Asus lanserar PB287Q med 4K-upplösning för 5 990 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Men hur kan du vara så säker på att en 4K IPS verkligen är så galet dyrt att tillverka?
Då en 1080p skärm på 5" inte kostar så särskilt mycket att tillverka (dessutom är dom touch)
så även om en låt oss säga 24" skulle vara dyrare så tror jag inte det skulle kosta så mycket
att du är tvungen att lägga 10k eller mer. Det är bara så att 4K är nytt och man brukar väl
i princip alltid ha högre priser på nya saker oavsett, det var ju inte länge sedan man var tvungen
att lägga minst 50k eller vad det nu var för en 4K skärm

Ja för CS är ju verkligen det enda spelet folk spelar professionellt eller hur?
Dom flesta spelen har man inte användning för det skulle jag vilja påstå, visst kanske det
ser bättre ut men det är ingen krav, du spelar inte bättre för att du har 120Hz.
Förutom kanske CS, men som sagt det är ju inte det enda spelet

En 5" 1080p är sisådär 6 gånger mindre än en 30" och då måste 6 gånger mer yta vara felfri/damfri/etc vilket är mycket material och mycket svårare att få korrekt. Touch delen är inte en del av skärmpanelen egentligen det är en separat "digitizer" yta som man kan välja till att lägga på... Ungefär som mat vs blank yta.. (kan ha fel men har är det ja kommer ihåg jag läst)
Att få alla pixlar i en 4k skärm att fungera korrekt är rätt svårt och att tvinga upp dem i 120Hz finns inte på marknaden idag, teknologin är nog inte riktigt där än.... Sen finns det inte direkt någon enorm efterfrågan på 120Hz skärmar efter vad man kan se på tillgången, det är mest hardcore gamers...

4K är inte moget än, åtminstonde för Windows och GPUer i "normal" konsument klassen sen finns det ju folk med mer pengar än vett som har råd/prioriteringen att lägga 50k+ på sin dator som ändå är konsumenter...
(Windows skalningen är väl inte perfekt än och bara få det att fungera är ju enligt många, bla. Swec, inte det enklaste)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

En 5" 1080p är sisådär 6 gånger mindre än en 30" och då måste 6 gånger mer yta vara felfri/damfri/etc vilket är mycket material och mycket svårare att få korrekt. Touch delen är inte en del av skärmpanelen egentligen det är en separat "digitizer" yta som man kan välja till att lägga på... Ungefär som mat vs blank yta.. (kan ha fel men har är det ja kommer ihåg jag läst)
Att få alla pixlar i en 4k skärm att fungera korrekt är rätt svårt och att tvinga upp dem i 120Hz finns inte på marknaden idag, teknologin är nog inte riktigt där än.... Sen finns det inte direkt någon enorm efterfrågan på 120Hz skärmar efter vad man kan se på tillgången, det är mest hardcore gamers...

4K är inte moget än, åtminstonde för Windows och GPUer i "normal" konsument klassen sen finns det ju folk med mer pengar än vett som har råd/prioriteringen att lägga 50k+ på sin dator som ändå är konsumenter...
(Windows skalningen är väl inte perfekt än och bara få det att fungera är ju enligt många, bla. Swec, inte det enklaste)

Jag menade snarare IPS inte 120Hz. Och givetvis är det dyrare men så dyrt som det
faktiskt är idag att köpa en 4K IPS är överpris tycker jag,
vi får väl se hur priserna kommer se ut nästa år

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dravond:

En 5" 1080p är sisådär 6 gånger mindre än en 30" och då måste 6 gånger mer yta vara felfri/damfri/etc vilket är mycket material och mycket svårare att få korrekt.

Storleken mäts diagonalt, arean blir 6x6 ggr större om de har samma bildförhållande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte mig en 1440p med bra panel istället.

Bättre att köpa 4k när fabrikerna brunnit klart, ips/pls börjar komma och de fått skiten att fungera till ett ok pris.

Permalänk
Avstängd

jag väntar tills det finns en 30-32 tummare med 4K, TN, 60 Hz för en rimlig prislapp. Vill ha lite större än 28 tum när det kommer till 4K

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem

Hoppas de faller snabbt. Vill ha två skärmar och tänkte uppgradera mig till 2st 27" 1440p.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Nu till frågan, varför skulle någon köpa denna när Philips möter snarlika specifikationer för 1000 riksdaler mindre?

Ingen, Philipsen har fler ingångar plus en USB-hubb med 2st 2.0 + 2st 3.0 utöver det Asus-skärmen erbjuder. Sen är designen bättre tycker jag

Dold text
Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

4k skärm eller Ocoulus Rift det var ju frågan..

Consumer varianten av rift kommer få högre upplösning än 1080p (1440p mest troligt) +att det är en galet mycket roligare produkt, för mig är valet enkelt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Friterad:

Ja för CS är ju verkligen det enda spelet folk spelar professionellt eller hur?

Hitta en professionell Battlefield-spelare som kör 60 Hz då. Eller kolla på turneringar i StarCraft eller DotA 2. Där kör de FG2421.

Citat:

Dom flesta spelen har man inte användning för det skulle jag vilja påstå,

Man har åtminstone stor nytta av det i FPS- och racingspel. I exempelvis MOBA är däremot skillnaden mycket mindre.

Citat:

visst kanske det
ser bättre ut men det är ingen krav, du spelar inte bättre för att du har 120Hz.
Förutom kanske CS, men som sagt det är ju inte det enda spelet

Man kör inte hög uppdateringsfrekvens för att det ska se bättre ut, utan för att man just inte ska bli begränsad av skärmen. En bra spelare har ingen chans att spela på toppen av sin förmåga i 60 Hz.

Tänk att man tar denna debatten varje gång alltså. Förr eller senare tror och hoppas jag att 120+ Hz kommer vara standard, och då kommer alla plötsligt hålla med.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Hitta en professionell Battlefield-spelare som kör 60 Hz då. Eller kolla på turneringar i StarCraft eller DotA 2. Där kör de FG2421.

Man har åtminstone stor nytta av det i FPS- och racingspel. I exempelvis MOBA är däremot skillnaden mycket mindre.

Man kör inte hög uppdateringsfrekvens för att det ska se bättre ut, utan för att man just inte ska bli begränsad av skärmen. En bra spelare har ingen chans att spela på toppen av sin förmåga i 60 Hz.

Tänk att man tar denna debatten varje gång alltså. Förr eller senare tror och hoppas jag att 120+ Hz kommer vara standard, och då kommer alla plötsligt hålla med.

Jisses, du får det att låta som att det är ett krav att ha 120Hz för att vara professionell gamer.
Nej kanske inte ser bättre ut, fel ordval. Men som sagt är det inget krav i dom flesta spelen
även om du spelar seriöst, men många har det kanske för att pengar ändå inte är ett problem.
Hade jag varit lite rikare och kunnat köpa en 120Hz IPS hade jag gjort det, men inte för att jag "måste".

Permalänk

Spelar ju mindre roll när man inte kan spela i 4k utan att ha dubbla grafikkort.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem

TN 60HZ epic fail!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det finns det visst

Ja jo, om driva det betyder vilken dator man behöver, antar jag. Tolkade det först som att det var en fråga om skärmens hårdvara, men ser nu att det kanske var en konstig tolkning.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Hitta en professionell Battlefield-spelare som kör 60 Hz då. Eller kolla på turneringar i StarCraft eller DotA 2. Där kör de FG2421.

Man har åtminstone stor nytta av det i FPS- och racingspel. I exempelvis MOBA är däremot skillnaden mycket mindre.

Man kör inte hög uppdateringsfrekvens för att det ska se bättre ut, utan för att man just inte ska bli begränsad av skärmen. En bra spelare har ingen chans att spela på toppen av sin förmåga i 60 Hz.

Tänk att man tar denna debatten varje gång alltså. Förr eller senare tror och hoppas jag att 120+ Hz kommer vara standard, och då kommer alla plötsligt hålla med.

Sen är det också förstås värt att nämna att andelen spelare som faktiskt genuint skulle bli begränsade av 60hz och inte intala sig vara det pga placebo är väääääääääääääldigt liten. Spelar man inte på proffsnivå - förmodligen något varken du eller jag är ens i närheten av - så är det inget man behöver bry sig om. Visst är det trevligt med det extra flytet, men nödvändigt? Nä.

Poängen är alltså att den nog duger alldeles utmärkt till casualspelande - den nivån 99.99% av alla spelare ligger på.

Permalänk
Master of Overkill

När vi ändå pratar 120Hz, lirar aldrig något mer i mitt liv på 60Hz.

Lanar jag har jag alltid med mig minst 1x 120Hz + / 144Hz.

Blir helt sämst i spel när jag lirar 60Hz går inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det borde gå att köra skärmen i 120Hz vid 1080p. Går det Asus? Om det inte går så fixa det.
Skalas bilden rätt så ser det lika bra ut som en 1080p skärm.
4k behöver inte vara jättekrävande om inställningarna sänks från exempelvis max till medel och alla spel är inte krävande.
Ibland ska man ha högsta inställningarna bara för att ha högsta, även om det inte gör någon större skillnad.
Det kan ibland göra större skillnad att gå från 1080p till 4k, även om inställningarna behöver sänkas. Det blir såpass mycket bättre bildkvalitet.
Det finns alltid möjligheten att spela i 4k, det går inte på en 1080p skärm.
Döm inte ut skärmen innan ni provat den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Skärmen mäter 28 tum och har en TN-panel med 3 840 x 2 160 pixlar. För övriga specifi.. ..rekommenderade försäljningspriset 5 990 kronor.

Fixade texten:
(För stor) museal skärmsort med usel ljusstyrka och TOK-låtsas 10bit. Mainstream-gamern bör betänka den låga hertzen (60Hz), tungdrivna 4K upplösningen och det höga premium priset. ÄH.. lämpad för gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jisses, du får det att låta som att det är ett krav att ha 120Hz för att vara professionell gamer.
Nej kanske inte ser bättre ut, fel ordval. Men som sagt är det inget krav i dom flesta spelen
även om du spelar seriöst, men många har det kanske för att pengar ändå inte är ett problem.
Hade jag varit lite rikare och kunnat köpa en 120Hz IPS hade jag gjort det, men inte för att jag "måste".

Man behöver inte vara rik för att köpa en 120Hz IPS skärm, du kan säkert hitta en för runt 4000-5000 kronor.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Man behöver inte vara rik för att köpa en 120Hz IPS skärm, du kan säkert hitta en för runt 4000-5000 kronor.

Nej, men det finns annat att lägga pengar på som är viktigare, jag kan inte
lägga 4-5k för något som inte absolut är ett krav. Även om en del kan det.
Nu har jag ju inget jobb heller, men ändå, får bli en ny skärm senare,
innan dess behövs ny cpu och lite annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Man behöver inte vara rik för att köpa en 120Hz IPS skärm, du kan säkert hitta en för runt 4000-5000 kronor.

Vart då?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s170913806

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Jag köpte mig en 1440p med bra panel istället.

Bättre att köpa 4k när fabrikerna brunnit klart, OLED börjar komma och de fått skiten att fungera till ett ok pris.

FYP

OnTopic: Samma här. Det känns helt rätt att mellanlanda på 1440-ön.