pixlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riste:

Som svar på ngn annans påstående här om att vi har surfplattor till allt om 20 år. Så säger jag bara den framtiden vill jag inte ha. Jag vill att min framtida gamingdator, som lär kosta alldeles för mkt, ska vara av sådant kisel att formfaktorn på systemet omöjligt kan bli mindre än dagens.

Håller med fullständigt.

Min framtida dator ska mikroprocessorer gjorda i grafen, kunna klockas till 200Ghz och behöva ha formfaktorn av ett kylskåp för att inte gå över maxtempen 300 grader celsius. Ingen streaming eller "cloud" bullshit här inte.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Nyss fick jag min beta-invite. Någon annan som fått? Finns det ännu någon "riktig" Sweclockerstråd för ämnet?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Fick nyss min beta invite! Testade lite snabbt på laptopen med en dualcore i5 och ett geforce 540 att köra Max payne 3 helt maxxat i 1080p och låg på cirka 29-40 fps men dock rätt hög ms. Kommer med mer info imorgon.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Entusiast

Har haft betan ett tag men inte haft tid och ork att testa. Såg nu att de släppt en ny uppdatering så tänkte prova en snabbis.

Körde World of Goo först som proof of concept. Över WLAN med dålig kontakt var det kört direkt så fick koppla i sladden och då flöt det fint. Sen körde jag två omgångar TF2 mot bots vilket gick förvånandsvärt bra. Min laptop är fruktansvärt seg med en ULV Core 2 Duo på 1,8 GHz och uråldrig integrerad grafik. Den klarar inget själv. Testade LoL en gång och fick 10 fps i tutorialen på absolut lägsta inställningarna. Så att lira TF2 hade bara varit att glömma. Det kändes lite ryckigt ibland men vad jag kunde se höll sig latensen till 20-30 ms med några enstaka spikar vilket ju är helt ok. Är van vid att köra Planetside 2 med 150-200 ms fast där har man iof en del kompensering inbyggt.

Resultatet är helt klart över förväntan. Ska testa att slänga in drivrutinerna för min handkontroll och koppla laptopen till TVn någon dag. För fungerar det smidigt så kan det nog bli en NUC eller nåt som HTPC istället för att köpa en liten dator med halvkraftigt grafikkort.

Såg att en av nyheterna i den nya uppdateringen var stöd för Quicksync. Om de kan köra videokomprimeringen med det i båda ändar så kan det nog bli riktigt fint.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Relik 📜

Jag testade igen nu i dagarna, och jädrans vad Valve har jobbat med mjukvaran! Det fungerar _otroligt_ mycket bättre nu än när jag skrev den här artikeln, både när det gäller bildkvalitet och latenser. Satt och lirade Borderlands med 30-35 ms fördröjning och alldeles utmärkt bild, mycket tack vare att alla (?) bandbreddspärrar verkar borta - strömmen drog i runda slängar 4-500 Mbit/s periodvis.

Rekommenderar er som testat innan och blivit besvikna att prova igen!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag testade igen nu i dagarna, och jädrans vad Valve har jobbat med mjukvaran! Det fungerar _otroligt_ mycket bättre nu än när jag skrev den här artikeln, både när det gäller bildkvalitet och latenser. Satt och lirade Borderlands med 30-35 ms fördröjning och alldeles utmärkt bild, mycket tack vare att alla (?) bandbreddspärrar verkar borta - strömmen drog i runda slängar 4-500 Mbit/s periodvis.

Rekommenderar er som testat innan och blivit besvikna att prova igen!

Skulle spontant säga, utan att ha testat alla Unreal Engine 3-spel, att dessa generellt sett fungerar riktigt bra i In-home streaming! Sen finns ju de som fungerar "sämre" (Batman) och de som fungerar utan några bekymmer alls (Dishonored m.fl.).

Permalänk

Nu finns playcast som gratis beta på Ouya. Sonen har spelat Lego batman 2 i 2 dagar och det har verkligen funkat klockrent. Ett splinter cell spel finns också i betan, och det verkar som tjänsten ska vara helt igång om någon vecka med ett större bibliotek av spel. Oklart vad det kommer kosta, även om 10$/månad verkar vara ett riktmärke. Låter ju lite för billigt för att vara sant...Men men det blir intressant att se.

Permalänk
Medlem

Testade det hela nu under kvällen lite snabbt och det var verkligen grymt. Hade jag haft 20papp över så hade jag satt upp en server och streamat allt jag gör från den. Nu kräver inget en riktig dator.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MP-Jan:

Skulle spontant säga, utan att ha testat alla Unreal Engine 3-spel, att dessa generellt sett fungerar riktigt bra i In-home streaming! Sen finns ju de som fungerar "sämre" (Batman) och de som fungerar utan några bekymmer alls (Dishonored m.fl.).

Jag ska testa lite fler titlar framöver. Får tyvärr inte Skyrim att rullla något vidare vilket är synd, hade varit grymt att kunna lira med "maxad" grafik över nätverket.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vad är det för systemkrav på den maskinen man streamar till? Tänkte om jag skulle koppla nåt gammalt till teven och kunna streama vissa spel dit istället för att sitta framför datorn. Räcker det t.ex med ett Intel HD grafikkort som kan visa 1080p och nån dual-core propp eller?

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iBigs:

Vad är det för systemkrav på den maskinen man streamar till? Tänkte om jag skulle koppla nåt gammalt till teven och kunna streama vissa spel dit istället för att sitta framför datorn. Räcker det t.ex med ett Intel HD grafikkort som kan visa 1080p och nån dual-core propp eller?

Jag har testat lite med min laptop som har en Core 2 Duo SU7300 (1,3 GHz) och Intel GMA 4500MHD integrerad grafik. Det är för lite för att kunna streama ordentligt. Det blir en hel del hack. Fast det är en extremt klen dator och det är nog omöjligt att hitta ett så kasst grafikkort idag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Testade igår mot två olika laptops med varierande resultat. En AMD baserad maskin med HDMI som jag kopplade till teven och trådat nätverk, och en med dubbelkärnig intel mobilityprocessor som jag testade trådlöst på den inbyggda skärmen.
Jag skulle nog säga att det är väldigt olika beroende på vilka spel man kör. Borderlands2 verkar förhållandevis lättdrivet, och flöt på bra på bägge maskinerna. F1 2013 fungerade visserligen, men laggade så svårt att det var ospelbart på båda maskinerna. Pinball FX fungerade bra på intelmaskinen, även fast jag körde över trådlöst på den, men på AMD-maskinen var det ospelbart. Det är svårt att vara förutseende i ett flipperspel

Bägge dessa maskiner har en hel del år på nacken, och jag tror att om man ska ha någon glädje av detta behövs ändå en lite nyare maskin, med hyfsad processorkraft och ett någorlunda grafikkort. Jag ska prova en stationär burk med ett halvgammalt grafikkort, tror det är ett GT460 eller nåt, i helgen och se om det ger ett bättre resultat.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Tänkte testa streama Thief till soffan senare idag, i HTPCn sitter det en i3 4340, orkar den med eller vad är det för krav på enheten som ska spela upp?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB