Permalänk

Köpråd - vattenkylning

Hej!
Vet inte om det är rätt forum så jag ber om ursäkt i förskott om den tråden ligger fel. Behöver hjälp med att sätta ihop en köplista för vattenkylning för att se hur mycket det skulle kosta. Det jag i sånna fall skulle kyla är en 4930k och ett 780ti. Räcker en 360rad till det? Slangen ska vara grön om det spelar någon roll. Måste man vattenkyla moderkortet också eller är det bara om man ska köra en riktig monsteröverklock på CPU:n? Blocken och det måste ju inte vara bäst och dyrast men jag vill heller inte ha något budget skit. Sen behöver jag fläktar som passar in i ett svart-grönt färgtema och är gjorda för radiatorer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Eftersom ingen har svarat än så satte jag ihop en liten kundvagn. Det jag saknar är pump, reservoar, anslutningar och fläktar. Men funkar sakerna ihop annars?

Dold text
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Här lär du få bättre svar

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Hej!
Vet inte om det är rätt forum så jag ber om ursäkt i förskott om den tråden ligger fel. Behöver hjälp med att sätta ihop en köplista för vattenkylning för att se hur mycket det skulle kosta. Det jag i sånna fall skulle kyla är en 4930k och ett 780ti. Räcker en 360rad till det? Slangen ska vara grön om det spelar någon roll. Måste man vattenkyla moderkortet också eller är det bara om man ska köra en riktig monsteröverklock på CPU:n? Blocken och det måste ju inte vara bäst och dyrast men jag vill heller inte ha något budget skit. Sen behöver jag fläktar som passar in i ett svart-grönt färgtema och är gjorda för radiatorer.

En 360 rad räcker men räkna med fläktar runt 1000rpm. Moderkortet behöver du inte vattenkyla om du inte känner att det "behövs". Det är som du säger vid extrem överklock eller för estetiska skäl. Blocken du valt är bra, de är lite dyrare än instegsmodellerna men kommer också ge några grader lägre temp.
Radiatorn du valt är stabil och vad jag förstått håller den bättre kvalité än EK. Äger själv EK och är nöjd. Tjockleken på radiatorn gör att den är effektiv med fläkthastigheter under 1000rpm till skillnad mot en tjockare som först börjar prestera märkbart bättre vid 1500rpm och uppåt.
Du saknar pump. Här beror det på hur mycket pengar du vill lägga. För din setup så klarar du dig med vilken pump som, egentligen. Det som du tjänar på en bättre pump är ljud och vibrationer samt ifall du vill bygga ut i framtiden. Jag själv kör dubbla grafikkort, dubbla radiatorer och Cpu på en DC12-220/DCP 2.2 med bra flöde. Den pumpen behöver dock ljuddämpas...
Ett stabilt val är en D5 eller DCC. De pumparna är i min mening dyra men de ska hålla en bra kvalité och vara tysta.
Överväg att köra med transparent vätska, destillerat vatten, om du vill slippa problem med igenkläggade block.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Allt kommer fungera tillsammans. Kom bara ihåg att skaffa en pump och anslutningar som passar med slangen

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

En 360 rad räcker men räkna med fläktar runt 1000rpm. Moderkortet behöver du inte vattenkyla om du inte känner att det "behövs". Det är som du säger vid extrem överklock eller för estetiska skäl. Blocken du valt är bra, de är lite dyrare än instegsmodellerna men kommer också ge några grader lägre temp.
Radiatorn du valt är stabil och vad jag förstått håller den bättre kvalité än EK. Äger själv EK och är nöjd. Tjockleken på radiatorn gör att den är effektiv med fläkthastigheter under 1000rpm till skillnad mot en tjockare som först börjar prestera märkbart bättre vid 1500rpm och uppåt.
Du saknar pump. Här beror det på hur mycket pengar du vill lägga. För din setup så klarar du dig med vilken pump som, egentligen. Det som du tjänar på en bättre pump är ljud och vibrationer samt ifall du vill bygga ut i framtiden. Jag själv kör dubbla grafikkort, dubbla radiatorer och Cpu på en DC12-220/DCP 2.2 med bra flöde. Den pumpen behöver dock ljuddämpas...
Ett stabilt val är en D5 eller DCC. De pumparna är i min mening dyra men de ska hålla en bra kvalité och vara tysta.
Överväg att köra med transparent vätska, destillerat vatten, om du vill slippa problem med igenkläggade block.

/S

Menar du en sån här pump? http://coolingstuff.se/p/1110/ek-d5-pwm-motor
Eller den här? http://coolingstuff.se/p/1020/ek-bay-res-d5-vario--incl--pump...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

http://coolingstuff.se/p/116/alphacool-vpp655-utan-top

Den pumpen kör jag med pumphus. Tyst och bra

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Entusiast

Alla de tre senaste pumparna som har länkats här är D5or. Jag kör också en sån och den är trevlig. D5an finns med alla möjliga märkningar och bundles men det är samma pump i grund och botten. Den är populär av en anledning.

Jag rekomenderar ocskå att skippa färgad vätska. Kör destillerat vatten istället och i med en gnutta glykol för att hindra algbildning. Sen köper du färgade slangar istället.

Sen måste du räkna in alla nipplar i priset för det drar lätt iväg, de är hutlöst dyra.

Permalänk

Den första. Den går att placera bättre på tex gummi så att vibrationer inte sprider sig, en 5.25" är svår att ljuddämpa.
Köper du den första måste du komplettera med en top, ha tyvärr ingen koll på vilka som är bra där.
Glöm inte nipplar heller, två stycken per del i systemet. Gärna ett par som är vinklade också då det blir lättare att dra slangen då.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Spelar det någon roll vilka nipplar man tar så länge dom passar eller är det bara utseendet som är olika? Vilken reservoar ska man ha?
Edit: Och vilka bra fläktar finns det som är SP-anpassade och passar in i ett svart-grönt färgtema?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Spelar det någon roll vilka nipplar man tar så länge dom passar eller är det bara utseendet som är olika? Vilken reservoar ska man ha?
Edit: Och vilka bra fläktar finns det som är SP-anpassade och passar in i ett svart-grönt färgtema?

Både nipplar o reservoar är efter tycke, smak o budget. Så kör på de som du gillar. Ang fläktar vet jag inte. Vet ingen som är grön, lättast är väl att köra på svart hela vägen där. Jag personligen gillar GT men de är grå. Även noiseblocker har trevliga fläktar, de passar tyvärr inte in de heller då de är blå.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Både nipplar o reservoar är efter tycke, smak o budget. Så kör på de som du gillar. Ang fläktar vet jag inte. Vet ingen som är grön, lättast är väl att köra på svart hela vägen där. Jag personligen gillar GT men de är grå. Även noiseblocker har trevliga fläktar, de passar tyvärr inte in de heller då de är blå.

/S

Då är det bara fläktar som saknas.

Dold text
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Har du kollat så att blocket till graffet är kompatibel med ditt grafikort. Det kan skilja om det är så att du har ett referenskort eller eftermarknads kort ifall blocket passar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Då är det bara fläktar som saknas.

Och en topp till pumpen.
o kanske några vinklade adaptrar för att underlätta slangdragning, rekommenderas.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

EK har färdiga set finns på inet tex. själv har jag blandat EK block(prisvärda) & aquacomputer (snygga) & kör både d5 & ddc pumpar

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Och en topp till pumpen.
o kanske några vinklade adaptrar för att underlätta slangdragning, rekommenderas.

/S

Tack!

Skrivet av Gunner357:

Har du kollat så att blocket till graffet är kompatibel med ditt grafikort. Det kan skilja om det är så att du har ett referenskort eller eftermarknads kort ifall blocket passar.

Har referenskort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW