Vilket 280X ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Vilket 280X ska jag köpa?

Jag ska inhandla ett R9 280X men vet inte riktigt med vilken kylare. För tillfället lutar det åt XFX men är som sagt osäker på om det är det 'bästa'. Det ska helst vara så tyst som möjligt och under 2800kr.

Tack på förhand.

Visa signatur

CPU: i5 4670K
GPU: ASUS GTX 770 DirectCU II
RAM: 8 GB 1600Mhz
MOBO: MSI Z87-G45

Permalänk
Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av joFa^:

Jag ska inhandla ett R9 280X men vet inte riktigt med vilken kylare. För tillfället lutar det åt XFX men är som sagt osäker på om det är det 'bästa'. Det ska helst vara så tyst som möjligt och under 2800kr.

Tack på förhand.

Jag lägger min röst på Asus R9 280x DCTOP en bra kylare!

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på kortet jag säljer som är helt nytt! http://www.sweclockers.com/annons/95670-4-st-oanvanda-sapphir...

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/annons/95697-grafikkort

Har några där, blandannat ett asus dc2 top.

Permalänk

Om det är tysta kort du är ute efter är det här en bra sammanställning att kika på: http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-280x-third-part...

Permalänk
Medlem

Jag hade först ett Sapphire R9 280X som gav ifrån sig ett riktigt irriterande ljud som jag sen bytte mot ett MSI R9 280X, kortet är både riktigt jävla snyggt och tyst. Har aldrig sett det legat över 65 grader. Skriker kvalité om det.
Man får också med en App som man kan använda sig av som överklockar kortet automatiskt, finns 3 lägen. OC Mode, Gaming Mode, och Silent Mode samt en inställning som man kan använda sig av efter ett långt pass av gaming, fläkten går upp i 100% under en period för att kyla ner kortet snabbt och simpelt. Brukar oftast vara i 40 sek.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem
Skrivet av joFa^:

Jag ska inhandla ett R9 280X men vet inte riktigt med vilken kylare. För tillfället lutar det åt XFX men är som sagt osäker på om det är det 'bästa'. Det ska helst vara så tyst som möjligt och under 2800kr.

Tack på förhand.

Denna fick toppklass-utmärkelse av Sweclockers: http://www.inet.se/produkt/5410031/asus-radeon-r9-280x-3gb-di...

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

MSI´s TwinFrozr har ju fått lovord från VÄLDIGT många.
Jag har bara moderkort i dagsläget från MSI och det är riktigt bra.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt gått på ett Asus kort! Så jälva tyst och kallt, och riktigt snyggt. (Y) Köp Asus

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kritax:

Jag hade först ett Sapphire R9 280X som gav ifrån sig ett riktigt irriterande ljud som jag sen bytte mot ett MSI R9 280X, kortet är både riktigt jävla snyggt och tyst. Har aldrig sett det legat över 65 grader. Skriker kvalité om det.
Man får också med en App som man kan använda sig av som överklockar kortet automatiskt, finns 3 lägen. OC Mode, Gaming Mode, och Silent Mode samt en inställning som man kan använda sig av efter ett långt pass av gaming, fläkten går upp i 100% under en period för att kyla ner kortet snabbt och simpelt. Brukar oftast vara i 40 sek.

http://content.hwigroup.net/images/products/xl/199968.jpg

KÖP INTE MSI KORTET! Ursäkta för caps men var tvungen. Returnerade precis 4 st av den modellen då de är kända för att läcka olja från fläktlagren ner på övriga komponenter.

Permalänk
Medlem

Allt annat än Asus DC2Top vore en miss om du vill ha det bästa inom ljud. De som snackar om andra kort har någon agenda. Alla tester visar på samma sak. Asus lyckades bäst. Simpelt. Sedan så kan man alltid fråga sig om det är värt pris skillnaden.

Detta kanske vore något? http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/198116-asus_r...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Jag har haft två st MSI, det ena lagret gick efter ca en månad - precis som någon nämnde verkar de ha lite kvalitetsproblem. Det andra kortet rullar på, men jag tycker att det går rätt varmt. I övrigt har det fungerat bra.

Jag ersatte det trasiga kortet med ett 290x, ASUS DirectCU II. Nu vet jag att 280x inte är ett 290x, men jag är riktigt imponerad av asus-kortet. Går väldigt svalt, väldigt tyst, snyggt, grym prestanda osv. Om 280x-versionen är i närheten skulle jag ta det över MSI utan tvekan.

Permalänk
Medlem

"grym prestanda" (prestandan är IDENTISK med alla 280x-kort under samma förutsättningar) - "tyst" - blablabla. 99% handlar om vilken fläktkurva kortet har. Och du kan ställa in den manuellt så har du ett kort som är bra nog för dina behov. Sapphire, asus, msi, gigabyte blabla - ta det billigaste med lägst rma.

Meningslöst att sitta och "jag har MSI, MSI är mest gud i världen!!!", "jag har asus asus äger lol!!! ta asus", "jag har sapphire det är bäst-world!!11"

Kort svar: Ta vilket du vill med eftermarknadskylare och ställ en manuell kurva.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

"grym prestanda" (prestandan är IDENTISK med alla 280x-kort under samma förutsättningar) - "tyst" - blablabla. 99% handlar om vilken fläktkurva kortet har. Och du kan ställa in den manuellt så har du ett kort som är bra nog för dina behov. Sapphire, asus, msi, gigabyte blabla - ta det billigaste med lägst rma.

Det skiljer ganska mycket mellan olika kort. Core / minnesklocka, fläktdimensioner, lager, storlek på heatpipes, elpida vs hynix-minnen, kretskortslayout osv. Direkt ut kartong kan det skilja iaf 10% eller mer i prestanda mellan olika 280x, och på länken ovan ser man att det är 10-15 dB skillnad i ljud också. Visst går det förbättra lite med fläktkurva, men det är sjukt mycket mer som spelar roll (lågt klockat kort med dålig kylning går såklart klocka upp för att bli snabbare, men då måste man öka fläkten också så det lever om mer, osv). Så nej, jag skulle inte hålla med om att alla kort är identiska.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se i tester så är HIS R9 280X det svalaste och samtidigt extremt tyst.
Dock finns det ju inte i vanliga svenska butiker tyvärr.

Permalänk
Medlem

MSIs Twin Frozr IV Advanced är imponerande på Nvidia-korten, men på AMDs kort är Asus DC2 bättre.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Precis den ja rekommendera också om ja inte minns fel ovan

Permalänk
Medlem

Kör ASUS, har två st. R9 280x DC2T i CF och kunde inte vart nöjdare trots min kärlek till Nvidia. MSI är något jag hållit kärt men sedan jag råkat ut för otroligt dålig kvalite hos både tillverkare/reklamationsavdelning och komponenter är msi absolut inte värt priset om man gämför med kvalitén & servicen hos ASUS.

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Det skiljer ganska mycket mellan olika kort. Core / minnesklocka, fläktdimensioner, lager, storlek på heatpipes, elpida vs hynix-minnen, kretskortslayout osv. Direkt ut kartong kan det skilja iaf 10% eller mer i prestanda mellan olika 280x, och på länken ovan ser man att det är 10-15 dB skillnad i ljud också. Visst går det förbättra lite med fläktkurva, men det är sjukt mycket mer som spelar roll (lågt klockat kort med dålig kylning går såklart klocka upp för att bli snabbare, men då måste man öka fläkten också så det lever om mer, osv). Så nej, jag skulle inte hålla med om att alla kort är identiska.

Som jag sa så är storleken och allt som hör där till upp till köparen att välja vad som passar i hans eller hennes chassi. Lite som att säga att ett blått graffe är bättre än gult.

Det kan skilja för att korten är olika klockade. Alltså är korten inte identiska. Det krävs inte direkt en raketforskare för att klocka ett graffe.

Det skiljer i ljudnivå för att fläktlurvan är ställd olika. Skillnaden är så minimal att inte en kotte skulle märka någon skillnad överhuvudtaget.

Om någon på detta forum märker skillnad på ett Asus-kort och ett Gigabyte-kort med samma klock och samma inställd fläktkurva så får människan en glass. Det enda jag kan köpa som kan skilja är upplåst volt. Att något kort med någon specifik tillverkare klockar bättre har jag inte sett några vettiga bevis på, alldeles för slumpmässigt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera följade, för bästa prestanda så ta http://www.inet.se/produkt/5409991/sapphire-radeon-r9-280x-3g... eller för nästan lika bra prestanda men dock tystare så ta följande http://www.inet.se/produkt/5410031/asus-radeon-r9-280x-3gb-di...