Permalänk
Medlem

Enkel, pålitlig, custom loop?

Jag var ett tag inne på nåt sånt där färdigt closed loop system, men efter att ha läst lite recensioner är jag lite tveksam. De verkar inte så mycket bättre än luftkylarna i varken kyleffekt eller ljudnivå, samtidigt som de är dyrare och mindre pålitliga. Därför vill jag utreda om det går att bygga en custom loop som är bättre, samtidigt som priset hålls på ungefär samma nivå.

Det jag tänkt är att det ska kyla en Haswell-E på 8 kärnor. Sen i framtiden kanske jag bygger ut det för att kyla grafikkorten också. Varför jag inte slår på stort direkt är helt enkelt en fråga om budget. Det står liksom mellan ett dyrt vattenkylningssystem eller köpa en extra GPU, och då väljer jag såklart en extra GPU.

Så, vad ska man välja för komponenter?

Permalänk

Kolla om det går att få tag i begagnat. Då kan det bli billigare.

Tex jag har köpt en radiator på Tradera en gång vet inte om det finns där nu men sen kan du kolla blocket.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Spara mer o köp riktigt system. Du ska bygga en dyyyr dator o sen snåla in på kylning? Kör normal fläkt o spara mer o köp sen riktigt bra kylning ca kostnad 4-5k

Nackdelen med budget val o köpa billigt blir att du får dålig kylning o en pump som väsnas. Slutar med att du byter ut delarna och då blir det onödigt dyrt.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Börja med att fråga dig själv om du verkligen behöver en 8-kärnig Haswell-E CPU.

Jag skulle nog hellre rekommendera att du köper någon billig luftkylare och sedan sparar ihop pengar till ett rejält vattenkylnings system, Om du ska bygga custom loop för ~1000kr så får du snåla in på viktiga delar som t ex pump, Bättre att spara lite längre och sedan bygga ett "riktigt" system, Börja med att spara ihop till cpu block, pump, reservoar och en radiator (ca 2000-2500kr om du köper kvalitets grejer, Vilket du borde göra), Och bygg sedan ut med extra radiatorer och GPU block i framtiden.

Detta är min åsikt iaf.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Kolla om det går att få tag i begagnat. Då kan det bli billigare.

Tex jag har köpt en radiator på Tradera en gång vet inte om det finns där nu men sen kan du kolla blocket.

Begagnat var ett bra tips. I varje fall radiator borde ju inte vara så svårt att hitta (jag har heller inga problem att trycktesta den).

Skrivet av Mogwaii:

Spara mer o köp riktigt system. Du ska bygga en dyyyr dator o sen snåla in på kylning? Kör normal fläkt o spara mer o köp sen riktigt bra kylning ca kostnad 4-5k

Nackdelen med budget val o köpa billigt blir att du får dålig kylning o en pump som väsnas. Slutar med att du byter ut delarna och då blir det onödigt dyrt.

Jag skulle knappast kalla det snåla. Det är snarare fråga om prisvärdhet i förhållande till luft och andra delar jag kan köpa för pengarna. 4-5kkr är ytterligare ett GTX 780. Processorn bör klara en okej överklock på luft utan att brinna upp (samma TDP som min gamla i7-920 som har okej temp i 3.5Ghz).

Så, frågan är om det går att bygga en bättre custom loop än något av de färdiga system som finns, utan att det blir mycket dyrare. Annars är det lika bra att köra på luft.

Skrivet av H4nsson:

Börja med att fråga dig själv om du verkligen behöver en 8-kärnig Haswell-E CPU.

Jag skulle nog hellre rekommendera att du köper någon billig luftkylare och sedan sparar ihop pengar till ett rejält vattenkylnings system, Om du ska bygga custom loop för ~1000kr så får du snåla in på viktiga delar som t ex pump, Bättre att spara lite längre och sedan bygga ett "riktigt" system, Börja med att spara ihop till cpu block, pump, reservoar och en radiator (ca 2000-2500kr om du köper kvalitets grejer, Vilket du borde göra), Och bygg sedan ut med extra radiatorer och GPU block i framtiden.

Detta är min åsikt iaf.

Ja, jag "behöver" en 8-kärning Haswell-E. Det är en arbetstation som ska köra både CPU och GPU rendering.

Det handlar om att motivera kostnaden. Går alltid att hitta saker som är lite dyrare och lite bättre. Därför planerar jag systemet utefter de komponenter som kommer ge mest för pengarna, och avgränsar budgeten så även andra prioriteringar ryms (typ soliga stränder, kall öl och vackra kvinnor).

Jag menar, ett alternativ skulle kunna vara ett bra closed loop system (om det finns något som är tillräckligt pålitligt. Borde kyla lite bättre än luft utan att väsnas för mycket. Förhoppningsvis blir Haswell-E lättare att kyla, annars får jag köra utan värmeplattan, och då ska det finnas okej utrymme att överklocka (kommer knappast sätta rekord, men det är jag inte ute efter heller). Den mindre kylaren bör ge bättre luftflöde till grafikkorten och moderkortet. Med några stora fläktar som skjuter luft genom chassit ska väl temp och ljudnivå kunna hållas lågt.

Det bör funka rätt bra. Frågan är om det finns mer optimerade lösningar utan att priset drar iväg.

Permalänk
Medlem

Innan jag körde "riktig" vatten kylning hade jag h100i med tystare och bättre fläktar vilket kylde min 3770k lite bättre än min torn noctua kylare.

Vissa klagar på h100 men jag var nöjd. Jag bytade ut den för jag ville köra vatten på mitt titan.

Så jag hade isåfall kört på h100i med bättre fläktar än att snålbygga ett eget vatten system. Jag köpte själv ek system med ek 4.0 pump o den åkte ut efter 4 dagar , väsnas som 3-4 akvarie pumpar.

Antingen en bra luft kylare eller h100i eller liknande.
Steget efter det är egenbyggt för 3k+.

Fördelar med riktigt vatten bygge är gpu temp under 40c och bättre cpu temp framförallt om du ska överklocka.

Samt man kan ha skapligt lågt varvtal med rätt mängd radiatorer o då blir ljudnivån behagligt låg samt man kan ev flytta med loopen till nästa burk o bara byta tex blocken.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Nej, och anledningen till det är för att all-in-one kit är mass producerade och ihop plockade av underbetalda kineser medans custom loop grejer är sålda styckevis.

Jag har byggt datorer åt folk med H80i, H100i och CM Eisberg 240L etc. och min åsikt om dom är att dom funkar och en mindre kräsen och kanske inte allt för vetande tycker att det är super bra grejer och skulle aldrig gå tillbaka till luftkylning, men faktum är att de presterar medelmåttigt och för med sig en massa oljud - precis som luftkylning.

I min mening är det hög kylförmåga och låg ljudvolym som motiverar prislappen för vattenkylning, för det är verkligen inte gratis. Ska man då kompromissa och köpa det billigaste kiten man hittar och nöja sig med en något lägre temp än luftkylning till samma ljudnivå eller köra all-in direkt? Det finns inget rätt eller fel, men det självklara valet borde vara all-in direkt. Man kommer ångra tiden och pengarna man lägger på dessa slutna loopar eftersom att man kommer att byta ut dom. Så vad din definition av vad som är prisvärt inom kylning kan ingen svara på, är det okej att det låter som fan så köp ett billigt kit - om inte så köper du custom grejer.

Du som ska köra tunga CPU och GPU renderingar kommer slå dig själv på fingrarna om du köper en billig loop till din dator. Allt under 360mm radiator är att glömma om du vill få till en bra ljud/kylförmåga ratio då du kan kyla passivt när behövs. (idle, surf, när du kollar på film etc.)

Sen ska du kanske ha i åtanke att det kan ta lite tid att sätta ihop, chassit kanske behöver moddas och kylmediet behöver bytas med jämna mellanrum. En sluten loop går i regel rakt in i chassit då dom är så små, du behöver inte tänka på slangdragning eller underhåll mer än att tabort damm.

Försöker att ge ett generellt svar då det förmodligen är fler som kommer läsa och undra samma sak eftersom att det verkar vara mera av önsketänkande än något planerat inköp för de flesta som kanske inte riktigt förstår att det kan vara jobbigt för en ovan att montera och underhålla.

Hoppas att du fick det svar ändå!

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

Swiftech H320 eller 220.
Till skillnad mot andra AIO lösningar så går det att bygga ut Swiftech's lösningar då pumpen är designad för att klara av mer komponenter.

http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-h320-watercooling-3858p...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Swiftech H320 eller 220.
Till skillnad mot andra AIO lösningar så går det att bygga ut Swiftech's lösningar då pumpen är designad för att klara av mer komponenter.

http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-h320-watercooling-3858p...

Tråkigt bara att pumpen går sönder efter 1-3 månader

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Swiftech H320 eller 220.
Till skillnad mot andra AIO lösningar så går det att bygga ut Swiftech's lösningar då pumpen är designad för att klara av mer komponenter.

http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-h320-watercooling-3858p...

Enkelt, helt klart.

Men när man endå är uppe i dom summorna skulle jag hellre satsat på en riktig loop

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonazz:

Enkelt, helt klart.

Men när man endå är uppe i dom summorna skulle jag hellre satsat på en riktig loop

Att gå från 1600kr till 3000kr+ är en stor skillnad.

1600kr för block, pump och radiator är inget man skojar bort, speciellt inte när det så bra saker man får för pengarna...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Tråkigt bara att pumpen går sönder efter 1-3 månader

Tyvärr verkar mångas erfarenhet vara just att pumpen går sönder. Jäkligt synd. Det hade varit lovande annars.

Permalänk
Medlem

För övrigt vill jag passa på att erinra om att frågeställningen i tråden inte handlar om huruvida jag ska köpa ett dyrare vattenkylningssystem eller inte. Jag frågade inte om det och jag är inte intresserad av någons åsikter om det.