HTC One vattenskadad - Reparation?

Permalänk
Medlem

HTC One vattenskadad - Reparation?

Hej!

Igår så fick jag en HTC One av flickvännens kompis, eftersom den är död och hon har en ny telefon.

Anledningen till att den är död är att den åkte i toaletten nån gång i januari. Hon har tydligen testat att starta den ganska nära inpå utan att den fungerade. Eftersom den legat i flera månader så antar jag att den har torkat, men la den i en påse ris över natten innan jag testade att koppla in laddare, men den är stendöd. Frågan är om det är värt att lämna in den, eller om det bara är bortkastade pengar?

På ifon.se kostar det 999 kr ifall den går att reparera, och annars 399 kr för undersökning. Jag är händig och har pillat mycket med elektriska prylar å lagat grejer själv, men denna telefon verkar ju enormt svår att öppna. Någon som har input och tankar på hur jag bör göra?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Skulle tro att den är tvärkörd då det gått så lång tid. Blir nog dyrare att laga än vad man får en sån för idag.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Förmodligen är den sönderrostad om telefonen inte öppnades efter doppet för att torka snabbt och ordentligt. Avlagringar från avdunstat vatten kan också hjälpa till att kortsluta kretsarna. Du kan alltid testa att öppna telefonen och rengöra kretskort mm. Du behöver ett mätverktyg och ett dummybatteri för att se strömstyrkan när du laddar/startar den. Den brukar antingen ligga på 0A eller riktigt högt om den är vattenskadad....

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Skulle tro att den är tvärkörd då det gått så lång tid. Blir nog dyrare att laga än vad man får en sån för idag.

jo, misstänker också det, tror knappt det är värt ar någon idé att lämna in den på service heller, då det gått så lång tid.

yeah kollade in den, ser ganska meckigt ut, 1/10 i betyg. Tack för tipset i alla fall!

Skrivet av acana79:

Förmodligen är den sönderrostad om telefonen inte öppnades efter doppet för att torka snabbt och ordentligt. Avlagringar från avdunstat vatten kan också hjälpa till att kortsluta kretsarna. Du kan alltid testa att öppna telefonen och rengöra kretskort mm. Du behöver ett mätverktyg och ett dummybatteri för att se strömstyrkan när du laddar/startar den. Den brukar antingen ligga på 0A eller riktigt högt om den är vattenskadad....

Jo, avlagringarna som förmodligen ställer till det, och det faktum att den inte torkades "korrekt" direkt. Det verkar ganska svårt att öppna den, men ska nog ta å göra ett försök, har ju inget att förlora på det : ) Angående mätverktyg så har jag inget, finns det nåt billigt som duger? tack input!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]