Win7 pro vs Win7 home snabbare varför

Permalänk
Medlem

Win7 pro vs Win7 home snabbare varför

Varför Windows 7 Professional är mycket snabbare än Windows 7 Home Premium ?
Har undrat velat veta oraken varför alla home ver är seg långsammare.
Även windows xp home är trög segare och windows xp pro var snabbare.

Vill ochså veta var man kan köpa Windows 7 Professional Retail Full ver altså ingen OEM.
Ms har slutat sälja win7 pro retail har bara oem.

Permalänk
Medlem

Inbillning, kanske olika drivrutinsversioner på datorerna du jämfört.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Kan det ha att göra med att Pro är byggt för att klara mer än 8gb som är maxgränsen för Home ?

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Windows 7 Home Premium fungerar med 16GB ram http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/885037-...

Edit: Och jag har använt både W7 Home Premium och Professional i min dator och då märker jag ingen skillnad.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Kan det ha att göra med att Pro är byggt för att klara mer än 8gb som är maxgränsen för Home ?

Home Premium kan använda 16GB. Home Basic som bara kan använda 8 säljs inte i Sverige.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Varför Windows 7 Professional är mycket snabbare än Windows 7 Home Premium ?
Har undrat velat veta oraken varför alla home ver är seg långsammare.
Även windows xp home är trög segare och windows xp pro var snabbare.

Vill ochså veta var man kan köpa Windows 7 Professional Retail Full ver altså ingen OEM.
Ms har slutat sälja win7 pro retail har bara oem.

De flesta butiker har tyvärr slutat sälja retail-versionen. Såg någon butik med den i höstas men den är borta även där nu.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Det var synd fiinns ingen mer Retail full verion av win7 pro. Såg att amazon i usa hade den men det verkar inte vara äkta.

Angående max minne det stämmer win7 home kan bara ha 16GB max och win7 pro kan 192GB max.
Men jag tror inte prestande skillnaden beror bara på minnet. Jag märker stor skillnad!

Permalänk
Medlem

intel2000:
Det finns många detaljer du inte tagit med.

Hur länge sedan installerades de olika versionerna?
Hur noga de va med drivrutiner mm?
Märkesdatorer med original Windows?
Skaffat och installerat Windows separat?
Hur bra var datorerna i övrigt eller testades allt på samma dator?

Sen har vi delarna i datorerna som hur bra diskarna är, minnen mängd mm. Vill man göra en rättvis jämförelse så ska det göras på lika bra datorer. Tex bruka nyinstallerat Windows vara snabbare än exakt samma som kört länge och nu är full med skärp, buggar mm.

Permalänk
Medlem

@panpo98
Jag har bygg datorn själv, det är ingen märkes dator du kan see specifactionen i min signatur.
Har haft datorn senaste 5 åren bara har uppgraderat till SSD och ny grafikkort och det har varit samma.
Angående drivrutiner har använd exact samma till moderkortet det är bara Nvidia drivertutinen som jag har uppdaterar och varit den enda som var inte samma ver.
Jag har Window 7 Home Premium Englsih köpt orginalt hos komplett.se några år sedan och den är Full Reail ver. Windows 7 Pro verkar vara samma Full Retail OEM jag laddat ner på internet föratt testa.
Alla ominstallationer var ren full format inga skräp.

Med snabbare menar jag när jag öppnar en mapp eller ett fönster så går det fortare och även filer laddar snabbare.
Har installerar båda ver av windows på min ssd så det är inte ssd som är orsaken. Det måste vara programmeringen av windows kernel och annat sevice som körs i win7 pro det kan bara proggramerarna på ms veta varför.

Jag hittade en intressat grej (kanske den kan vara orsaken windows använder inte page file och sköter det automatisk i pro ver)
System Properties> Advanced > Under Vitual Memory står:
Automaticly mange paging file size for all drive (har alkolerat exat samma som mina minne 8gb)

Ang nyinstallerat Windows är snabbare än exakt samma som kört länge och nu är full med skärp, buggar mm.
Jag vet det men det är inte orsaken jag är helt säkert har installerat exakt lika program på båda och kört exakt samma tid. :/

Permalänk

Då borde ultimate o Enterprise vara ännu snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultraform:

Då borde ultimate o Enterprise vara ännu snabbare

Har inte testat Ultimate men om någon vill kan man ladda ner 90 dagar fri ver win8 hos microsoft här:
http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/hh699156.aspx (Windows 8.1 Enterprise (Fri 90days trial))

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Har inte testat Ultimate men om någon vill kan man ladda ner 90 dagar fri ver win8 hos microsoft här:
http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/hh699156.aspx (Windows 8.1 Enterprise (Fri 90days trial))

Det är absolut ingen skillnad alls i hastighet på versionerna av Windows 7.

Titta på följande lista så kan du se exakt vilka funktioner som skiljer i de olika varianterna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions

Jag skulle även tipsa att ta hjälp av något stavprogram för att det ska bli lättare att läsa dina poster, jag använder google chrome's inbyggda:
https://support.google.com/chrome/answer/95604?hl=sv

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det är absolut ingen skillnad alls i hastighet på versionerna av Windows 7.
Titta på följande lista så kan du se exakt vilka funktioner som skiljer i de olika varianterna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions

Det var synd år 2020 MS slutar ge säkerhets uppdateringar för Windows 7.

"All editions will receive Mainstream Support (new features and bug fixes) until January 2015 and Extended Support (security updates) until January 2020"

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Det var synd år 2020 MS slutar ge säkerhets uppdateringar för Windows 7.

"All editions will receive Mainstream Support (new features and bug fixes) until January 2015 and Extended Support (security updates) until January 2020"

Eh? Om 5 år kommer din dator vara värdelös ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av intel2000:

Varför Windows 7 Professional är mycket snabbare än Windows 7 Home Premium ?
Har undrat velat veta oraken varför alla home ver är seg långsammare.
Även windows xp home är trög segare och windows xp pro var snabbare.

Vill ochså veta var man kan köpa Windows 7 Professional Retail Full ver altså ingen OEM.
Ms har slutat sälja win7 pro retail har bara oem.

Det finns inte någon som helst prestandaskillnad mellan Win7 pro och Win 7 home. Det är samma operativsystem. Punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...