har HP Pavilion 14-b120dx fastlödd HDD/CPU? Vilka komponenter är komptibla?

Permalänk
Medlem

har HP Pavilion 14-b120dx fastlödd HDD/CPU? Vilka komponenter är komptibla?

Hejsan, jag har tänkt byta ut vissa delar i HP:n, men innan jag skruvar upp den och leker så undrar jag ifall det är värt att börja. Jag undrar ifall HDD:n sitter fastlödd eller om man kan byta HDD:n? Om jag har förstått det rätt ska det enligt HP vara plats för 2 RAM-stickor varav bara den ena används, så den andra är tom. Är det korrekt? Ifall HDD:n skulle vara fastlödd, kan jag ta bort den och löda fast en SSD i den? Är CPU:n fastlödd, eller skulle jag kunna byta ut den också? Tack för all hjälp
MVH
MaKerS

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en till fråga att tillägga. Enligt CPU-Z är mitt moderkort av "modellen" HM77 och har en i3-2375m, men enligt listan på kompatibla CPU:n så är HM77 endast kompatibel med ivy-bridge CPU, medan min CPU är sandy-bridge. Dessutom finns inte ens CPU:n som jag har med i den listan. Är chipsetten typ "bakåtkompatibel" med sandy-bridge eller har något gått fel här?
EDIT: Antar att detta betyder att det fungerar med sandy-bridge på HM77. Jag visste att det fungerade i desktops, men tänkte att det skulle fungera annorlunda på laptops Men då återstår frågan om CPU/HDD är fastlödd? Om inte så undrar jag vilka CPU moderkortet stödjer. Ifall CPU:n eller HDD:n skulle vara fastlödd, hur byter jag? Finns det en guide på nätet?
EDIT2: Såg nyss att de två CPU:erna hade två olika sockets. Hur kan då moderkortets chipset vara för ivy-bridge, medan sandy-bridge sitter på? Förvirrad O.o

Visa signatur
Permalänk
Medlem

HDD:n verkar inte vara fast, kan någon bekräfta detta? CPU:n har jag ingen aning om :/ Ska försöka komma med så mycket information som möjligt. Jag blev bara förvånad att ett moderkorts chipset som är gjord för en helt annan socket med ivybridge lyckas fungera med en sandybridge (med annan socket så att säga). Jag måste missförstått det hela. Hoppas att någon kan hjälpa till
MVH

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MaKerS:

HDD:n verkar inte vara fast, kan någon bekräfta detta? CPU:n har jag ingen aning om :/ Ska försöka komma med så mycket information som möjligt. Jag blev bara förvånad att ett moderkorts chipset som är gjord för en helt annan socket med ivybridge lyckas fungera med en sandybridge (med annan socket så att säga). Jag måste missförstått det hela. Hoppas att någon kan hjälpa till
MVH

Japp, hddn är inte fast, ur specs: Hard Drive 500GB 5400RPM hard drive with HP ProtectSmart Hard Drive Protection (http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...) Har iaf mkt svårt att tänka mig att hp utöver att löda fast hddn, (mkt ovanligt) dessutom skulle få för sig att montera dit stötupptagande "gummiklossar" = HP ProtectSmart Hard Drive Protection, "klossarna" skulle ju om hddn var fastlödad inte ha ngn funktion....

Edit: Ang ram ur samma specs: Memory 4GB DDR3 SDRAM (1 DIMM)
Memory Max Maximum supported = 8GB
Memory Slots 2 user accessible

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Japp, hddn är inte fast, ur specs: Hard Drive 500GB 5400RPM hard drive with HP ProtectSmart Hard Drive Protection (http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...) Har iaf mkt svårt att tänka mig att hp utöver att löda fast hddn, (mkt ovanligt) dessutom skulle få för sig att montera dit stötupptagande "gummiklossar" = HP ProtectSmart Hard Drive Protection, "klossarna" skulle ju om hddn var fastlödad inte ha ngn funktion....

Edit: Ang ram ur samma specs: Memory 4GB DDR3 SDRAM (1 DIMM)
Memory Max Maximum supported = 8GB
Memory Slots 2 user accessible

Tack för ett bra svar! Då är HDD frågan och RAM frågan besvarad vilket gör att bara CPU:n frågan återstår

Visa signatur
Permalänk
Medlem

SSD:n och hårddisken är fixad och klar, dock undrar jag fortfarande om en i5-3210m kommer att fungera i laptopen? Tack för all hjälp!
Med Vänliga Hälsningar
MaKerS

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

SSD:n och hårddisken är fixad och klar, dock undrar jag fortfarande om en i5-3210m kommer att fungera i laptopen? Tack för all hjälp!
Med Vänliga Hälsningar
MaKerS

Frågan är om den bärbara datorns fläkt klarar av en ny processor. Tänkt på att datorn måste kunna kyla sig bra utan att gå över 80-90 C

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kika efter processorer med samma värmeutveckling men som kanske fortfarande är dualcore men har HT så det blir typ 4 cores samtidigt som du får en ökning till en högre frekvens.

(interna strömfaser osv för nuvarande processorn kommer nog gå för varmt annars om processorn är utanför denna tdp skulle jag tro...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb