Importerad Win8 Laptop hittar inte hemnätverket [LÖST]

Permalänk
Medlem

Importerad Win8 Laptop hittar inte hemnätverket [LÖST]

Jag kör en Asus t100ta med win8.1 som inte längre hittar trådlösa hemnätverket. Alla andra datorer och maskiner har inga problem alls.

Det hände en gång tidigare men då räckte det med att jag bytte namn på nätverket så gick det, men inte längre.
Jag det känns som ett win8-problem mer än ett routerproblem men jag skrev här för att jag tänkte att kanske fler som läser i den här delen har koll på läget.

Jag har försökt lite olika googlade metoder men ingen verkar fungera.
Försökte bland annat byta mellan olika förinstallerade drivrutiner till nätverkskortet.
Jag tänker att det kanske kan fungera om man "glömmer" nätverket men jag hittar ingenstans där jag kan göra det i win8 och om jag fattar det rätt så finns det typ ingen sån funktion. Försökte i CMDn men den påstår att det nätverket inte finns ihågkommet.

Men jag har helt slut på idér, förstår inte alls vad det kan vara. Vilket är jävligt trist eftersom jag kan inte använda den hemma då den inte har en fysisk nätport.

Den som lyckas hjälpa mig fixa det här bjuder jag på en bärs.

Ändrade titteln för att relektera problemet mer så att framtida förvirrade datorimportörer kan hitta den
Permalänk
Rekordmedlem

Påverkas det om du startar om datorn på riktigt i stället för att använda energisparläget som är förvalt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hittar den andra nätverk utöver det specifika?

Permalänk
Medlem

Yes. Surfar från den nu men är ansluten via min mobil och slösar data.

Det tål kanske tilläggas att jag har försökt ansluta manuellt via controlpanelen men då händer ingenting alls.

Skrivet av mrqaffe:

Påverkas det om du startar om datorn på riktigt i stället för att använda energisparläget som är förvalt ?

Det är väll inte förvalt? Man får ju alternativen att stänga av, starta om eller "sleep".

Permalänk

Har du prövat tanka ner de senaste drivrutinerna från tillverkaren?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Loan:

Det är väll inte förvalt? Man får ju alternativen att stänga av, starta om eller "sleep".

Njo, win 8 startar inte om som i kallstart utan använder ett sorts hybridviloläge för att det ska upplevas som att det bootar snabbare än 7an fastän det alltså egentligen inte startar om helt utan till stora delar återupptas., det är en ev sakerna som skiljer 7 och 8 och det skapar ibland problem med nätverk speciellt om alla drivers inte fungerar fullt ut.
Det är en sak man kan kolla på om man har mystiska nätverksproblem i win 8.
http://winaero.com/blog/how-to-disable-or-enable-fast-startup...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Har du prövat tanka ner de senaste drivrutinerna från tillverkaren?

Det är dom som kom med datorn

Skrivet av mrqaffe:

Njo, win 8 startar inte om som i kallstart utan använder ett sorts hybridviloläge för att det ska upplevas som att det bootar snabbare än 7an fastän det alltså egentligen inte startar om helt utan till stora delar återupptas., det är en ev sakerna som skiljer 7 och 8 och det skapar ibland problem med nätverk speciellt om alla drivers inte fungerar fullt ut.
Det är en sak man kan kolla på om man har mystiska nätverksproblem i win 8.
http://winaero.com/blog/how-to-disable-or-enable-fast-startup...

Fan, det lät verkligen som om det skulle kunna ha varit det, men nej det hjälpte inte.

Permalänk

Är du 100 på det? Testa skadar ju inte! .
Vet du om nätverket går på 2,4 eller 5,0 ghz? Jag har vart med om att folk haft problem med att ansluta när de vart 5,0. Testa slå av till bara 2,4

Permalänk
Medlem

Testade nu, fungerar fortfarande inte.
Routern är på 2,4

Permalänk
Rekordmedlem

Använder du en kanal över 11 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Använder du en kanal över 11 ?

Fast kör den på högre så borde inte övrig utrustning kunna ansluta. om han inte har importerat alllt annat från typ usa

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Fast kör den på högre så borde inte övrig utrustning kunna ansluta. om han inte har importerat alllt annat från typ usa

Det är USA som har 11 som högsta tillåtna kanal, så europeiska delar kan gå över det, alla kan köra 1-11 på 2,4GHz.
Man bör alltid se till att välja rätt land i enheterna när man installerar drivers för wifi och än viktigare är det för 5GHz där det finns flera "hål" i frekvensspannet på olika ställen beroende på land.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jaha har sånt betydelse?
Ska kolla läget när jag är hemma.

Men i så fall borde jag kanske nämna att jag köpte den i Vietnam, den har amerikanskt tangentbord.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja landsinställningarna för wifi är viktiga eftersom det finns många olika regler, det är samma sak med mobiler där bara ett fåtal band är gemensamma över världen och att importera saker kan innebära problem om man inte har koll på hur radiodelarna arbetar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jaha det var mycket mer än jag visste. Jag har I övrigt inte haft det här problemet men det låter som om det kanske ändå kan vara det. Hur får jag den info som gäller runt detta?

Den var i alla fall på auto. Drog upp till 13. Ingen skillnad

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska se till att inte gå över 11 om du inte vet att datorn klarar det, 1, 6 och 11 är de kanaler som bör användas om man är det minsta tveksam eller ska felsöka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

JAHA. Jag missförstod.

Drog ner till 2, det fungerade direkt. Tack som fan.
Vill du ha en öl eller nöjer du dig med äran?

Är det något jag ska tänka på när det kommer till kanalerna nu?
Kan jag leta upp en starkare kanal om den tappar mycket, eller så?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Loan:

JAHA. Jag missförstod.

Drog ner till 2, det fungerade direkt. Tack som fan.
Vill du ha en öl eller nöjer du dig med äran?

Är det något jag ska tänka på när det kommer till kanalerna nu?
Kan jag leta upp en starkare kanal om den tappar mycket, eller så?

Det får väl bli en virtuell öl om du inte är i närheten av Trestadsområdet.
För att kolla upp vilken kanal som är bäst finns det ett prog som heter Inssider som visar det på ett enkelt sätt med grafik, så här ser det ut hemma hos nig på samma ställe men med olika antenner, man kan se att det är skillnad beroende på vad man kar i klientänden, signalnivåerna påverka tydligt och det dyker upp fler nät när man har antenner med högre gain.

Sista versionen kostar pengar men klarar även av 802.11ac men V3 är gratis men borttagen fån deras officiella hemsida men den finns att hitta på nerladdningssiter om man söker på den typ http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html
eller så köper du helt enkelt den senaste versionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.